Handställning

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare valborg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 872
V

valborg

Hej på er! Jag kan inte låta bli att dela med mig av ett tips som förbättrat min ridning och kontrollen över hästen.

Jag rider en häst som är ganska het och stark. I trav och galopp har hon ryckt tygeln ur händerna och rusat iväg.Jag tappar balansen åker fram med raka armar och studsar omkring förståss.

För två veckor sedan fick jag rådet att öka avståndet mellan händerna. Den lilla detaljen gjorde stor skillnad. Jag kunde slappna av i axlarna och blev ändå starkare. Fast hästen försökte rycka till sig tyglarna kunde jag sitta kvar i sadeln utan att räta ut armarna. Min sits och hand blev stadigare, hästen går nu helt OK och tar stöd på tygeln. Efter min lektion igår (den första sedan jag fick tipset) kom en tjej som suttit på läktaren fram till mig och frågade vad jag gjort med hästen eftersom hon gick så bra!

Konstigt att ingen påpekat detta för mig tidigare.

Jag hoppas att detta tips kan hjälpa någon mer.

Hälsningar från Valborg.

kul att höra att det gick bra för dig!!!
jättebra med lite sådant tips, jag tackar och tar emot!

Tackar för tipset! Ska prova detta... min polle har oxå en tendens att dra tyglarna ur handen! Tackar... :D

Grattis"!! Du har just nu lyckats att dra ihop hästen framifrån istället. Gud vilket bra tips!! *himlar med ögonen* :angel:

_Vet du varför det blev så?
Jo när man breddar händerna så hamnar man mer mitt i sadeln än när man inte har nån specifik plats att ha händerna på. Jämför själv hur hoppiga dina sittben blir med händerna ihop än med händerna bredare. Praktiskt liten detalj men akta dig för att fastna så för det förstör en himla massa annat i ens sits...

Jag håller med dig totalt!!
Jag har ridit in min häst själv och jag märker att han går som bäst när jag har brett mellan händerna.
Så sådana dagar då inget vill riktigt funka kör vi breda händer och låg form och dagar det går bättre tränar vi på att korta avståndet mellan händerna och få en lite högre form..
Det är klart svårare men ett måste att träna på.
Du får ju inga poäng för breddade händer men på träningen är det toppen! :)

Jag håller just på att lära mig AV med ovanan att ha bred handställning eftersom det mest bara (så har jag förstått det i vart fall) innebär att jag tvingar hästens hals i "form". Det är klart, det ser ju trevligt ut uppifrån sadeln att hästen går fint med halsen, men det händer ju inte så mycket med bakdelen då. I bästa fall kommer jag nu för tiden ihåg att hålla ihop händerna under ett helt pass, och om jag får hästen att gå i bra form utan breda tvingande tygeltag då vet jag att då jag har arbetat på ett riktigt sätt. Att rida med breda händer är litet som att måla över en fuktskada... snyggt för ett tag, men....

Eller förresten (nu när jag sitter och funderar) - kan det finnas situationer då det ÄR lämpligt att tvinga hästen till stabilt halsläge? Det kanske bara är jag som övertolkat min instruktör när jag säger att det är fel att tvinga med hjälp av tyglarna?

Jag tror faktiskt att det kan finnas situationer då det är lämpligt att tvinga hästen till stabilt halsläge, men det är då snarare en fråga om korrigering för att kunna komma till korrekt ridning än ett allmänt tillämpbart redskap. Jag skulle inte använda det om jag skolade en häst från grunden.

Men för att skola om löphästar utan att hamna i svårigheter är det ett utmärkt instrument, om de är av typen 'het och vinglig'. Man kan oftast stabilisera hästen utan att behöva ta så starkt stöd i tygeln på det viset, så att man kan få den att gå lång och låg och sansa sig lite. Särskilt effektivt är det i kombination med ridning på böjda spår. Den får då förtroende för ryttaren, som kan få den till viss avslappning, och till sin egen förmåga att hålla balansen utan att springa ikapp den. Det är dock viktigt att inte fastna i denna fasen, för då kommer hästen att vänja sig vid att inte behöva balansera upp sig själv, och äkta samling kommer inte att bli möjlig, eftersom det kräver att man inte behöver bära av hästens påskjut i handen. Min erfarenhet är, att det kan hjälpa till med stabilitet, böjning och framåt-nedåtsökning, men sedan kommer man inte längre. Det är å andra sidan inte så dumt att få dessa tre faktorer att fungera relativt snabbt och utan alltför stora misslyckanden på en häst som varit het och svårriden och ofta hamnat i paniksituationer... för det är på den typen av hästar som jag tycker det är motiverat att använda!

Håller med dig. Det var ju ett himla "bra" tips. Men var inte säker på att ironon går fram för det verkar ju vara flera som svarat att de ska prova och att det var ett bra förslag. Det beror väl på om man vill lära sig RIDA eller inte.

Det är klart att ironin inte går fram! :mad: :crazy: Varför är ni inte istället informativa och talar om direkt varför detta är fel. Att hemlighålla det och istället himla med ögonen hjälper ju liksom varken henne eller hästen...Konkreta förslag på vad annat hon kan göra istället kanske??? :idea:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 560
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och... 2
Svar
20
· Visningar
3 125
Senast: Brille
·
L
Träning Jag har ställt denna frågan innan, vet inte om det var på ett annat hästforum. Tänkte fråga er här nu, det är en månad sen jag ställde...
Svar
7
· Visningar
990
Senast: Opartisk
·
Hoppning Undrar om någon kan ge mig lite tips? Det är när det blir brantare språngkurvor som jag har problem att följa med hästen på ett bra...
Svar
16
· Visningar
1 813
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka