Hänger kvar i innerhanden i höger varv.. Tips önskas!

Capable Case

Trådstartare
Jag har ett problem när jag rider i Höger varv.. Jag blir hängande i innertygeln rätt ofta :( Tror att det beror på att jag har en skada i min högra vadmuskel som gör att den är mycket svagare. Jag vart för några år sedan trampad av en häst så vadmuskeln gick i princip av.. :S
Höger varv är dessutom min hästs sämre varv så jag orkar inte riktigt böja honom runt innerskänkeln lika bra som i vänstervarv. Jag får kramp tyvärr så fort jag lägger an skänkeln lite grann. Därav har jag den fula ovanan att istället "hjälpa till" med handen. :crazy:

Är det någon som har något tips på övningar som gör att jag kan få det lite lättare att böja hans insida utan så mycket inverkan av min innerskänkel.? Vi är tyvärr ännu inte så långt framme i utvecklingen än att vi kan böja enbart med vikten och sitsbenen.
Jag brukar rida mycket volter, åttor, serpentiner i skritt i början av passet för att försöka mjuka upp honom ordentligt och då lyssnar han bra på enbart att vrida axlarna och använda vikten men sen när vi kommer till traven så behöver jag innerskänkeln mer och då uppkommer det här problemet.

Hmm nu vart det mycket svammel men jag hoppas ni förstår vad jag menar! ;)

Sv: Hänger kvar i innerhanden i höger varv.. Tips önskas!

Jag har också en förmåga att fastna i högertygeln när den är innertygel. Ju svårare hon blir att böja desto mer åker handen ut och ju mer tar jag i :mad:
Om jag bara är noga med att hålla ihop händerna och inte leda så förtvivlat mycket rider jag automatiskt mer med sätet och det går bättre.
Jag känner igenm mig jätte jättemycket i det du skriver men jag har ingen skada... men jag får kramp i höger vad jag också :o Så jag har nog bara mig själv att skylla :o :smirk:

Jag har inte alls samma problem i vänster varv även om det kan vara lite sådana tendenser när jag blir desperat.

Mitt tips är alltså, ihop med händerna! :)

/Snorpan - som inte är någon expert

Tack så mycket! Får prova det! :idea: Problemet är bara att han då inte böjer sig och jag skulle behöva innerskänkeln till att runda honom.

I andra varvet är det inga som helst problem precis som du sa också.. Där behöver jag inte leda alls och han böjer sig fint.
Hade en kompis som kikade igår när vi red och hon sa att det syns rätt tydligt i hans rörelsemönster så fort jag hänger i handen. :( Och jag gör det ju tyvärr väldigt ofta. Och även fast jag försöker tänka på det så är handen där iaf och förstör.

Är du säker på att han inte böjer sig?

Jag kände precis samma sak... fasen hur ska jag göra för att få hästen att böja sig?!? Men vad hände! Jo, trolleri! Då jag tar in handen böjer sig hästen lite lagom. Jag har fortfarande inte fått samma mjukhet i båda varven än och jag faller allt för ofta tillbaka i mitt gamla beteende.
Vad jag har kommit fram till är att detta beror på mig och hur jag sitter och jag tror att jag sitter rakare och styr lite mer med beckenet genom att ta in handen och då behöver jag inte mer innerskänkel. Då jag tar ut handen och driver med innerskänkeln så att den håller på att trilla av har jag låst hästen på något sätt med min sneda och felaktiga sits och hand så att hon helt enkelt inte kan utföra det jag ber om.
Jag är som sagt inget proffs men detta är min teori.
Min dressyrtränare som jag hade innan jobbade även mycket på att jag skulle hålla ihop händerna.

Sen ytterligare en sak som är typsikt mig när det inte riktigt går som jag vill det är att jag försöker så förtvivlat mycket. Om jag i stället försöker att tänka på något annat och inte så mycket på problemet så går det mycket bättre! Ibland rider jag helt enkelt för mycket på något sätt. ;)

/Snorpan

Hmm du har säkert rätt! Jag ska testa det och se om han kanske böjer sig för att jag slutar försöka.. Jag tror säkert att jag kan skapa en hel del låsningar som gör att han inte böjer sig när jag tar ut handen och blir hängande och desto mer krafft får jag försöka använda från innerskänkel vilket då inte blir något bra.. Jag testa imorgon så får vi se hur det går! :D

Tack för ditt svar! Känner verkligen att jag måste få ordning på detta..

Lycka till! :)

/Snorpan - som också kämpar på med samma sak... plus femton till... ;)

Du kan använda vä. ben mer som ytterhjälp o bara hålla hö. sk. intill sidan istället.
Det är oftast ytterhjälpen som används för lite.
När hö. ben är ytter- kan du peta med spöt lite.
O som Snorpan skrev är sätets placering o inverkan -av stor vikt.

Tack Axel!

Väntade på att någon som du eller Susan skulle hoppa in och ge lite tips! Ska verkligen prova att använda ytterbenet mer. Om jag tänker efter så låter det rätt logiskt för visst böjer han sig om jag lägger an ytterskänkeln mer för att flytta baken! Att jag inte tänkt på det!

:idea:

:bow:

Jag har lite samma problem.
Men jobbar med det som Axel beskrev.
Detta var en av de "grunläggande" sakerna jag fick göra när jag började rida för en tränare i "centrerad ridning".

Rotera ytterskänkel (innåt) och flytta bak den lite. Strama upp hela yttersidan (ryttarens) och rikta överkroppen dit du ska. Iom detta följer ju händerna med (innertygel lite stramare, yttertygel lite eftergift). Hästen ska nu böja sig för ytterskänkel och "dansa" med dig!

Kanske lite flummigt skrivet, är skitsvårt...:angel: Jag eftersträvar detta, men inte alltid så lätt... Man "vill lite för mycket ibland" som ryttare :crazy:

Säger som Axel, ytterben!
Läng och vrid DIN vänstra sida så att hästen följer dej. Du kan ju testa att istället för att ta och böja i innersidan så ge efter och läng på vänster - inte tyglen utan din hand ända från axeln/ryggen. Om hästen följer tygeln så böjer den sig jättefint, särskilt om ditt ytterben är med.

Har precis som dig använt för mycket inner, när det är ytterhjälperna det hänger på...

Tack alla för era svar! Hjäpen är guld värd! Jag ska testa detta imorgon och se om det hjäper mig, vilkt det förmodligen gör. Känns viktigt att jag kommer ifrån detta då min hängande innerhand förstör för hela hästens rörelsemönster just i detta varv. :crazy:
Ska också snart göra den "årliga besiktningen" av hästen med hjälp av min ET så att det inte ligger något där och stör men jag tror att detta problemet med böjningen handlar just som ni säger om för lite ytterskänkel och att jag inte är med riktigt i kroppen.

Du kan använda vä. ben mer som ytterhjälp o bara hålla hö. sk. intill sidan istället.
Det är oftast ytterhjälpen som används för lite.
När hö. ben är ytter- kan du peta med spöt lite.
O som Snorpan skrev är sätets placering o inverkan -av stor vikt.

Jag tänkte inflika men Axel med flera hade för länge sen svarat.
Jag tror som sagt du lurar dig på att det är innersidan det hänger på. Om du spänner dig i inner hand och hästen hänger i inner är det oftast för att du inte har koll på /får fatt i ytterbogen. Koncentrera dig därför mer på att rida upp hästen för ytterhjälperna. i början kan du få ställa utåt på böjt spår för att få fatt i hästen. när du sedan kollar av och rättställer, ska hästen ta ytterhjälperna, och du kollar av genom att rent av lägga fram inner hand. du kan kolla dig själv med jämna mellanrum, dvs lägg fram inner hand. kan du inte det utan att hästen faller isär/rusar på, så är den inte uppe för ytterhjälperna ordentligt. att du sitter rakt över hästen är alltid viktigt, om möjligt ÄNNU mer viktigt för att undvika att den hänger i inner/att du spänner till i inner.

tänk hela tiden att du styr OCH reglerar farten med SÄTET. INTE handen..

Jag tror att det är en kombination med "dags för ET", och att du inte är helt liksidig i ridningen (vem fasen är det förresten!).

Tack för igår, ser fram emot nästa gång :d :love:

Tack själv!! Gud vad roligt det var!! :D:D Leka lekar fler gånger!!!
Å du.. jag ser fram emot att du ska rida Apollo lite! Han var så fin så igår när du satt på! :love:

Jag har också en förmåga att fastna i högertygeln när den är innertygel. Ju svårare hon blir att böja desto mer åker handen ut och ju mer tar jag i :mad:
Om jag bara är noga med att hålla ihop händerna och inte leda så förtvivlat mycket rider jag automatiskt mer med sätet och det går bättre.
Jag känner igenm mig jätte jättemycket i det du skriver men jag har ingen skada... men jag får kramp i höger vad jag också :o Så jag har nog bara mig själv att skylla :o :smirk:

Jag har inte alls samma problem i vänster varv även om det kan vara lite sådana tendenser när jag blir desperat.

Mitt tips är alltså, ihop med händerna! :)

/Snorpan - som inte är någon expert

Det kan bero på (kanske nån skrivit men då har jag missat det) att hästen är sned i viss mån pga oliksidig (normalt) och gärna tar stöd mer på höger, i båda varven. Men det blir då mest fel (som det känns) när den är inner. Troligen tar den inte vänster lika bra då. Och därför har du inte samma problem i vä varv för då är hö ytter :idea: eller rättare sagt du känner inte DET problemet men problemet är ju samma för den är inte rak i vä heller.

Det beror på bogens placering och bakbenens arbete så precis som du säger är det sitsen som kan rätta till det inte handen.
Det som händer är bla att den vill ha det svagare bakbenet lite utanför kroppen, och det blir vänster i ditt fall. (vanligast)
I hö varv petar bakbenet utanför voltspåret (och bogen in) och i vä varv innanför voltstpåret (och bogen ut).

Var noga med att sitta rakt äver hästen, att innerhöft är lite framme när man rider på volten, att rida in bogen på baken, i hö varv med hjälp av innersk, få ut bogen lite och tvärtom i andra vavet, låt den inte gå ut mot höger utan stanna på plats.

Man kan rida många bågar, vända igenom, och vara noga med att hålla koll på ytter när man leder över i vändningen. Då får man lättare med båda sidor. Öppnor och slutor i båda varven.

Och ytter förstås, slarvar vi nog alla med emellanåt....

Senast ändrad av en moderator:

Du har fått flera goda input!

Men jag tänkte ge en annan synvinkel på detta.

För att du ska kunna dra eller hänga kvar i högertygeln, så måste du också ha tagit spjärn med ditt vänstra ben, mer eller mindre.

Det är otroligt vanligt att man gör det. Det är nog det absolut vanligaste ryttarfelet skulle jag vilja påstå!

Och varför spjärnar man så gärna i vänster ben och hänger kvar i höger tygel?

Tja det handlar om att vi använder oss av denna diagonal på ett överlägset sätt i allt vi gör i vardagen! :idea:
Vi överarbetar vår högersida av överkroppen, och för att kunna göra detta, så måste vi ha lagt över tyngdpunkten och balansen något till vänster i vårt bäcken - våra ben.

De flesta människor har vänster ben som ståben. Det innebär att vi ser ut litegrann som /I framifrån (vänster ben går ner jäms med mittlinjen av kroppen, höger ben något utanför - vikten och tyngden är förskjuten till vänster ben).

Jag är så himskans nördig att jag anser att detta kommer man till ordning med genom medveten träning med nervsystemet, alltjämt.

En medveten inkännande tanke på vad jag gör med min kropp, varj ag förskjuter vikten och kraften, vilken axel som går först, vilken höft som går först när jag gör olika saker, hur jag koordinerar mej i styrkekrävande övningar. Dvs medvetet fundera över hur jag koordinerar min kropp i rörelser som "görs av vana". (till exempel mockning, sopning och liknande)

När man lärt känna sin kropp kan man också prova sej fram till andra varianter på samma rörelse. Hur kan jag koordinera mej annorlunda? Vilka muskelgrupper måste gå in då?

Och vips börjar man närma sej pudelns kärna - ju mer balanserad man är över sin mittlinje, ju mer medveten och koordinerad man blir, desto mer kan man börja laborera med "alternativ" till "att bli hängandes". Kan jag balansera mej annorlunda, koordinera mina rörelser, axlar, höfter, skänklar, stigbygeltramp, på ett annorlunda sätt? Vad händer då med min kvickhet till eftergift och förmåga att "ge frihet" åt hästen i vardera sidan?

Jag tänker att det är många bitar som hänger ihop. Det där med stigbygeltramp intresserar mej jättemycket just nu, då det här med spjärnande vänsterben ju hör ihop med hur man har "kontakt med stigbygeln". Om man spjärnar i den, så låser man fotleden och låsta fotleder innebär per automatik en "låst" höftled (det är lite "Hönan och ägget" över detta - det kan ju vara så att spjärnandet beror på en alldeles för oflexibel och rörlig höftled också!).

Men om man istället har en stadig mjuk fjädrande kontakt med stigbygeln, vad händer då? Om jag tänker mej att jag tar upp vikten i stigbygeln, men på ett fjädrande följsamt sätt? Detta är bra att jobba med i traven då det är en så tydlig "från sida till sida"-rörelse i traven - dvs när ena bakbenet går i så blir det också mer tramp i motsatta sidas stigbygel, när bakbenet lyfts så blir också trampet större i stigbygeln.
(men man kan ju laborera med vad som händer om man "ställer" sej lite i stigbyglarna, med fjädrande fotleder eller stela fotleder osv!).

Ibland kan det räcka med att man har fokus långt ner i sina ben, för att man ska "komma bort från handen" i helheten så att säga...

Nåväl, nog "nördat"!

Om du rider på volt så kan det va bra att rida lite skänkelvikning tex på öppna delen o "vanligt" på den slutna delen, då brukar man få upp hästen mer på yttertygeln o då blir det automatiskt lättare att lätta i innerhanden.

Du har så rätt!

Sedan jag red för min Centrerad Ridning instruktör i våras och fick bekräftat och hjälp med min oliksidighet så har jag jobbat med den dygnet runt och i stort sett fått bukt med problemet.
Tänker ofta på att använda min vänstra sida lika mycket, eftersom jag "bara" använt högra sidan och försöker vara i jämvikt i alla moment jag gör. Yoga är bra!

Liknande trådar

Träning Har en häst på 5 år som jag haft mindre än ett år. Från början va han stel, dålig framåtbjudning osv Efter några månader börja han gå...
Svar
7
· Visningar
1 163
Senast: Tjockisina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka