Bukefalos 28 år!

Hantering av dominanta hästar

Sv: Hantering av dominanta hästar

Måste tillägga...
att jag försöker att göra att hästen inte får en orsak till att behöva visa sitt missnöje. Som att dra gjorden lätt o sen pö om pö.

Jag retar den heller inte extra om den t.ex nu på våren är lite öm i huden vid fällning- tar en bättre borste o håller inte på längre än nödvändigt bara för att...
Har inga fleecetäcken på som blir fruktansvärt statiska nu osv.
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Jag igen....:angel:

Vad jag ville säga är att man måste lyssna på hästen- läsa av den o oxå respektera den!

Det är oftast missförstånd som gör att hästen uppfattas som dominant.

Ett litet ex.
Jag hade en häst i 10 dagar som hade en transportskada på ett bakben. Den skulle ridas av en medryttare som skogsmulle.

Medryttaren kom en dag o sa att hästen hade trängt in henne i väggen när hon skulle lyfta det bakbenet som den var rädd om.
Man måste vara försiktig o jag visade hur man skulle gå tillväga- inte bara ta tag o kräva.
Det är alldeles för lite tänk på att VI måste respektera hästen!
Ömsesidig respekt.
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Jag igen....:angel:

Vad jag ville säga är att man måste lyssna på hästen- läsa av den o oxå respektera den!

Det är oftast missförstånd som gör att hästen uppfattas som dominant.

Ett litet ex.
Jag hade en häst i 10 dagar som hade en transportskada på ett bakben. Den skulle ridas av en medryttare som skogsmulle.

Medryttaren kom en dag o sa att hästen hade trängt in henne i väggen när hon skulle lyfta det bakbenet som den var rädd om.
Man måste vara försiktig o jag visade hur man skulle gå tillväga- inte bara ta tag o kräva.
Det är alldeles för lite tänk på att VI måste respektera hästen!
Ömsesidig respekt.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

kl

har inte råkat ut för så många dominanta hästar, dock missförstådda.
Precis som Axel skrev.
Jag har även själv märkt att jag själv missförstått hästar och jag har börjat fundera lite mer på orsakerna nu än förr. Jag är inte lika snabb att korrigera som innan (beroende på händelse).
Något som jag inte ännu vet hur jag skall hantera är då min egen häst håller bort både hästar och människor från mig. Ibland vill hon ha mig för sif själv och om någon närmar sig kan hon gå mellan mig och människan och stryka öronen bakåt.
Detta är nytt för mig faktiskt, nån som har erfarenhet av detta beteende?
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Hästar är så oerhört känsliga i sin uppfattningsförmåga när det gäller sinnesstämningar och kroppsspråk. Mitt vanligtvis så självständiga och ganska tjuriga gamla sto som inte är särskilt förtjust i för mycket "gosande", kan bli väldigt gosig när det kommer besök som jag ägnar mycket av min uppmärksamhet emot. Då uppför hon sig närmast exemplariskt! Jag tror också att ston är känsligare än både valacker och hingstar. Kanske lite som vi människor. Vi tjejer är väl generellt lite känsligare för vad folk tycker och tänker än vad killar är?!? ;)
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Att den kan göra så mot andra hästar är en sak, men aldrig mot människan. Där måste du vara tydlig.

Det är du som ska beskydda den- inte helt bli ägd.
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Det har inte hänt så ofta men då det har gjort det har jag bett människan att schasa iväg henne. Jag har inte själv gjort så mycket, vilket jag kanske borde.
Annars så håller jag i trådarna då jag är i hagen (inget jagande eller surande hästarna emellan) men detta blev jag aningen förvånad över.

Hon är väldigt följsam och jag har henne lös under promenader, hon börjar även göra sina tricks då jag går iväg från hagen eftersom jag då kommer tillbaka..

Altså helt ärligt har hon väl mig ganska väldresserad :P
Det är bara så svårt att säga till en häst som verkligen vill vara med en, fastän man borde..
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Jag håller helt med Axel om att hästen inte får bli våldsam mot människorna som kommer emellan er! Gränsen för tolerans från oss människor gentemot hästarna måste alltid gå vid våldsamheter! Vi har ju ingen chans att försvara oss fysiskt mot en häst, utan det kan ju gå riktigt illa om de får hålla på. Där måste du vara tydlig!
Mitt första svar gällde bara frågan om någon hade erfarenhet av lite "svartsjuka" hästar.
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Inte har hon ännu varit våldsam, tror inte heller hon skulle bli det, men förstås får hon inte göra såhär.. man vet ju ändå aldrig vart saker o ting leder ändå.
Det har ju fungerat bra då de schasat iväg henne, hon fattar direkt att hon går över gränsen
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Jag skulle faktiskt gissa att den absoluta majoriteten av så kallat dominanta hästar i själva verket är rätt normala hästar, som dock hanteras av en osäker människa. Jag tror att det oftast är så att den som säger att en häst är dominant, i själva verket säger något om sin egen bristande erfarenhet.

Främst av det skälet, skulle jag aldrig skriva något annat än "jag tar det lugnt" som svar på frågan ovan.

Åh, tack för påminnelsen!:bow: det sitter ju oftast hos en själv och det behöver man (jag) bli påmind om. :D
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Jag flyttar mig aldrig någonsin för hästen (förutom om det är en farlig situation med fara för liv eller skador). Sen försöker jag ignorera hästen så mycket som det går och tar bara "fighter" som är värda att vinna och som jag KAN vinna. Undviker tillrättavisningar samtidigt som jag visar att hästen inte kan köra över mig hur som helst.

Jag är lugn, jag ignorerar det mesta och jag står alltid nära hästen.

Tycker inte det finns särskilt många dominanta hästar som man behöver hantera på ett speciellt sätt. Vissa kanske man behöver se upp med lite mer eller vara lite mer vaksam mot men överlag tror jag att jag hanterar de flesta rätt lika.
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

har som sagt en dominant häst som sparks när man tar på täcke och sadlar och borstar honom , han är väldigt sur utav sig han har varit så hela sitt liv han har tyvär blivit behandlad dumt på travbanan skulle jag kunna tro , starkars häst har du några tips på hur jag skulle kunna göra ?
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

En häst får aldrig springa över mig eller på allvar göra utfall mot mig/hota så att man ser att det där kan bli ett riktigt utfall.
Men man ska vara bra på att läsa hästar om man ska korrigera hot. För många ser en instinktiv kick i en häst som hot. Hästar har vissa reflexer som man måste ta hänsyn till i träningen. Man kan gradvis träna bort instinktiva reflexer. Men det tar tid och ska göras på rätt sätt.

Att förlora humöret hjälper aldrig. "Bli arg" hjälper aldrig. Däremot mena alvar och driva igenom. Dock hela tiden med ett inre lugn så man snabbt kan gå från en gest som vissa ser som agressiv till lugn och beröm och nolläge energimässigt. Eller tom till lugnande energi.

Det bästa är att förbereda så man slipper gå i onödiga kamper med hästarna.

Jag får ju tyvärr möta en och annan rent farlig häst iom att jag jobbar med problemlösning bla. Vissa hästar har en längre tid felhanterats och kanske också haft ont. Det kan ha befäst ett beteende som är rent farligt. Vissa av dem är osäkra och går att ignorera, lura etc iom att de inte helt riktar sig mot människan i attackerna. Andra fullföljer attacken.
Där får man prova vad som funkar med hästen. Oftast funkar det att blåsa upp sig, kanske fräsa som en surmärr eller röra sig mot hästen som om man "kastar energi" med armarna. Men en del går tom igenom det. De hästarna är oootroligt få. Trots att jag jobbar med detta så har jag bara stött på max en handfull. De hästarna har skadat många och är inte djur som ska hanteras av amatörer. Men en del av dem gjorde det ändå. Det slutade inte bra för någon.

Mitt bästa råd för en amatör är att undvika gå i klinch om man kan. Lura hästen ist. Men vissa grundsaker måste hästarna respektera. De får inte hota dig(lite luftnafs är inte alltid farligt) eller andra människor. De får inge gå över er.

För att komma till rätt med beteendestörningar kan man jobba med hästarna på andra sätt än just i själva problemet. Det finns massor med saker som lär hästen impulskontroll. Många av de farliga hästar jag mött har varit missförstådda, outbildade(i mina ögon) och med liten eller snudd på ingen impulskontroll.
Kan de bara lära sig att kontrollera impulserna, vilja vänta och lyssna så har man vunnit mycket.
En del hästar reagerar med protest och stora gester om de inte förstår. Andra väntar och frågar. Det sista är ju trevligare. Det når man genom att lära dem vänta.

Om dominansen kan man bryta genom att bevisa sig värdig som ledare. Det handlar inte bara om att "slå igenom" ett beteende. Man måste utbilda. Hästar kan inget och förstår inget av de vi vill av naturen. Man måste lära dem "göra rätt". Man kan inte slå en unge och sen tro att den ska kunna 5:ans tabell.
Däremot är hästar inte så ömtåliga. Så om man som helt lugn och värdig ledare som bevisat sig vara värd det förtroendet(genom många och bra beslut) boinkar till en häst och direkt återgår till lugn så reagerar de flesta hästar inte så mycket.
Tappar man humöret är det dock kört!
Som ledare tar man beslut som ska vara bra för gruppen. Man tar initiativ, visar beslutsförmåga, driver igenom. Gör man tillräckligt många såna bra beslut som lönar sig för hästen släpper de "dominansen". De fattar då att du är bättre på att sköta det där. För du gör smarta val.
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Passar sadeln? Har hästen ont? Är den mjuk och fin i muskulatur? Vad har den för gjord? Hur drar du gjorden?

Det kollar jag först.
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

KL
Den mest "dominanta" häst jag har haft att göra med gjorde rena utfall. Han sparade inte på krutet, hotade inte innan och bara anföll. MÅnga i stallet var rädda, det var en inackoderingshäst.

Jag hade alltid hjälm och spö när jag skulle ut med honom i hagen. Inte för att slå honom utan för att skydda mig själv om han anföll. Efter andra gången som han anföll började jag se på honom när det skulle ske.
Han kunde gå som vilken häst som helst i grimskaft och sen vända på en femöring och slå och hugga. Men som sagt jag lärde mig att se, det var alltid så att han vände sitt huvud något något åt vänster och sen fick han en speciell blick i sitt vänstra öga som varade i någon sekund.

Han kunde stå i sin box, medryttaren kom in och han sparkade henne tills hon låg ner i ett hörn och han bara fortsatte.

Hästen var till salu och jag ville köpa den för jag anade var problemet var och det skulle lösas på en dag. Men ridskolechefen sa att jag inte fick ha honom i stallet och det var det enda stallet som var nära mig. Så det blev inget köp.

Men jag hade rätt. Köparen fick iordning på honom på en dag...
Hästen var inte alls dominant som alla sa utan så himla understimulerad. Gick själv i en liten hage varje dag, inget mer för ägaren ville inte ha honom med andra hästar. O hon blev rädd för honom när han slog runt med henne. Så han reds aldrig. O alla medryttare blev nersparkade av honom.
Nu mår han superbra!
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Jag har haft hand om hästar och haft en själv som fått stämpeln "folkilsken" och träffat ett gäng andra "galningar" som det inte var nåt fel på alls. Handhavandefel, hanteringsfel och fel miljö kan göra vem som helst knäpp. En häst som går till anfall men möts av en kram, en öppen famn och en morot eller ett äpple istället för en smäll tappar fullkomligt fattningen, jag har sett att dom i flera fall knappt törs ta en tugga av det framsträckta äpplet för att dom tror att det är falskspel från människan.

Med kärlek och ömsesidig förståelse kommer man hur långt som helst och dessutom är det smittsamt, så låt oss starta en epidemi som sprider sig till en pandemi.
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Han behöver inte ha blivit dåligt behandlad för att han gör så. Min förra häst tyckte inte om att få på sig täcke eller dra sadelgjord. Hon tyckte absolut inte om att bli borstad (lite vanligare bland ston tycker jag) Hon ville bara bli borstad på huvudet och rumpan. Magen och virveln vid bakbenen hatade hon! Vid pälslossning blev hon extra känslig och lyckades sparka mej en gång.

Jag korrigerade henne när hon sparkade mej, för så gör man inte även om man blir sur. När hon surade på annars så såg jag mer till att vara försiktig i det jag gjorde. (och fick acceptera att hon inte var en häst som ville stå och mysa och bli ryktad i en timme..) Stannade upp och pratade och klappade henne när sadelgjord ska spännas. Då kan man få dem att släppa grinigheten lite.

Det du ska kolla upp med din häst är om sadeln passar, och om den har ont i ryggen eller någon annanstans. Dra bara åt sadelgjorden jättelöst först. Jag tycker de reagerar mest när man ska spänna den när sadeln läggs på. Om man sen efterspänner i flera omgångar och ett hål på varannan sida så blir det mildare för hästen. Många hästar protesterar mot täcket genom att se lite sura ut, men det är nog inte så skönt att bli instängd i ett täcke med remmar under mage och mellan ben.. :)

Men de får aldrig sparka eller rent av hugga en... lite sura blickar och öronen bakåt - ok, de kan få säga vad de tycker om täcke t.ex. men inte göra något mer av hotet.
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Att en häst ser sur ut, som många skrivit, tycker jag är ok. Man kan ju inte tvinga dem älska allt. :) Men om min tjej någonsin skulle agera, alltså bita, sparka eller tränga undan mig, då ignorerar inte jag utan säger ifrån. För att springa över mig eller hota med sparkar tolereras verkligen inte. Ett så stort djur måste man vara försiktig med.

Hade en på förra stallet som gääärna fick vara i famnen och mysa och fick godis stup i kvarten av ägare och skötare, unghäst dessutom. Visst är beröm bra, men även gränser ska finnas! Fick denna häst en tillsägelse blev hon sur och backade inte, utan vände rumpan till och sparkade mot en. Tror det har mycket med uppfostran att göra och inte lika mycket med om hur dominat dom är i grunden. I min värd hade denna häst fått veta ordentligt hut (inte slag och skrik), hade det varit min häst hade jag varit stenhård med gränserna och inte tagit upp i famnen innan den visat att den respekterar människan.

Tycker inte det är fel med folk som gärna har hästen i famnen och ger godis, så länge hästen även vet gränser. Men en häst som springer mot mig hotande tar jag absolut inte upp i famnen och ger godis, för det har den bannemig inte gjort sig förtjänt av.
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Nu drar jag upp denna tråd igen då jag känner att jag fastnat lite med min dominanta medryttar häst, han är en vallack av kallblodstyp och är tuff i psyket men de är jag med, han ska hela tiden ifrågasätta allt jag gör med honnom med att ta ett steg extra när jag ber honnom å stanna men då backar jag honom ett par steg och så har vi hållt på. igår rann droppen över då jag tränade honnom i longreining och de gick superbra men ibland försöke han tränga ut mig/ gå på mig men då korigerade jag honnom, hade lite godis med mig som jag gav honnom när han va duktig som en liten extra sporre, när vi sedan skulle öva galopp så gjorde han 2 fina fattningar men sedan vid den 3de så drog han och gjode en karate spark mot min mage. dock hade jag himla tur att han inte träffade efterssom jag stog så nära honnom. Nu känns de som både jag och han har tappat förtroende för varandra och jag e så trött på att diskutera med honnom. hur kan jag få honnom och lyssna på mig. Det som är svårt är ju att jag bara rider honnom 2 gr i veckan men då ska de ju va kul.? Jag är väldigt intresserad av nh och försöker vara medveten om hur jag rör mig och agerar vid hästarna.....
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
542
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 612
Senast: Askur2017
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 419
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 589
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp