Första löpet och andra hundar

makarontanten

Trådstartare
Idag, eller troligtvis i natt började hunden löpa( såg första blodfläcken i dag på morgonen på lakanet). Första löpet, 9 månader gammal. Jag har haft tik innan, vet absolut vad det innebär med höglöp, kopplad hund och hanhundar mm.

Meeeen, nu är det ju midsommar på fredag och det har vart planerat en bra tid. Tyckte jag fick ihop allt så bra, då festen kommer hållas lugn ( med ett par barn i sällskapet) , de vi ska vara hos har hund själva (tik) och inhägnad tomt. Planen var att sova över i en av kompisarnas föräldrahus precis i närheten av festen, då de inte är hemma. Denna kompis har en kastrerad hanhund, så inga problem där heller. Men så kommer ytterligare en person till festen med en hanhund. Detta är den enda av sällskapets hundar som min inte har träffat innan. Jag är inte rädd för att det ska bli gruff, men jag funderar naturligtvis på löpet. Vill inte ta några risker, men undrar ändå. Är det möjligt att min hund kan vara i höglöp redan efter 4-5 dagar? Man hör ju ofta att hunden är i höglöp ca från dag 7, med variationer upp till flera dagar/vecka senare. Men tidigare då?

Känns som hela det idylliska konceptet om min midsommar föll lite, om både hanhundsägaren och jag ska sitta med ett koppel i handen under hela kvällen när vi ska äta, leka och grilla. Vill som sagt vara inte ta några risker men kan ju alltid slänga ut frågan om det är någon som vet hur det ligger till.
 
Senast ändrad:
Sv: Första löpet och andra hundar

Jag tror nog att oavsett om hon är i höglöp eller inte så kommer ni att få hålla den okastrerade hanhunden och din tik skilda åt. Tyvärr gör de flesta hanhundar ingen skillnad på löp och höglöp och eftersom din tik är så ung så kommer hon förmodligen inte att säga ifrån.
 
Sv: Första löpet och andra hundar

Ajdå, inte vad jag ville höra:p

Jo, det får bli så, vill inte ta några risker. Tack för svar
 
Sv: Första löpet och andra hundar

Säger som Philosophia.

Först när min hund var ca 4år gammal började hon säga ifrån på riktigt till för närgångna hanhundar. Innan det försökte hon mest fly och det blev stressigt för alla. (Det gällde alltså oavsett om hon löpte eller inte, vissa hanar blir ju "knäppa" även om de träffar tik som inte löper). Självfallet kan sådant variera från hund till hund, men jag skulle utan tvekan räkna med att en tik som löper första gången inte säger ifrån, det brukar bli lättast för en själv om man tänker så.
 
Sv: Första löpet och andra hundar

Jag vet inte alls hur hanhunden är, bara fått till mig att han är snäll mot alla hundar han träffar. Detta förtäljer ju dock inte om han är besatt av löptikar.

Det får som sagt va bli att hålla dem åtskilda. Kanske går att lösa smidigt med ett kompostgaller mellan altandörren och ut till trädgården bara, och låta dem turas om att vara ute med de andra hundarna.
 
Sv: Första löpet och andra hundar

I värsta fall kan det bli problem även med den kastrerade hanhunden, bara för att de inte har kulorna kvar innebär det inte alltid att de helt förlorat intresset för löptikar även om det inte kan bli några valpar. Håller tummarna för att det inte är så med den hunden ni ska träffa och att ni får en trevlig midsommar trots löp :D
 
Sv: Första löpet och andra hundar

Den kastrerade hanhunden är nattmattens hund, och de har träffats så mycket att jag inte kan tänka mig att det blir problem. Han (enligt ägaren) brukar inte bry sig om löptikar. Ska för övrigt vara hundvakt åt honom ett par timmar i em, så då ser jag jag med egna ögon hur han beter sig;). Min hund var där i går natt när jag jobbade, och visst borde hennes hund känt av löpet redan då i sådana fall?

Tack, trevlig midsommar på dig (och er andra) också:)
 
Senast ändrad:
Sv: Första löpet och andra hundar

Syrran började löpa i går. De följs åt :D

Det var inte dåligt tajmat;) Kan ju hända att hon började igår här med, men såg det först idag på morgonen. Sa till nattmatten i går morse när jag hämtade henne att : Tycker du inte hon ser lite stor ut i "häcken"? Nja, kanske, du har ju tyckt det länge nu! :p:D
 
Sv: Första löpet och andra hundar

Jag håller med tidigare talare, MEN det kan funka så ni slipper krampaktigt hålla i kopplet hela kvällen. Vi har just nu löpande tik här hemma (Hon är på dag tre) tillsammans med två okastrerade och två kastrerade hanar. Dom okastrerade är tre år och heeeeelt tokiga när det är höglöp men bryr sig inte ett dugg om tiken i nuläget.

Skilja dom åt så den ena är inne och den andra ute tyckte jag lät som enklaste lösningen :)
 
Sv: Första löpet och andra hundar

Jag hade heller inte varit så helt säker på att jag inte missat exakta dagen löpet startade på. Tiken blöder så lite där i början så det räcker hon legat på ett underlag där blodfläcken inte syns, eller städat bort den själv av misstag för att ska missa.

Om inte hanen är van att umgås med löptikar hade jag hållit dom åtskilda, både för hanen och tikens skull.

/Camilla
 
Sv: Första löpet och andra hundar

Det var inte dåligt tajmat;) Kan ju hända att hon började igår här med, men såg det först idag på morgonen. Sa till nattmatten i går morse när jag hämtade henne att : Tycker du inte hon ser lite stor ut i "häcken"? Nja, kanske, du har ju tyckt det länge nu! :p:D

Ja vi har gått och väntat här, för lite lite bullig har hon varit.

Pratade med maken nyss. Du kan ha henne här om du vill, så kan du koppla av på festen. Vi är ändå hemma..
Men på egen risk, för hittar hon hästbajs, hönsbajs att rulla sig i, får du bada själv när du hämtat henne :D
 
Sv: Första löpet och andra hundar

Ja vi har gått och väntat här, för lite lite bullig har hon varit.

Pratade med maken nyss. Du kan ha henne här om du vill, så kan du koppla av på festen. Vi är ändå hemma..
Men på egen risk, för hittar hon hästbajs, hönsbajs att rulla sig i, får du bada själv när du hämtat henne :D

Verkligen jättesnällt, men vi ska ju till Tassas moster Luna och de vill ju också träffa henne;). Vet ju inte hur nära ni bor varandra, men det är ju samma ort iallafall :D.. Ska höra lite med dem om hur hanhunden brukar fungera i sällskap av löptikar, om han blir galen eller inte. :)

Hon gillar i övrigt både hästbajs och diverse andra odentifierade saker att äta, men ta i trä, aldrig rullat sig i något än.
 
Senast ändrad:
Sv: Första löpet och andra hundar

Verkligen jättesnällt, men vi ska ju till Tassas moster Luna och de vill ju också träffa henne;). Vet ju inte hur nära ni bor varandra, men det är ju samma ort iallafall :D.. Ska höra lite med dem om hur hanhunden brukar fungera i sällskap av löptikar, om han blir galen eller inte. :)

Hon gillar i övrigt både hästbajs och diverse andra odentifierade saker att äta, men ta i trä, aldrig rullat sig i något än.

Är max 2 km till dom. Så krisar det när du är där så kan ni ju komma med henne. Om nån kan köra :D
 
Sv: Första löpet och andra hundar

Är max 2 km till dom. Så krisar det när du är där så kan ni ju komma med henne. Om nån kan köra :D

Att det krisar sig hoppas jag verkligen inte, men tack snälla OM det skulle göra det :). Det där med körbarhet kan det nog bli lite så och så med, men 2 km kan man ju gå i sådana fall, för jag har ju verkligen världens bästa lokalsinne och hittar säkert ute i skogen helt själv:p Hahaha, sist du skulle hjälpa mig att ha henne, var du jättesjuk och jag körde vilse när jag skulle hämta henne ju:D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 259
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Att inte alla hundar kommer överens och accepterar varandra är jag helt med på, precis som med människor så handlar det ju oftast om...
Svar
16
· Visningar
8 182
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Lite konstig rubrik, och jag kan helt enkelt lämna hunden själv ett par timmar, varav lyxproblemet. Men... Vi är bjudna på glöggfest...
2
Svar
23
· Visningar
3 970
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp