Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Hinner de verkligen med det? finns det någon chans?

Helt sjukt att de tycker det är ok att bara ändra reglerna helt plötsligt!
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Det är så typiskt ridsportsförbundet.
När ekipagen klarar 15 o vissa 16km/h så höjer man till 18km/h.
På detta "företag" så får man göra vad man vill o känner för.

Det är en ren jävla skandal att de får lov att göra så här.
Distansen kommer inte att få åka, ridspf är som askungens styvmor. Klarar någon dessa regler så ändrar de reglerna igen.

// Linda
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Visst går det! SM i Kristinehamn är ett ypperligt tillfälle att visa vad våra hästar kan prestera.
Intressant bara att Sv Ridsportsförbundet nu definitiv och officiellt visat att de inte har en blekaste aning om Distansrittens förutsättningar och villkor.

1. OM vi nu har hästar som kan prestera 18 km/tim den här säsongen så borde den prestationen, som sannolikt skulle räcka väldigt långt i ett mästerskap, sparas till just mästerskapet! Att kräva den prestationen på försäsongen och räkna med att bedriften ska upprepas på samma häst visar att man vet inte hur distanshästar fungerar.

Ville man verkligen nå en toppprestation på mästerskap skulle förbundet se till att de ekipage som kvalat och bedöms ha förutsättningar att kliva ett steg till över kvagränsen få tillfälle och möjligheter att under säsongen före och inevvarande säsong få matcha till mästerskapet. Nu kräver man nästan att krutet ska brännas i förtid.

2. En elithopp- eller dressyrhäst kan göra ett mycket stort antal topprestationer på ett år. Och ett relativt stort antal starter är bra och bygger upp. En distanshäst toppresterar bara någon gång/år under några relativt få år.

3. Förbundets resonemang om bristen på kvalresultat från laget är befängd. Förbundet vet uppenbarligen inget om hur ett mästerskap i Endurance är upplagt. Om resten av Europa skulle tillämpa SvRfs kvalregler skulle tre europeiska nationer starta WEG...

Så här kunde jag fortsätta med fler punkter.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Mjo, läste oxå d där, men frågan är, vem vågar stressa sig redo för en 16-milare innan d e för sent för att påverka beslutet, och dessutom rida på så höga hastigheter att förbundet ska fatta att de har något där att göra? Sen är frågan, hur många vill ha en så pass snabb 16-milare i kroppen inför ett VM... Synd att de är så otroligt nonchalanta och oinsatta i sporten...:crazy:
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

A9-ritten har en snabb och lätt bana, så hastigheten ska väl inte vara några större problem att bevisa där.

Sen har man ju hela sommaren på sig att behandla hästen....:angel:
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Groom-Pelle, mycket kloka synpunkter. Synd bara att inte förbundet tillvaratar dessa synpunkter. De som presterat bra förra året bör få åka.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Jo men det var så jag menade ;)
Jag är lite mer insatt i distans än vad förbundet är, och när jag skrev "går det" så menade jag givetvis att det då samtidigt skulle gå att få en vettig prestation på WEG...


Så med det tillägget, så tror jag att svaret på min fråga är nej?
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

*KL*

Om jag fattat saken rätt, är det alltså bara de ekipage som tidigare kvalat enligt de regler som man då trodde fanns, som nu är aktuella?
DVS, ingen annan kan komma och rida en 16-milare snabbt, och ha chansen att bli uttagen?

Jag tänker på om det finns nån som inte klarade 15 km/h gränsen i fjol, men som ändå vill satsa vidare för att komma till WEG?


För övrigt är min högst personliga åsikt att ska det åka några, så ska det vara ett helt lag.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Tja, ska man läsa ordagrant så är det så man säger, de som tidigare klarat "kvalet" får kvala en gång till!

Ett lag med 15-kapacitet hade haft stora möjligheter!
Men nu har vi lärt oss att "mänskan spår och Gud (dvs Sv Ridsportförbundet) rår" och "outgrundliga är SvRfs vägar"
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Då har vi uppfattat saken likadant, då.

Då känns det ganska orealistiskt att tro att minst 4 av de ekipage som tidigare varit kvalade, kommer att komma runt A9 på över 18 km/h?
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Men visst är det så att även om samtliga som redan är kvalade rider på över 18km/h så är det bara 1 ev 2 st som kan få åka till Kentuckey.. alltså inget lag oavsett hur många som rider över 18. Ritten över 18km ska enligt förbundet vara gjord före 1maj, vilket gör att SM inte är kvalbar tävling.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

kl
Är inte jätte insatt i frågan men hur är det med de svenskar som är stationerade i USA och som kvalat..
Måste de kvala om över 18km/h eller gäller det bara för svenskarna
som måste åka över Atlanten?

/Erika K
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Ritten över 18km ska enligt förbundet vara gjord före 1maj, vilket gör att SM inte är kvalbar tävling.


Jaha, det hade jag inte hört.
Man tycker ju att de kunde släppt gränsen 2 veckor, så folk hade kunnat kvala på hemmaplan?

Men det skulle ju vara alldeles för enkelt, och risken skulle ju vara att flera ekipage klarade den nya gränsen. :angel:
De kanske kollade upp segertiderna på A9 tidigare år?
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Var har du fått informationen "före 1 maj"?
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Från förbundet. Ringde i ett annat ärende och vi kom in på kvalet och då sa man att det var satt till 1 maj pga flygbokningar och anmälningstider.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Vem på förbundet?
Är detta korrekt så är det genant för förbundet!
Vad säger Distanskommitén?
Vad säger arrangörerna av SM?
urrrrk!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Enligt telefonkontakt med Emma Mossberg på förbundet idag på morgonen finns ingen substans i påståendet "före 1 maj". Däremot kan inget sägas om exakt datum förrän Tävlingssektion o Styrelsen skrivit under beslut om sista kvaldatum.
Att det blir "före 1 maj" torde vara ytterst osannolikt, som jag uppfattade det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Vad jag har hört så är det SM som är sista chansen.
Och det borde de aktuella ryttarna också veta nu, kan man tycka?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp