Hanhund till Golden

Sv: Hanhund till Golden

Vad vill ni att valparna ska ha för egenskaper? Vilken målgrupp av valpköpare vänder ni er mot? Jägare? Familjer som vill ha en fluffig hund..?

är det stor skillnad på jakt o sällskaps golden? brukar man kombinera linjerna?
 
Sv: Hanhund till Golden

"Jaktgolden" (Dock inte särskilt extrem, finns varianter som är riktigt röda och de som väger 15-20 kg)
Ando.jpg

http://www.smalandgoldenklubben.se/Medlemmmarnas/Ando.jpg

"Utställningsgolden"
sgrc03chdogccrcc1.jpg

http://www.goldenretrievers.co.uk/images/clubs/sgrs/sgrc03chdogccrcc1.jpg
Goldenaveln har (för att hårddra, GIVETVIS finns undantag både åt ena och andra hållet) gått åt två olika håll. Den ena, ljusare, grövre varianten som oftast inte är någon vidare träningshund och ofta inte har mycket av apporteringsinstinkten kvar i sig. Den är grövre och mer satt, har ofta rätt tunga, men ändå eleganta rörelser och bred skalle. Och sedan den mörkare, nättare modellen där aveln fokucerats på att hunden ska vilja arbeta och inte att den ska gå bra på utställning. Dessa hundar har ofta en lättare kroppsbyggnad, och inte ett lika särpräglat "goldenutseende".
Det finns kennlar som aktivt arbetar med att få fram en "DP-golden" (dual purpose), dvs en golden med "rätt" färg och utseende för utställning, som samtidigt har arbetsglädjen och apporteringslusten kvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hanhund till Golden

KL


Buke får som ni vill och vi ska absolut inte avla på denna tik....... Det var bara en tanke men verkar ha blivit helt överkörd. Trodde allvarligt att det i vissa fall räckte med att hunden hade ett trevligt temperament och en bra stam. Precis som med hästar.

Ang valparna så skulle vi kollat upp ev köpare INNAN vi parade henne. Men det lär ju ej bli så.

Tack för alla svar!
 
Sv: Hanhund till Golden

KL


Buke får som ni vill och vi ska absolut inte avla på denna tik....... Det var bara en tanke men verkar ha blivit helt överkörd. Trodde allvarligt att det i vissa fall räckte med att hunden hade ett trevligt temperament och en bra stam. Precis som med hästar.

Ang valparna så skulle vi kollat upp ev köpare INNAN vi parade henne. Men det lär ju ej bli så.

Tack för alla svar!

Gör arbetsprov med hunden, mentaltesta och fortsätt träna lydnad. Kanske visar större kvaliteér än väntat? Hur är din hunds syskon? Är kullen jämn? Det blir sällan resultatet man vill ha om man avlar på en hund som är champion medan syskonen är rena skiten. De bästa avelsdjuren som lämnar finast och jämnast avkommor kommer ur en jämnbra kull.

Skillnaden på att avla på hundar och hästar är väldigt stor. Bland annat att det blir ett ibland två föl, medan det blir mellan fem och tolv valpar i normalfallet.
 
Sv: Hanhund till Golden

Läs några trådar om avel här på buke- det är inte alltid så lätt som att man får alla valpar sålda bara för att man har intresse innan. Tyvärr, precis som med flera andra djurarter. Vad enkelt det hade varit då...

Om du verkligen vill ta en valpkull skulle inte jag låta mig avskräckas från några ord på buke. Däremot är det absolut saker att tänka på! Åldern går väl kanske inte att göra så mycket åt, så det kanske inte går att göra oavsett. Fundera igenom vad du vill ha för valpar, varför du vill avla (för det gör du om du tar en kull) och vad din golden har att tillföra. Gott om trevliga golden finns det, och speciellt om du vill ha "lättsålda" valpar så är det viktigt med meritering.
 
Sv: Hanhund till Golden

Gör arbetsprov med hunden, mentaltesta och fortsätt träna lydnad. Kanske visar större kvaliteér än väntat? Hur är din hunds syskon? Är kullen jämn? Det blir sällan resultatet man vill ha om man avlar på en hund som är champion medan syskonen är rena skiten. De bästa avelsdjuren som lämnar finast och jämnast avkommor kommer ur en jämnbra kull.

Skillnaden på att avla på hundar och hästar är väldigt stor. Bland annat att det blir ett ibland två föl, medan det blir mellan fem och tolv valpar i normalfallet.

Hur ställer man sig till omeriterade syskon?
Och jag undrar precis som i en annan tråd- vad är lämplig ålder för en tiks första kull?
Edit: Med omeriterade menar jag alltså "otestade", de har inte visat vad de går för och kan vara antingen kanon eller skräp.
 
Senast ändrad:
Sv: Hanhund till Golden

Hur ställer man sig till omeriterade syskon?
Och jag undrar precis som i en annan tråd- vad är lämplig ålder för en tiks första kull?
Edit: Med omeriterade menar jag alltså "otestade", de har inte visat vad de går för och kan vara antingen kanon eller skräp.

Hur "man" ställer sig vågar jag inte stå för, jag kan bara svara för mig själv (som verkligen inte är uppfödare), att jag gärna blir skeptisk till personer som avlar på hundar ur en helt omeriterad kull. Men givetvis är det som så att dessa hundar kan vara perfekta, men har ägare som inte är oengagerade i aveln. Då är det lätt att sitta på internet/utställning och säga "Ja, den hundens syskon har minsann inte några resultat! :grin:" ::idea:

Jag tror att rekommendationer brukar ligga på att tiken ska vara minst 2-2,5 år om jag inte har helt fel!
 
Senast ändrad:
Sv: Hanhund till Golden

Hur "man" ställer sig vågar jag inte stå för, jag kan bara svara för mig själv (som verkligen inte är uppfödare), att jag gärna blir skeptisk till personer som avlar på hundar ur en helt omeriterad kull. Men givetvis är det som så att dessa hundar kan vara perfekta, men har ägare som inte är oengagerade i aveln. Då är det lätt att sitta på internet/utställning och säga "Ja, den hundens syskon har minsann inte några resultat! :grin:" ::idea:

Jag tror att rekommendationer brukar ligga på att tiken ska vara minst 2-2,5 år om jag inte har helt fel!

Just detta är så olika! Var hos vet med hunden förra veckan och hon tyckte ej att de skulle få sin första kull innan de var 3 å. Så väldigt olika!


Ska se om jag kan se vad hennes syskon har gjort!
 
Sv: Hanhund till Golden

Och jag undrar precis som i en annan tråd- vad är lämplig ålder för en tiks första kull?

Man får inte para en tik som är under 18 månader enligt lag. Sedan är det olika för olika raser när det är lämpligt att ta första kullen, och även i vissa fall olika när det gäller individer.
DS är oftast lagom runt 2-2,5år, innan säger många uppfödare att de ser att tiken t.ex. inte håller rent så bra hos sina valpar. Något som inte brukar vara ett problem om tiken är lite äldre.
 
Sv: Hanhund till Golden

Hur ställer man sig till omeriterade syskon?
Och jag undrar precis som i en annan tråd- vad är lämplig ålder för en tiks första kull?
Edit: Med omeriterade menar jag alltså "otestade", de har inte visat vad de går för och kan vara antingen kanon eller skräp.

Nu avlar jag inte själv, men jag skulle inte bry mig om meriter alls om jag avlade, just för att det enda som är vanligt att meritera saluki (som är "min ras") på är utställning eller lure coursing. Inte alla har möjlighet att träna och tävla lure coursing och utställningsmeriter bryr jag mig inte om.

Lämplig ålder på avelshundar brukar ses som minst 2 års ålder. Vet dock att tex "min" uppfödare inte vill para tikar förrän de är 3-4 år, för att de först då är riktigt klara och man ser vad det blivit av dem.
 
Sv: Hanhund till Golden

Justja, en fråga som du kanske har bättre koll på än mig. Finns det lag för hur ung en hane får vara? (Inte rekommendationer, utan mer "kraftigt" än så)

Nej, inte i dagsläget TROR jag... Vet att det varit uppe på förslag att sätta även 18 månader på hane också men tror inte det gått igenom.
 
Sv: Hanhund till Golden

Är det för att hanen kan fara illa eller för att man ska hinna se hur hunden är?

(Sorry ts för ot)
 
Sv: Hanhund till Golden

Tror knappast att en hane far illa av att para tidigt. Men en hane som är 6-7 månader har man inte hunnit se så speciellt mycket av vare sig sjukdomar, exteriör och annat.
Iaf på DS uppkommer de flesta sjukdomar (ögon och urinsten) oftast runt 4 års ålder. Så egentligen är det ju mest lämpligt att använda äldre hanar.
 
Sv: Hanhund till Golden

Mina tikar parades i senaste laget (4,5-5år) Men det har gått mkt bra och jag märker på mina tikar att dom varit mest mogna/redo då.

Min ras parar inte ja före tre års ålder då dom inte är klara innan dess..
 
Sv: Hanhund till Golden

är det stor skillnad på jakt o sällskaps golden? brukar man kombinera linjerna?

Ja det är stor skillnad. Finns också en mellanvariant, DP (dual purpose). Men man undviker att korsa en ren utställningsgolden med en jaktgolden eftersom resultatet då blir så ojämn. Rent generellt är goldenrasen uppdelad i två genetiska baser nästan just därför.

Har själv en röd jaktgolden hemma:



Har även haft en DP:

 
Sv: Hanhund till Golden

Aha tack för ditt svar..

följer färgen typ av golden nästan kan man säga? Om man "hårddrar" det, vit till utställning, goldenfärgad (lite mer mörk än den vita) DP och jaktgolden mer åt det röda hållet?:)

Men ni har väl bara en rasstandard ni oxå? och vilken av dessa tre varianter är mest "rätt", det måste väl ända va jaktgolden?
 
Sv: Hanhund till Golden

Aha tack för ditt svar..

följer färgen typ av golden nästan kan man säga? Om man "hårddrar" det, vit till utställning, goldenfärgad (lite mer mörk än den vita) DP och jaktgolden mer åt det röda hållet?:)

Men ni har väl bara en rasstandard ni oxå? och vilken av dessa tre varianter är mest "rätt", det måste väl ända va jaktgolden?

Mest rätt om man ser till goldens ursprungsarbete = Jaktgolden.
Mest rätt om man ser till mest lik rasstandarden = Utställninggolden.

Golden har gått åt två helt olika håll, och om man håller armarna brett isär är ena handen jaktgolden, andra handen utställningsgolden och i mitten någonstans är idealet för en golden.
 
Sv: Hanhund till Golden

Då var det som jag trodde alltså.
Men hmmm... Sigges uppfödare vill att jag ögonlyser, vilket ska göras mellan 1 och 3 års ålder. Varför så tidigt, om det ändå oftast kommer senare? Eller är det olika problem?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp