Hanhund till Golden

Sv: Hanhund till Golden

Generellt sett är de mörkare goldens åt jaktgoldenhållet, men de mörka har blivit populära även som sällskapshundar eftersom de är "så fina och ser ut som goldens ska" (vanlig kommentar på hundpromenaden). De kritvita goldens tror jag kommer att bli mer ovanliga framöver faktiskt.

Går du in med en jaktgolden på en utställning så kommer du tyvärr sällan särskilt långt! Det är utställningsgoldens som tar hem priserna. Sen vilken av typerna som är mest korrekt enligt rastandarden - ja därom tvista de lärde...
DP-golden är väl den som jag personligen tycker är den ultimata golden, de har både exteriör och funktion men de är få som blir riktigt bra och de är inte alltför vanliga. Uppfödare tycks finna det alltför svårt att få fram hundar som kan både arbeta och se bra ut, så många tenderar att fokusera på en av de sakerna.
 
Sv: Hanhund till Golden

Då var det som jag trodde alltså.
Men hmmm... Sigges uppfödare vill att jag ögonlyser, vilket ska göras mellan 1 och 3 års ålder. Varför så tidigt, om det ändå oftast kommer senare? Eller är det olika problem?

Det finns massor med olika ögonsjukdomar. För att vara så säker som möjligt på vad som finns hos hundarna rekomenderas att de ögonlyses 3 ggr under sin livstid. En gång när hunden passerat 1 år, en gång vid 4-5 års åldern och sedan en gång på ålderns höst. Då är chansen stor att man hittar det mesta som kan uppstå.

Jag tycker att din uppfödare gör helt rätt som önskar att ni ögonlyser. Det ger denne en viss koll på tidiga ögonsjukdomar, som enligt mig är de jobbigaste om de får. En gammal hund som börjar se dåligt är inte alls lika eländigt som en ung och blind hund.
 
Sv: Hanhund till Golden

Ju tidigare det kommer destom allvarligare problem brukar det vara. Tycker det är helt meningslöst att lysa en 1-årig dvärgschnauzer, är inte många alls som fått något så tidigt. Det jag hört att uppfödare rekommenderar för hundar som inte ska gå i avel är 3-4 år samt 6-7år.
Nu är ju inte ögon något stort problem inom rasen, endast 0,23% har den allvarligaste ögonsjukdomen PRA och 0.16% har den också allvarliga total katarakt. Vidare kan man också säga att p&s är den med minst förekomst av dessa två (PRA 0,03% och total katarakt 0,13%). Samt att det är vanligast förekommande på s/s (PRA 0,32% och TK 0,21%).

Ett betydligt större problem är urinsten som enligt försäkringsbolaget if:s statistik som drabbar 1,85% av alla DS. De senaste 4 åren har 34 fall på svart, 12 fall på p/s och 30 fall på s/s.
Magåkommor av olika slag är också de betydligt vanligare än på andra raser, här ligger det på 2,39% av alla hundar.

Det är inte för inte som veterinärerna tycker att vi har betydligt större problem än ögonfel, de flesta ögonlysare förstår inte ens varför vi håller på med det, så liten andel hundar är det. Dock kanske det skulle vara betydligt fler om man inte gjorde det.

Sorry för helt OT, men rätt intressant information speciellt för alla som har dvärgschnauzer.
 
Sv: Hanhund till Golden

Justja, en fråga som du kanske har bättre koll på än mig. Finns det lag för hur ung en hane får vara? (Inte rekommendationer, utan mer "kraftigt" än så)

Nej, det finns ingen sådan lag. Lagen (det är alltså inte SKKs rekommendationer utan en "riktig" lag, ganska ny) om tikars ålder har med djurskyddssynpunkt att göra och även om det inte är lämpligt att avla på en ung hane så far han ju inte illa av det.
 
Sv: Hanhund till Golden

Det är inte bara avsaknaden av meriter som oroar mig, en VAKTIG Golden är INTE rastypiskt..:o det brukar hänga i hop med ett osäkert temperament på Golden, och det vill man inte ha.
En Golden är inte vaktig har haft/fött upp Golden i många år och ALDRIG haft en vaktig golden, mina var av typen DP/utställning och meriterades med jakt/lydnad/viltspår och utställning.

Också att tiken kommer att vara 5 år vid valpningen är inget att rekomendera på en så pass stor ras! Veterinären ni pratat men hade rätt 3 år är en lagom ålder för första kullen...och den har ju passerats :crazy:

Att sälja Golden är inte lätt nu för tiden...att sälja valpar i största allmänhet har blivit mycket svårare denna höst..föder upp populär dvärgras också och även där har det blivit svårt att sälja hanvalpar:confused:

Har aldrig under mina 20 år som uppfödare, haft en väntelista där alla köpt den "bokade" valpen då den är född :(..så räkna med att av den VÄLFYLLDA väntelistan finns ca 25% kvar när valparna är leveransklara!
 
Sv: Hanhund till Golden

Hoppar in i tråden, även om det är lite OT.

Har för mig att jag läst på Dvärgschnauzerringer att så mycket som 5% av alla DS får urinsten.
Fick tyvärr reda på förra veckan att även min p/s kille nu har fått en urinsten (han är 11 år), blir operation nästa vecka antagligen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp