Bukefalos 28 år!

Hantering av dominanta hästar

C

Cherry

Är nyfiken på hur alla ni där ute agerar, eller hanterar i vardagen, mot dominanta/"utmanande" hästar, vare sig det är eran egen häst eller någon annans som ni tar hand om.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hantering av dominanta hästar

Jag brukar försöka undvika att försätta mig i den situationen när det gäller andras hästar. Men jag låter inte en annans häst " gå över " mig. Visar tydligt vad som gäller. Ett bra sätt är att stanna, flytta eller backa hästen som försöker ta för sig. När det t ex. gäller fodring i hage så markerar jag tydligt att " håll dig undan " tills jag bjuder in dig ( alltså till den dominanta hästen ).
Min egen häst vet vad som gäller, jag visar honom tydligt vad jag menar och använder kroppsspråk. Jag använder aldrig hårda ord eller viftande med armar. Det blir han bara skärrad av.
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Kort sagt så står jag kvar. Hästen lyckas inte flytta på mig och jag gör det jag ska göra. Min egen häst som gärna vill stoppa huvudet i höpåsen t ex backar jag med rösten. Hon är en sån som testar alla nya personer och även mig då och då. Hon kan också försöka köra med små fula knep som hon hoppas att man inte ser. Tyvärr för henne är jag extremt observant så jag ser nästan alltid vad hon håller på att göra.

Min åring som är en avkomma till ovanstående försöker ibland utmana människor och går emot en med bakåtstrukna öron. Jag står kvar då också. Någon gång har hon försökt hugga i luften men då har jag gått mot henne och hon har backat. En eller två gånger har jag fått putta undan henne innan hon gett sig.
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Beror väldigt på vilken häst det är! Känner jag inte hästen alls och den ser ut att mena allvar i sina hot så vågar jag tex inte vifta och mota bort den, den kan lika gärna vända rumpan till och ge en ordentlig spark eller hoppa på en. (dock ger de flesta hästar vika)

Jobbade i ett travstall med en hingst som gick till anfall i hagen, det var bara att springa för livet och slänga sig under staketet. Sedan stod den och gjorde utfall mot en där man låg på marken på andra sidan staketet. Varje gång hästen lyckades med att jaga ut en ur hagen blev ju beteendet mer och mer befäst, men vad ska man göra? Utmana en halvgalen dominant hingst? Spön, viftande armar rep och skrik avskräckte inte den här hästen, man fick locka den till grinden och ta fast den där, så fort grimskaftet var på blev den snäll.

Hästar jag bedömer inte är så allvarliga i sina hot och som jag oftast känner räcker det med att mota bort dom med kroppsspråk, armar, ev. grimskaft och ett NEJ!

Min unghäst som blivit lite kaxig och testande och kan komma mot en med bakåtstrukna öron men då backar jag bara undan henne lite eller står kvar. När hon kommer fram och hon inte lyckats flytta på mej så hälsar hon vänligt och menar inget särskilt med sina bakåtstrukna öron och sura min, hon vill bara se vad som händer och om jag reagerar på det.
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Svårt att säga hur man agerar då det helt beror på situationen och på vilket sätt hästen är dominant. Det är aldrig okej med en häst som går på mig, det gäller alla hästar. sen beror de på hur hästen "gått på mig" alltså min zon, är den bara nyfiken så är det ok till en viss gräns (vill inte gärna ha en häst som är precis på mig hur gosigt de än må vara) däremot är de ok om jag bjudit in hästen, det är ok att komma, vill bara gosa lite med dig.

Nu handlade denna tråd om dominanta hästar och jag är lika konsekvent, däremot kan man ofta behöva bli mer tydlg, främst i början. Visa att man menar det man säger. Och det är absolut inte ok att göra utfall lr liknande, spelar ingen roll om det är en dominant häst lr inte.
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Jag har på sätt och vis ett dominant sto, sparkig och bitig, ganska grinig och bestämd. Jag har lärt mig att hon oftast bara hotar mig och såna hon känner väl utan att mena det då jag backar sällan gör hennes sura miner. Men jag håller mig en bit ifrån bakhovarna helst;) vissa nya människor kan hon vara lurig med. Den här hästen får man överlista eller få på sin sida, det går inte att tvinga henne med våld, då blir hon farlig. Men vår vardag fungerar ändå, vi är oftast vänner och har efter flera år ihop lärt oss att samarbeta. Hon skulle nogkunna hamna väldigt fel så hon stannar hos mig. Jag köpte henne ohanterad som tre åring. Första året var en pärs;) men nu vet jag hur det känns att springa först över mål linjen i OS! Vi klarade det!
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Om en häst är dominant mot mig är jag mer dominant tillbaka. Så mycket det behövs. Tills hästen flyttar på sig och visar respekt. Jag börjar alltid med att använda blicken, om det inte fungerar så använder jag kroppsspråk och om det inte hjälper blir det ett grimskaft.
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Jag går upp i så mycket energi samt styrka om det behövs, tills hästen gör som jag vill/flyttar sig/ger sig.
Men vågar inte "gå på" en häst som jag inte tror reagerar på rätt sätt eller ger sig. T.ex om du läste om hingsten i mitt tidigare inlägg.. Huvva, då vill man inte utmana hästen till en dominans kamp, där gäller det att "fråga hästen" om det man vill och smeka den lite medhårs så funkar det vardagliga hyfsat enkelt ändå. Men som tur är förekommer det inte alltför ofta såna hästar, som skulle ta livet av en om man gick upp till kamp :S

"Normala" hästar kan man ge tillsägelser och kräva respekt av, en del är svårare och mer dominanta men har aldrig varit med om någon annan som faktiskt ska bruka rent våld mot en och anfaller... Hästar som börjat så och vet att vi människor inte har någon STYRKA att sätta emot är livsfarliga! Kan tillägga att den här hingsten inte tålde andra hästar/främst andra hingstar heller. Fick lov att gå i undanskymd hage och tränas för sig själv, den kom väl undan för att den sprungit in över en miljon kronor....
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Agerar när då? En häst kan dominera på många olika sätt och jag tar även individens karraktär och rang i åtanke. Något som jag dock alltid gör om jag anser att jag har ett problem som jag behöver lösa med hästen för att kunna hantera den i situationer jag inte kan undvika, är att börja med att tala med hästens ägare. Hästägaren kanske har information om hästens beteende som är viktiga att känna till, kanske vet han/hon redan ett bra sätt att hantera problemet på, och kanske finns det saker jag inte får göra för ägaren.

När det gäller andras hästar ska man vara extremt noga med att inte hitta på saker på egen hand utan att ha en dialog med ägaren först. Jag hade blivit tokig om jag fick veta att nån gick omkring och bråkade med min häst utan att jag ens visste att det fanns ett problem.

I allmänhet dock så bemöter jag alla hästar lika, jag försöker efterlikna en stark, ranghög individ som inte gör intrång på andra och förutsätter att jag också bemöts med samma respekt.
 
Film på dominant häst

Jag har precis lagt upp två filmer på en dominant häst, som inte är min men som rusar över alla människor i hagen till och med stegrar över, där den går med mina hästar. Därför fick jag chansen idag att förklara för hästen utanför hagen, att flytta undan för mig.

extern blogglänk borttagen enligt bukefalos regler. Vill man länka till film, ska man undvika att länka till en extern blogg eller liknande utan i så fall länka direkt till filmen. mvh moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hantering av dominanta hästar

Jag ser alltid till att hålla mig 100% lugn och bestämd i alla lägen. Ägde tidigare två hästar som båda var dominanta och tog varje tillfälle att försöka ta över. Så alltid 100% lugn och bestämd. Så fort man börjar visa frustration så får hästen ett övertag. Personligen tycker jag också att hållningen är viktig, när man skulle handskas med mitt ungsto gick det inte för sig att gå som en mes! Rak i ryggen, ned med axlarna, avslappnad men bestämd kroppshållning. Ofta betyder kroppshållningen mer än man tror. Tittar man på hästar i hagen så är det i princip aldrig man ser ledaren komma smygandes liten och försiktig, nä de kliver på med en självsäker attityd, de behöver inte lätta bak öronen ens för att de andra ska flytta sig. De andra hästarna känner av att här kommer ledaren. Men man ska vara försiktig så att denna bestämdhet inte övergår i aggressivitet eller att man blir alldeles för självsäker och blir för upptagen med sitt ego. Du måste fortfarande vara ödmjuk och öppen för hästens signaler. Sen finns det så klart tillfällen då hästen har en så väletablerad dominans bland alla i stallet att den helt enkelt är van att få bestämma och rent av blir aggressiv när man kommer och utmanar den om ledarpositionen. I sådana lägen brukar jag börja med att få hästen att flytta sig för mig, kan handla om att jag får den att göra en volt runt, får den att backa etc. Nu har jag inte haft kontakt med någon häst som haft ett sådant övertag att den blivit direkt farlig att hantera, men alla åren med mina två dominanta kusar har sannerligen lärt mig ett och annat.
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

det är många som använder uttryck som "markera tydligt" "visa att man menar det man säger" "använder kroppsspråket" och liknande. jag fattar inte vad som menas med det. det kan ju vara allt från en arg blick till att ge hästen en rak höger. kan ni inte ge exempel på hur en tydlig markering ser ut?
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

man ser ut som hulken, stor o stark och "don´t mess with this lady" :mad:
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Är nyfiken på hur alla ni där ute agerar, eller hanterar i vardagen, mot dominanta/"utmanande" hästar, vare sig det är eran egen häst eller någon annans som ni tar hand om.


Det beror på hur hästen agerar. Jag kan tycka att det gått lite inflation i detta med att hästar är så dominanta... alla form av beteende som inte är önskvärt beror plötsligt på dominans. Men det är en helt annan diskussion. ;)

Hästis är ett exempel på en så kallat tuff häst, med väldigt tråkig bakgrund iofs - han försökte skrämmas och hota lääänge när jag började med honom. Bets och sparkade om man gick på honom för hårt och skulle "markera". Hade lätt att stressa upp sig, och var liksom beredd på kamp vid första mötet. Om du var lugn och säker så varvade han ned. Gick inte att börja vifta med armarna eller andra stora reaktioner, gick inte att gå på honom och försöka backa, eller annat. Men det gick att hämta honom, ignorera hans äcklade grimas när han såg en, ställa upp honom, berömma när han stod still. Börja rykta och ignorera skallrande tänder och trampande hovar, bara rykta vidare. Berömma igen när han stod still. Allteftersom stod han still längre och längre.

Samma hantering gällde i de flesta sammanhang, bara fortsätta med det man höll på med - han lugnade ned sig efter ett par månader. Först DÅ gick det att faktiskt korrigera en del saker. Då hade han tonat ned så mycket att han lyssnade och inte slog över i försvar när man sa åt honom. Räcker idag oftast med en förmanande ton, samma som jag använder till hundarna :). Ibland med en barskare tillsägelse. Det går absolut inte att vara fysiskt hotfull emot honom.

En "normal"-häst som kaxar lite brukar tona ned ganska snabbt om människan bara är tydlig och bestämd. Man måste inte hålla på och bråka med den, men ska vi gå till hagen så går vi till hagen - that´s it. Ska vi ta på täcke så tar vi på täcket. Sedan kan hästen tycka en massa saker om det - tyckande är helt ok! Däremot är det inte ok att sparka/bita/hota en människa - då kan man morra till, eller vad som nu behövs för att bryta beteendet just då. Och sedan BERÖM - det som får en häst över på din sida är att den får veta när det gjort rätt. Det ska vara trevligt att bete sig som folk!

En av de få gånger som jag tycker att fysiskt våld är helt befogat är om en häst går/springer rakt på mig - sådant ska bestraffas. Ingen pardon.
 
Senast ändrad:
Sv: Hantering av dominanta hästar

det är många som använder uttryck som "markera tydligt" "visa att man menar det man säger" "använder kroppsspråket" och liknande. jag fattar inte vad som menas med det. det kan ju vara allt från en arg blick till att ge hästen en rak höger. kan ni inte ge exempel på hur en tydlig markering ser ut?

Korven svarade bra. :)

Men jag håller mig dig om att det kan vara otydligt. För vissa människor är en markering ett skarpt ögonkast, för andra är det att straffbacka hästen tio meter, för den tredje är det att skrika åt den, för den fjärde att slå till den, för den femte att morra hotfullt och "blåsa upp sig". Det ÄR olika, beroende på kunskapsnivå, bakgrund, och annat.

För min del så "markerar" jag inte så himla mycket, förutom att jag gör det jag planerat från första början. Markeringen för hästen blir väl då att det inte spelar någon roll om den beter sig illa - den blir ändå (exempelvis) ryktad. Däremot om den beter sig trevligt så får den beröm, mys, kanske en godis - fördelar som man brukar komma rätt så långt med.
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Det beror på hur hästen agerar. Jag kan tycka att det gått lite inflation i detta med att hästar är så dominanta... alla form av beteende som inte är önskvärt beror plötsligt på dominans. Men det är en helt annan diskussion. ;)

.
:bow: o till allt annat.

Öppnade den här tråden bara för att du hade svarat sist:banana:
Man brukar oftast inte ens behöva lägga till något.....
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Jag tog handom en "dominant" stor herre i ett helt år, han ahde vart misshandlad innan han kom till sin nuvarnade ägaren och krävdes jätte mycket nh träning för dem båda för att förstå varandra! Än i denna dag så springer han ifrån en från hagen när man skall ta in, eller springer på en då han blir uppstressad, inte så kul att få ett kallblod över sig! Men dt är väl bara att kämpa, öva nh tillsammans och visa vem som bestämmer! :)
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Är nyfiken på hur alla ni där ute agerar, eller hanterar i vardagen, mot dominanta/"utmanande" hästar, vare sig det är eran egen häst eller någon annans som ni tar hand om.

Jag skulle faktiskt gissa att den absoluta majoriteten av så kallat dominanta hästar i själva verket är rätt normala hästar, som dock hanteras av en osäker människa. Jag tror att det oftast är så att den som säger att en häst är dominant, i själva verket säger något om sin egen bristande erfarenhet.

Främst av det skälet, skulle jag aldrig skriva något annat än "jag tar det lugnt" som svar på frågan ovan.
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

:bow:

Jag har aldrig haft ngn dominant häst. De har möjligen försökt att se lite sur ut/ vara lite buffliga. Det blir nästan skrattretande.

Jag tar inte lite dåligt humör en dag på allvar, utan kan tolera det. De måste få visa att de inte gillar allt- som att bli åtsnörpt runt bröstkorgen ..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
542
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 609
Senast: Askur2017
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 419
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 589
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp