Hanhund som rymmer och parar tik på inhägnad tomt, vad kan man göra?

falukorw

Trådstartare
Några av mina valpköpare med tre tikar som bor på egen gård på landet har problem med en grannes hanhund som rymmer till dom hela tiden, ca 3km från domfågelvägen. Hundarna har en inhägnad tomt som de inte tar sig ut från, däremot så gräver sig hanhunden in. I ett par års tid har de pratat med grannarna, åkt dit och lämnat tillbaka hunden, de har fått komma och hämta. De har försökt vara trevliga men när hunden dyker upp minst ett par gånger i veckan tröttnar man så klart. Kastrering vore så klart det bästa, dessutom bör de hålla hunden kopplad men det vägrar ägarna. Allra värst är det så klart när någon av tikarna löper, vilket har hänt nu.
Idag när ägaren gick ut för att fodra hästarna har han lyckats gräva sig in på tomten där det finns en höglöpande tik. Tiken är blöt i nacken men man vet ej om det blivit någon parning. Det är tänkt att tiken nästa löp ska paras.

Förslag på vad kan tikägaren göra för att få det hela att upphöra? Vad har man för rättigheter när en hund tar sig in på ens väl inhängande tomt?
Idag kommer de att köra hunden till polisen så de får hämta ut den där, då blir det iaf betydligt jobbigare för dom.

Tycker ni att man ska spruta tiken redan nu i förebyggande syfte? Finns ju en del biverkningar tyvärr.
Kan man göra UL tidigare än 28 och därefter spruta om det visar sig vara valpar?

Att hanhundsägaren ska betala allting + dessutom sveda och verk ser jag som självklart. Någon som säger emot?

Vad händer om det värsta händer att tiken får livmodersinflammation om man väljer att spruta och man måste ta bort livmodern? Kan man då kräva hanhundsägaren på pengar för dels operation men även inkomstbortfall pga att tiken inte kan få valpkullar som planerat?
 
Sv: Hanhund som rymmer och parar tik på inhägnad tomt, vad kan man göra?

Jag vet tyvärr inte vad lagen säger man jag tycker att hanhundsägaren ska stå för alla kostnader, även för utebliven parning som var planerad. :rage:

Blir tokig på folk som inte kan hålla koll på sina hundar. Särskilt när man själv har en ordentlig inhägnad. Man ska kunna ha sin hund ute utan att behöva oroa sig för sådant.


Det är nog bra att köra den till polisen och försvåra det hela för dom. Vet inte om man kan anmäla för lösspringande hund?
 
Sv: Hanhund som rymmer och parar tik på inhägnad tomt, vad kan man göra?

Vet inte om det stämmer enligt lag, men min arbetskamrat var med om samma sak. Vad hon berättade, så är det likväl tikägaren som ska ha koll på sin/sina hundar även om de är på inhägnad tomt. Hanhundsägaren har sin hund olovligen lös, men tikägaren ska ha sin hund under uppsikt också. Ord mot ord, två som gjort "fel".

Hon fick stå för abortspruta till sin tik och är rätt osams med sin granne 1 km bort som har hanhunden.
 
Sv: Hanhund som rymmer och parar tik på inhägnad tomt, vad kan man göra?

Jag VET heller inte och skall kanske inte spekulera, men ja, jag har hört från flera som råkat ut för liknande att tikägaren är "medskyldig" eller vad man nu skall kalla det. Du är alltså skyldig att ha din löptik under uppsikt även om hon är inhägnad och själv inte kan ta sig ut.
Personligen tycker jag att det är rätt vrickat men men...
 
Sv: Hanhund som rymmer och parar tik på inhägnad tomt, vad kan man göra?

Det är helt fel tycker jag :( Man ska kunna ha sin hund inhägnad utan att behöva vakta för att främmande hundar ska ta sig in.
 
Sv: Hanhund som rymmer och parar tik på inhägnad tomt, vad kan man göra?

Fråga SKK:s juridiska avdelning. De måste kunna svara på detta.

De bör polisanmäla varje gång och låta polisen hämta hanen och köra honom till det pensionat de har samarbete med. Då kostar det en del att lösa ut honom plus att de kanske får köra några mil för att hämta. Kan bli dyrt i längden om det händer ofta.

Man kan ju tycka att man har sin tik under uppsikt när hon är i en rymningssäker inhägnad.
 
Sv: Hanhund som rymmer och parar tik på inhägnad tomt, vad kan man göra?

Man kan ju tycka att man har sin tik under uppsikt när hon är i en rymningssäker inhägnad.

Precis, den verkar ju ändå stabil då den håller deras hundar inne men inte utomstående hundar ute då de gräver sig under. Ibland blir jag bara trött på hur lagen fungerar.
 
Sv: Hanhund som rymmer och parar tik på inhägnad tomt, vad kan man göra?

Polisen hämtar inte hundar där man vet vem ägaren är, inte heller tar de emot dem om man kör in dem.

kl
Hade det varit min hanhund hade jag erbjudit mig att betala halva abortsprutan, samt sett till att det aldrig hade hänt mer än en gång.

Som tikägare har man det totala ansvaret för sin tik, att se till att den inte blir parad, det inkluderar att den inte släpps utan uppsikt i en inhägnad där andra hundar kan ta sig in. Hundar är notoriska när det gäller att få till parning, t ex genom galler, med en på varje sida.

Speciellt om det handlar om en tilltänkt avelstik.
 
Det är första gången han ev har lyckats para någon av deras hundar men problemet är att han är där alldeles för ofta oavsett löptik eller ej. Ägarna till hanhunden ser det inte som något problem att han rymmer och tänker sådeles inte göra något åt problemet. Man måste på något vis kunna anmäla att de brister i ansvar eftersom hunden ständigt springer lös.
 
Jag tycker absolut att hanhundens ägare borde stå för sprutan. Juridiskt vet jag inte.

Försök iaf lämna in hunden till polisen, jag vet andra fall med hund som rymde stup i kvarten och blev inlämnad.

Men också... de kan ju inte ha löptik där utan uppsikt när situationen är som den är.
 
Jag hade åkt med hunden till polisen, behöver ju inte säga att man vet vem som är ägaren!

Sen kanske informera ägaren om koppeltvånget som lyder nu? Och vad det kan ha för konsekvenser.

Jag tycker även de är självklart att hanhundsägaren ska stå för alla kostnader. Men där blir de nog svårt om det blir ord mot ord.
 
Det går att spruta i förebyggande syfte. Ska göras om jag inte minns fel 3-5 dagar efter parning. Det går även att ul på dag 28 och spruta bort ev foster. Hade själv väntat till dag 30 för att vara 100% säker att det gick att hitta ev foster.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 355
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Någon som varit med om att en hane totalt blivit *störtkär" (förmänskligande uttryck men i brist på bättre) i en tik så att det blivit...
Svar
10
· Visningar
2 930
Senast: Lena_B
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
2 874
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Idag, eller troligtvis i natt började hunden löpa( såg första blodfläcken i dag på morgonen på lakanet). Första löpet, 9 månader gammal...
Svar
14
· Visningar
2 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp