Bukefalos 28 år!

Kalaspinglan

Trådstartare
Som jag tror jag nämnt tidigare är min guldklimp min första hanhund. Han är än så länge bara 5,5 månader, men snart blir han en bjässe som blir könsmogen och allt som hör därtill..

Vad kan man vänta sig av en hanhund? Jag vet att det säkert varierar, men hur vanligt är det att de blir tok-kåta av allt? Att de matvägrar och sånt..

Någon som vill berätta om hanhunden för mig?
 
Sv: Hanhund

Min hane (GD-blandis) är också en bjässe, 57 kg och 68 cm. Mycket att tycka om liksom :love:

Boris har varit tikgalen EN gång (!), det var på BK under kurs, när en löptik hade varit på samma plan. Min annars så lugne hund blev totalt galen och släpade mig runt Brukshundsklubben med näsan nedtryckt i backen. Han hoppade, grät högt och hjärtskärande, och lyssnade ingenting på matte. :cry: (jag fantiserade om att slänga honom i näsmaste bäck :mad: )
Då var han drygt ett - ett och ett halvt år. Och sedan den gången har han *peppar peppar...* aldrig visat sådant beteende igen - eller ens speciellt INTRESSE i löpande tikar heller. Vi kan träna med löptikar utan problem, enda är att han är liiite okoncentrerad, men inte nämnvärt.
Nu är han snart tre, så jag ska väl inte ropa hej riktigt ännu. Är väldigt glad över att slippa en tikgalen hund.

Mentalt är han rätt så pipig, piper för minsta lilla (typiskt stora hanar?). Och han är fortfarande valpig i sättet (också typiskt stora hanar?), gör lekinviter mot allt och alla, och har alltid nära till lek, men det tycker jag bara är gulligt och kul, jag gillar glada hundar. AV-knappen fungerar!
Andra hanhundar går dock inte så bra, det smäller ganska fort. Han har slagits några gånger, och visat sig vara ganska tuff, så där undviker jag konfrontationer för att inte få problem. Har inga problem med hundmöten eller liknande, går sida vid sida med vilken hund som helst, och viftar bara på svansen.

Oj, så långt det blev. Är ju så kul att prata om sina djur, det skulle kunna bli en hel roman! :D
 
Sv: Hanhund

Min hanhund har aldrig varit speciellt intresserad av löptikar. Ibland kan det märkas lite på promenaderna att någon i området löper då han luktar lite längre på fläckarna. I höstas gick jag kurs med hunden och då satte de den löpande tiken brevid min hund just för att han inte störde sig på det. Så lugna hanhundar finns det.

Jag vet däremot en hanhund som blir fruktansvärt het när han vädrar löptik. Ägaren provade då kemisk kastrering, dock vet jag inte hur det gick för jag har inte talat med honom på ett tag.

Angående matvägrandet så har det nog inget med könet att göra. Många hundar är lite knepiga i perioder med maten. Min hund kan ge tusan i att äta på några dagar för att sedan äta som vanligt igen. Så länge det inte går alltför lång tid mellan måltiderna är det väl inte överdrivet farligt.
 
Sv: Hanhund

Min hane blir två år i april.Inte märkt nåt alls än.Mer än nosar lite extra ibland ute då.*pepparpeppar*
 
Sv: Hanhund

Tack för era svar.. jag ska försöka få tag på ägaren till hans pappa och höra efter lite hur han är... men jag gissar att jag överdramatiserat en aning det här med att han är hane... Nu är jag lite lugnare...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon som använder menstrosor som primärt mensskydd? Jag har testat menskopp nu några månader och känner att det inte är något för mig...
Svar
7
· Visningar
847
Övr. Hund Hej, Har en Grand Danois hanne på drygt ett år som är helt galen i min frus systers hund. Vi brukar vara på hundön bredvid drottningholm...
2
Svar
23
· Visningar
4 694
Senast: snorp
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 415
Senast: geting
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp