Hänga upp kabel BE uppkörning

Bukefalos 30 år!

netschjen

Trådstartare
Hej!

Jag ska snart köra upp för BE med egen bil och släp och har en låg bil, dvs elkabel och katastrofvajer blir alltid nära marken med den stackars bilen.

Jag har löst det med att ha en krok i bilen som jag hänger på handtaget på kulhansken som jag sedan hänger elkabel på (enligt bild) och katastrofvajern drar jag bakåt så att det blir en liten ögla vid foten av parkeringsbromsen och hänger upp vajern lite på anordningen för påskjutsbromsen (bild i tråd). Den rätar lätt ut sig när man drar i den framme vid draget så det påverkar inte dess funktion vid ett nödläge.

Vad tror ni, får jag bakläxa på det på uppkörning eller är det helt okej lösningar?🫣

Bifogade filer

• 20250816_150250.webp
    20250816_150250.webp
    256,7 KB · Visningar: 189
Katastrofvajern kanske man bara kan korta av till lämplig längd?

Funkar säkert som du har nu men den kan ju lika gärna ramla av därifrån och släpa i backen ändå isf

Katastrofvajern kanske man bara kan korta av till lämplig längd?

Funkar säkert som du har nu men den kan ju lika gärna ramla av därifrån och släpa i backen ändå isf
Jag hade nog inte kortat vajern. Den är tillverkad med presshylsa för att gå av vid "lagom" belastning och det är nog lätt att få den antingen för stark eller svag om man gör en egen ögla med vajerlås eller liknande. Rent formellt åsidosätter man ju CE-märkningen.

Man kan göra en lös ögla på wiren, jag har haft så och på bilbesiktningen har det inte sagt något. Men jag ser att du fäst wiren genom att slå en ögla runt dragkroken. Det är enbart tillåtet om det inte finns någon fast ögla på draganordningen så dubbelkolla detta noga så det verkligen inte finns någon fästögla någonstans.

Video på hur jag menar med öglan på wiren.

Jag hade inte kört sådär vid en uppkörning. När jag övningskörde för ett par år sedan så pratade jag med körläraren och kom in på lång sladd av någon anledning. Berättade om att vi alltid på vårat släp la det runt stången för att inte riskera att sladden kom i backen (gällde både el och vajer) men det uppskattades inte. Körde upp med skolans släp så vet inte om det hade varit något problem med hade inte riskerat det (fick tipset om att fästa upp med strips istället så att sladdarna är "raka").

Jag hade nog inte kortat vajern. Den är tillverkad med presshylsa för att gå av vid "lagom" belastning och det är nog lätt att få den antingen för stark eller svag om man gör en egen ögla med vajerlås eller liknande. Rent formellt åsidosätter man ju CE-märkningen.
Aha, ja såklart!

Nu såg jag att uppkörningen gått bra men jag tänker ändå skriva. :D Tänker att just hållbarhet kanske inte alltid är något de är långt utbildade i.

Man ska alltid tänka på att öglor och knutar försvagar funktionen avsevärt.
Att slå en knut, hur lös den än är, kan vara förödande på en vajer. Dras den åt så är det vid knuten den går sönder om kraften är för stor. Då har den gjort föga nytta med handbromsen.

Med elsladden hade jag nog tänkt bara en bit till. Rak sladd med lätt löpning. Kanske liknande din krok eller bara en löpögla från samma ställe?

Nu såg jag att uppkörningen gått bra men jag tänker ändå skriva. :D Tänker att just hållbarhet kanske inte alltid är något de är långt utbildade i.

Man ska alltid tänka på att öglor och knutar försvagar funktionen avsevärt.
Att slå en knut, hur lös den än är, kan vara förödande på en vajer. Dras den åt så är det vid knuten den går sönder om kraften är för stor. Då har den gjort föga nytta med handbromsen.

Med elsladden hade jag nog tänkt bara en bit till. Rak sladd med lätt löpning. Kanske liknande din krok eller bara en löpögla från samma ställe?
Bilprovningen har rekommenderat mig att h en lös knut på vajern (i praktiken är det mer som en stor ögla) och sagt att vajern då kommer fungera som avsett? Varför skulle den gå av vid ”knuten”?

Bilprovningen har rekommenderat mig att h en lös knut på vajern (i praktiken är det mer som en stor ögla) och sagt att vajern då kommer fungera som avsett? Varför skulle den gå av vid ”knuten”?

Alla knutar ger signifikant sämre hållbarhet. Fibrer böjs och "knäcks". Inte när den är lös men när den dras åt. Det fick vi räkna på bland annat i tekniken och det är viktigt att veta. Och det är vid knuten det brister då.
Har du en tråd, lina ett rep med en viss hållbarhet så ska man veta att om man knyter en knut och lyfter eller drar så gäller inte hållbarheten som står på längre.
Det är bland annat sådant man har problem med när folk köper lyftlinor som det står 3000 kg på, sedan knyter de en knut för att det är för långt och sedan brister det. Ibland när sakerna hänger i luften.

Sedan har man något som kallas chockbelastning också, vilket dessutom kan bidra. Dock inte på just vajern på transporten som dras åt relativt sakta och med "give" så att säga.

Så, med den kunskapen skulle jag aldrig slå en knut på något som ska hålla för just det den ska göra. Det kan fungera men varför chansa?

Glöm inte att bilprovare och trafikskolelärare inte alltid är utbildade ingenjörer.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka