Handpenning vid försäljning av häst

E

Em_E_liE

* Läggs handpenningen alltid kontant, eller kan köparen betala säljaren handpenning via konto? Dvs. föra över den summa som är nämnd, till säljarens konto.

* När kan man begära handpenning? Alltså i vilket "steg" i försäljningen.

* Hur mycket kan man begära i handpenning? Kan man begära halva köpesumman? Hästen klassas som billig!

* Hur vanligt är det att man som säljare behåller handpenningen om köparen drar sig ur? Är det därför man begär handpenning? (Så har jag förstått det i alla fall).

Berätta gärna lite utöver mina frågor. Någonting att tänka på vad gäller handpenning som säljare av häst?

:bow:

Sv: Handpenning vid försäljning av häst

Hur du betalar handpenningen har ingen betydelse, dvs det går lika bra att föra över pengar som att betala kontant. Handlar mer om vad som är smidigast och vad man kommer överens om! Man begär handpenning för att hålla varan åt köparen, normalt sker det då när köparen har bestämt sig. Normalt ligger handpenningen på 10 % av hästens värde, men vad jag vet finns inga hinder för att komma överens om en annan summa. Jag vet inte hur vanligt det är att säljaren behåller handpenningen om köparen drar sig ur, men det är ju som sagt det som är meningen med handpenning. Om man betalar tillbaka den har man ju ingen säkerhet som säljare! Däremot kan det ju bero på anledningen till att köparan drar sig ur, om det tex beror på att hästen inte går igenom besiktningen betalas handpenningen tillbaka.

Liknande trådar

Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 997
Hästmänniskan Ja kort och gott har det blivit så i mitt fall. Bestämde efter ett moget övervägande att min häst och jag skulle gå skilda vägar. Ett... 2
Svar
38
· Visningar
5 951
Senast: skiesabove
·
Utrustning Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig. Jag hade ute en sadel på annons...
Svar
10
· Visningar
2 360
Senast: Draumsyn
·
Hästmänniskan Ja som rubriken lyder, vad innebär det? Jag har nämligen en speedcart(träningsvagn för trav) som jag har fått en handpenning på(halva...
Svar
12
· Visningar
2 987
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka