Hanteringsfråga - åring

maria_b

Trådstartare
Hur skulle ni agera med en åring som som föl inte haft några problem att lyfta hovar/bli verkad, etc, men som nu har börjat kicka med bakbenen riktigt ordentligt när de ska lyftas?

Hade henne hemma de första månaderna och då var det inget problem men nu har hon stått inackorderad på stor lösdrift där hovar inte har lyfts lika regelbundet. Det är en tuff och orädd dam som nu när jag hälsade på verkade testa läget lite.

Jag ska ta hem henne närmare snart så att jag kommer kunna hantera henne mer igen. Det jag egentligen undrar över är om det är bäst att ta tag i att kunna lyfta bakhovarna ordentligt direkt, dvs vara konsekvent och bestämd och inte ge mig. Eller är det bättre att tänka att det är en fas och ta det lite i taget? Jag vill ju inte gärna att hon sparkar hovslagaren när hon ska verkas och för mig är basic hantering en förutsättning, men har inte riktigt varit med om att ett sånt här "problem" uppkommer såhär så det är väl bäst att ta igenom det så komplikationsfritt som möjligt.

/Maria
 
Sv: Hanteringsfråga - åring

Det där har jag varit med om under en kort period av alla mina unghästar. Det jag har gjort är att bara hålla på att vänja dom med att lyfta bakhovarna. Och hålla på regelbundet. I början så har jag gjort det medans dom har stått och ätit och då varit koncentrerade på annat.
 
Sv: Hanteringsfråga - åring

Ja jag ska ta hem henne till min stad nu vartefter just för att kunna hålla på mer regelbundet. Jag kommer nog dock vilja att någon håller i henne till en början när jag håller på med bakhovarna för att minska risken för att bli träffad om hon sparkar. Men går kanske att avleda med en hink med krafft eller en tuss hö i handen ändå :)
 
Sv: Hanteringsfråga - åring

Om du ställer dig långt åt sidan och lyfter benet bakåt mot dig ist för bakåt från dig som man oftast gör minskar du drastiskt risken att bli sparkad :) En hovslagare lärde mig detta knepet och det är lite svårt att få till det i början tyckte jag men det fungerar väldigt bra, när hon känns tryggare med att lyfta bakbenen kan du då börja lägga det emot benet osv så går du längre och längre bakåt då för att hon lättare får stöd emot benet :)

HEHE jätte luddig förklaring, ska försöka göra en bättre förklaring om så behövs! ^^
 
Sv: Hanteringsfråga - åring

Hänger inte riktigt med på hur du menar :o

Upptäckte som sagt problemet för ett par veckor sen när jag var där och hälsade på, förut har det inte varit något problem. Så förhoppningsvis så går det hyfsat lätt att bli av med det när jag kan hålla på henne mer regelbundet här hemma :)
 
Sv: Hanteringsfråga - åring

menar du kanske att man lyfter benet och håller i den i en rörelse mot främre delen av hästen, istället för att lyfta benet bakom hästen, och därmet också håll ai benet bakom hästens rumpa? Att man då istället håller i hoven under magen på hästen typ? Det gör ju att risken är nindre då hästen inte kan dra fram bakbenen mycket mer än där man håller dem. de når då inte o kickas...
 
Sv: Hanteringsfråga - åring

Menar precis så som fridaxi skriver! Men jag lyfter inte långt ner utan mer mellan kota och has för att man har mer kontroll då tycker jag :) Men som sagt blir det mindre risk för hästen att sparka.

Du(maria_b) kan ju göra det tills du känner att hon är mer invand om du är rädd för att bli sparkad till en början alltså. Min plutt var likadan. Jätte duktig länge, sedan började det ta emot, men är nu jätte duktig igen och han blir 2år i maj och är ändå ganska regelbundet hanterad :)
 
Sv: Hanteringsfråga - åring

Då är jag med på noterna hur du menar :)

Vill inte påstå att jag är rädd att bli sparkad, tänker att det mest låter onödigt oskönt :meh: Som relativt nyfödd fick hon in en fullträff på pappa när han råkade stå lite illa till, och hur hans lår såg ut flera veckor efter det då, ja då kan jag tänka mig vad det lär bli för avtryck nu :nailbiting:

Jag får se lite hur hon beter sig när jag får hem henne så får jag utgå ifrån det. Tror mest det handlar om att jag inte hanterat henne på ett tag och att hon därför testade gränserna lite...
 
Sv: Hanteringsfråga - åring

Ja men det är klart det gör ont och går det att undvika gör man väl helst det ;) haha

Jo när de är unga så blir det ju oftast så om man inte håller på det hela tiden. Jag tror inte det handlar om någon längre invänjning eftersom hon varit duktig med det tidigare faller nog pusselbitarna på plats rätt fort ska du se! Lycka till! :)
 
Sv: Hanteringsfråga - åring

Man kan lyfta benet med hjälp av ett grimskaft också, då kan man hålla sig undan sparkradien men kan hålla kvar benet när hon härjar. Då lär de sig förhoppningsvis också att det inte hjälper att sparka och härja.

Annars tror jag på att lyfta korta stunder och lite när som helst så man avdramatiserar det. Lyfta när man är på promenad, kanske under gosstund i hagen osv.
 
Sv: Hanteringsfråga - åring

... tar sista!

Tycker att det är ganska vanligt att unghästar blir lite "förvildade" om man inte håller på med dem varje dag ....Det är bara backa tillbaka lite i träningen och inte göra för stor sak av det. Jag tycker dock det är skillnad på en häst som drar i benet och vill ta sig loss jämfört med en som verkligen försöker sparka ....
Den som verkligen försöker sparka är jag betydligt strängare mot ....
 
Sv: Hanteringsfråga - åring

Något som kan hjälpa på sprättiga unghästar (och äldre med) är att hålla ett ordentligt tag i svansen samtidigt som man lyfter bakhoven. Sprätter de så drar man dem åt sidan i svansen. Då kan de inte sparka ut med benet då vikten ändras.
 
Sv: Hanteringsfråga - åring

Jag skulle nog tänka på tre saker. Dels att ryta ifrån direkt när hon indikerar att hon tänker kicka till:rage:.
När jag lyfter så ser jag även till att jag inte "förlorar kampen" ifall det skulle bli dragkamp, att hästen testar med att försöka få ner hoven:sneaky:. Fixar man det så har man hankat sig en bit upp på stegen.
Sen när hästen gör rätt så ge beröm så den får veta att det rätta sättet känns bäst och känns väldigt behagligt:D :love:
 
Sv: Hanteringsfråga - åring

Skulle nog påstå att hon är det sistnämnda :-) har som sagt inte haft problem innan utan det är baserat på när jag var och hälsade på. Jag är ganska sträng mot henne, har hennes helsyster som också är en dam med skinn på näsan, något som jag tycker är positivt i många situationer. Så jag har varit konsekvent från start och mig har hon därför aldrig gjort nått emot hemma då hon vetat gränserna, men vet att de ex på seminstation upplevde henne som tuff snarare än tillbakadragen.. får hem henne i februari så med lite mer hantering då så är det förhoppningsvis snabbt löst:)
 
Sv: Hanteringsfråga - åring

Trevlighetsmetoden: Klicka in, går på några minuter. Och klicka dig fram, först ta på bakbenen, sin insidan osv.
Kostar ett par morötter, användbart till mycket.
 
Sv: Hanteringsfråga - åring

Jag skulle fungera på hur det är med balansen, kan vara lite si och så med den när dom växer när det kommer till att stå på tre ben.

Om det är balansen så hade jag ställt henne så hon har en vägg brevid henne så brukar det bli lättare, men även lättare för den som lyfter hoven om hon börjar hoppa kråka.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 514
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 397
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 755
Senast: Joro253
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 920
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp