Handpenning - vad gäller? snälla snabbt svar!

josefinefreed

Trådstartare
Jag undrar vad som gäller vid handpenning vid köp av häst,

det är så att det har varit en massa strul mellan mig och ägaren till min blivande häst, och jag vill inte att hon ska hinna ångra sig, så jag tänkte åka och lämna en handpenning, men jag har lite frågor.

Skriver man hela kontraktet då på engång, inkl. datum när resten av pengarna ska betalas, och sedan är det klart när man betalat in resten?

Kan köparen ångra sig när man gett handpenning? Och vad händer om den inte skulle betala tillbaka handpenningen?

Mycket tacksam för svar! / Jossan
 
Sv: Handpenning - vad gäller? snälla snabbt svar!

När man har lämnat handpenning så anses affären klar.
Nuvarande ägare och du skriver kontrakt då med datum för betalningen och skriver in summan på handpenningen och summan på resterande pengar.

Om ägaren skulle ångra sig efteråt så bryter ju den mot kontraktet.

Ibland kan man betala handpenning innan besiktning och skriver då in i kontraktet att om hästen inte går igenom ua på besiktningen så ska handpenningen betalas åter och köpet avbrytas.

Ägaren kan inte både ångra sig och ta tillbaka hästen utan att din handpenning betalas tillbaka.
Skriv in i kontraktet att om det bryts så ska den som bryter det betala x antal kr till den andre, kallas vite, summan bör vara betydande typ lika mycket som hela hästen kostar.

Se till att någon myndig är med dej när ni skriver och du betalar!

Lycka till!
 
Sv: Handpenning - vad gäller? snälla snabbt svar!

Men om köparen ångra sig och inte fullföljer affären så tillfaller handpengen säljaren.
 
Sv: Handpenning - vad gäller? snälla snabbt svar!

Okej tack så mycket för hjälpen.

Men det sista du sa, FÅR jag alltså köpa hästen själv? Trots att jag är 17 år? Vi hade tänkt att mamma skulle skriva under, men hon behöver alltså inte det? Fast nu har vi ju iofs redan fyllt i våran del med hennes namn.
 
Sv: Handpenning - vad gäller? snälla snabbt svar!

Okej tack så mycket för hjälpen.

Men det sista du sa, FÅR jag alltså köpa hästen själv? Trots att jag är 17 år? Vi hade tänkt att mamma skulle skriva under, men hon behöver alltså inte det? Fast nu har vi ju iofs redan fyllt i våran del med hennes namn.

När min dotter köpte sin häst skrev jag på som målsman, men det var min dotter som skrev under som ägare och som står som ägare på alla papper.

Nu var ju hon yngre, hon var 13 när hon köpte honom men jag och hon ville att hon skulle stå som ägare eftersom det var hennes pengar hon köpte honom för så gjorde vi så.
Jag skrev på som målsman för att bevisa att jag godkände affären då hon var för ung för att själv få ingå avtal.
Vi skrev typ: jag som målsman för xxx (min dotter) godkänner affären, också min underskrift.

Detta var ju mest som säkerhet för säljaren, om en minderårig person ingår avtal har jag som målsman rätt att häva den.
Mina barns pappa och jag har väldigt olika syn på vad barnen ska få/behöver i livet så för att han inte skulle kunna häva affären så gjorde vi så.
 
Sv: Handpenning - vad gäller? snälla snabbt svar!

Jaha, okej! Då förstår jag. Nu har jag redan skrivit in mammas namn, så nu är det lite sent att ändra, men det gör inte mig något.

:)
 
Sv: Handpenning - vad gäller? snälla snabbt svar!

Tror målsman måste skriva under, så gjorde vi när vi köpte Toker. Vid ägarbytet behövs iaf målsman, behövde till och med båda föräldrarnas namnteckning....
Hade inte du redan köpt en ny häst ? :p
 
Sv: Handpenning - vad gäller? snälla snabbt svar!

Va? ;O Nej Moongate hade jag ju bara på foder, sen åkte ju han till Övik till en tjej som ska ha han som skogsmulle. :) Sen skaffade jag ju Bellie här, som tråden handlar om.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 675
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 219
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 388
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 331
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Vårföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp