Hankatt m hängpattar?

Haukur

Trådstartare
:angel:
En av mina grabbar (devon rex 1½ år, kastrerad) har hängpattar... eller nästan juver:rofl: Ser inte klokt ut.. Katten är för övrigt smal å fin i hull men som sagt.. det hänger där bak:crazy:
Undrar om detta är nåt konstigt (typ nån tumör eller nåt) eller om det blir så ibland? Han är lika pigg som vanlig och äter bra. Har alltid haft lite för mycke skinn som hänger där bak (framför och mellan bakbenen) men inte så här mycke och nu känns det dessutom som om det är fett i..
Är det nåt att oroa sig över? Veterinärbesök rent utav?
Kan fixa bilder imorron om det behövs.

Sv: Hankatt m hängpattar?

Helt normalt. Förekommer på väldigt många katter ffa hanar. Kallas för "tigermage", då det är en rest från när katter levde i öknen. De använde då denna "påse" som näringsdepå, ungefär som kamelen pucklar.

Jag har hört att det är speciellt vanligt hos just kastrerade hankatter...? Fast jag minns inte förklaringen till varför... :crazy:

Jag tror att det är lika vanligt på bägge. Däremot är det ju vanligare att kastrerade hankatter är lite överviktiga, vilket ju gör "påsarna" lite större, då de fylls med fett.

Det ser faktiskt bättre ut med fett än utan :crazy:
Min stora hane har gått ned i vikt (lyckad bantning :D ) och han har en påse med löshud där nu istället för en tjockismage.

Tack för svaret! Han är som sagt inte överviktig utan på gränsen till smal eg. En av mina kastrerade huskatt-honor har lite liknande men det trodde jag berodde på att hon haft en kull ungar:crazy:
Jag har ställt ut denna hannen lite och vill eg göra det mer, men det kanske inte är nån idé nu när han har en påse under magen? Hur ser dommarna på det?

Då ska du se Yoga. När hon var dräktig första gången så växte påsen på ena sidan. Men bara på ena. Nästa dräktighet så hoppades jag att den andra skulle växa ikapp, men inte då. Så hon ser jättekul ut.

Eftersom det är en normal grej på katter så bord einte domarna bry sig, om det inte syns extremt mycket. Då påverkas ju helhetsintrycket.
Sol här på forumet föder ju upp Devon, hon borde veta. På britten syns dom ju inte lika mycket. Kraftigare katt och framförallt mer päls.

Det syns inte jättemycke på honom när han sitter ner eller jag håller honom.. men står han så syns det allt.. Men han hade lite påsar på förra utställningen han var på och det kommenterade dom inte.. nu har dom dock blitt större:angel:
Aja, tack för svaren! Huvudsaken är att det inte är något farligt eller nåt han lider av, matte älskar ju sin kisse, med eller utan "juver";)

Liknande trådar

Övr. Katt För knappt en vecka sedan tog jag över en 10-årig kastrerad hankatt från några bekantas bekanta. För att göra den långa...
Svar
8
· Visningar
3 396
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka