Hanteringsproblem!

B

Båbbe

Jag har ett problem med min medryttarhäst. Han är totalt okänslig att hantera från marken. Han flyttar bara på sig när man tar i rejält för att be honom. Jag är lite influerad av någon sorts NH-filosofi, men den varianten fungerar inte alls på honom.

Leder man honom, stannar han visserligen när man tvärnitar och viftar rejält med händerna samtidigt. Jag har försökt be honom backa genom att i tur och ordning: vifta med grimskaftet, vifta med armarna (som kycklingvingar), stampa (som ett irriterat sto), sparka bakut mellan hans framben, sparka bakut och träffa honom (på framben och bog) samt hoppa jämfota vifta med händerna högt i luften och bröla. INGENTING fungerar! Jag kan få honom att backa om jag använder all min styrka (ok jag är inte jättestark) och knuffar honom i bogen som om jag skulle flytta ett piano ungefär. Då backar han högst 2 steg, sedan är det helt stopp. Vad ska jag göra? :confused:

Att flytta bakdelen genom att peta med spö kan man bara glömma. Att SLÅ med spö ger ingen som helst reaktion. För att få honom att röra sig framåt vid tex longering får man DRA honom framåt. Han är totalt orädd i samtliga trafiksituationer och för alla okända hinder, så att vifta med plastpåsar tror jag inte heller ger någon reaktion.

Jag har naturligtvis planer på att åka till instruktör, men jag tänkte fråga här först om någon har något råd att ge mig. Jag har aldrig slagit så hårt att det blivit märken eller något sådant, men det känns ganska hårt för mig iaf... :crazy: Det konstiga är att när man rider är det inga problem alls att flytta honom sidvärtes, driva framåt osv med ganska SMÅ hjälper. Det är bara från marken han är sådär envis och besvärlig. :confused:
 
Hej!

Ajdå en till med problem, samma som jag har haft med mitt ena sto här ute, som tex stannade jag så trampade hon på mig, försökte jag flytta på henne så bara stog hon som fastfrusen i marken osv.
Jag är envis som en åsna och har därför aldrig gett upp, jag höll på minst 1 timme om dagen under flera veckor och NU gör hon som jag vill.
När jag tex ledde henne så gick jag och hade grimskaftet över huvudet på mig som en propeller efter ett antal ggr så fattade hon att det gjorde ont att få det på sig, när det gällde att flytta henne till sidan så var det mitt envisa jag som efter ett antal timmars jobb fick henne att flytta sig, vet ej hur mycket jag höll på men jag är lika envis som 10 åsnor sammanlagt så hon fann det lika gott att ge upp.
Skulle hon backa så petade jag henne på framknäna med ett spö, bara petade inget annat, och eftersom det kittlade så tog hon givetvis upp hoven och satte ner den bakåt, då fick hon massa beröm av mig.
Jag vet faktiskt inte varför vissa hästar är så okänsliga, på kursen jag var på (slutade direkt gillade ej deras metoder) där skulle man göra sådant som var jätteobehagligt för hästen om den ej flyttade sig, visst detta kanske hade hjälpt på okänsliga hästar vem vet? Jag tycker själv ej om att göra sådant kalla mig mesig om Ni vill.

Mitt sto flyttade sig först till sidan när jag ställde hennes huvud och hals mot mitt håll helt plus att jag gick och stampade som en uppretad häst mot henne, visst detta tog ett tag men det var det lönt. Hehe hade ngn av grannarna sett mig hade de skickat mig till ett mentalsjukhus. :)

Nej jag vet faktiskt inte vad du ska göra med grabben du tar hand om... Gå en kurs, det hade jag gjort.


Jenny
 
Ja för det första ska jag prata med matten så vi hanterar honom likadant! Bra tips det där med framknäna, det ska jag testa nästa gång! :bow: Jo jag känner mig också så taskig när jag måste ta i på det där viset. Som en klok människa sa: "Ett djur som känner när en fluga landar ska man inte behöva ta i hårdare än så med heller!" :)

Jo kurs eller privatlektioner är det verkligen dags för. Speciellt med tanke på att jag dessutom håller på att "töltsätta" honom själv... Detta trots att jag inte har ridit islandshäst särskilt länge alls och därmed inte alls vet vad jag egentligen håller på med. :crazy: Bara att jag gör det bättre än matten iaf (som inte får honom att tölta alls).

Han har aldrig trampat på mig eller så. Han är väldigt snäll så han gör en inte illa på något vis, han gör bara inte som man vill!
 
Det där med flugan blir jag lite less på att höra, faktiskt :smirk:. jag känner också att en fluga landar på mig, det gör man ju, just när det landar, men det betyder inte att jag flyttar på mig eller flyger i taket för det. :mad: Sån där lätt beröring känns ju precis först, sen vänjer sig huden vid den. En del hästar har liksom stängt av reaktionerna för all lättare beröring åtminstone från människor, det är säkert en skydddsmekanism eftersom de så småningom lärt sig att det inte betyder nånting, "om man bara står ut så går det över", typ. :crazy: en sån häst måste man ju få att ragera för små stimuli igen, men innan den inser att de faktiskt skall reagera på små fluglätta hjälper får man nog ta i lite mer, eller hellre, använda list. ;)
Hästen i frågeställarens tråd skulle jag försöka backa genom att böja den först i halsen, och så flytta bakdelen separat först. Alltså börja flytta på nåt som är lättare än att flytta hela hästen rakt bakåt. bara det att du flyttar hästen alls ger dig ju ett övertag som du kan utnyttja nästa gång. Sen gäller det ju att vara rusktigt konsekvent och verkligen ge eftergift direkt så att hästen lär sig att det lönar sig. det är nog inte så lätt med en medryttarhäst om inte matte också är helt med på noterna. :smirk:
 
Fick ett bra tips av en gammal hästkarl för ett tag sedan. Om man har en häst som inte vill backa så kan man trampa hästen på hovarna försiktigt. Toucha kronranden med foten och hästen backar instinktivt.
 
Det gäller att lära hästen vad "flugan" betyder. Det kommer inte med automatiskt vid leveransen. Det måste så att säga "programmeras" dit.
 
Det gäller att lära hästen vad "flugan" betyder.
Precis! Och allt som oftast lär man (dvs jag, :o) istället hästen att alla de där beröringarna inte betyder nånting, det var bara matte som råkade komma åt dig, eller tappade balansen lite eller nåt :(.

Det äår inte så enkelt för en normalt kroppsomedveten människa. Men man kan ju göra det lättare för sig själv genom att bestämma sig för ett område där man tänker vara obrottsligt konsekvent och supernoga, t ex att hästen i boxen inte får gå fram till krubban och ta mat medan du är kvar i boxen, eller att den skall stå still på gången utan att vara uppbunden medan du borstar och sadlar, utan att irra omkring. Det är lätta saker att lära hästen och då lär man samtidigt sig själv vad som fungerar, hur tung "flugan" behöver vara. Sen är ju tanken att den blir lättare och lättare allt eftersom hästen förstår vad det är som förväntas. :)
 
Jag är den burdusa typen. Jag tänker först backa, sen ber jag den backa och sen ser jag till att den backar. PUNKT. Det är inte vackert och NH människorna hade nog blundat och kallat mig djurplågare :D. Jag är för lat för att hålla på och larva mig med att be 1800 gånger utan jag ser till att den backar på det sätt som krävs. Om jag går emot den och det inte hjälper så lyfter jag armarna och hjälper inte det så får den en Djurjouren i huvudet :rofl:tills den backar.
Aldrig att man får backaa undan eller tveka utan har jag börjat tänka ordet backa så kan jag inte sluta förrän den backar annars så tappar jag "mark". Studera hästar i flock, inte tjatar ledaren och viker undan utan den som viker undan är den svage och i relation människ aoch häst så ska alltid människan vara den starka annars blir det obehagligt. Den starke tänker, glor, sänker huvudet och sen attackerar den och den underlägsne backar undan och ledaren återgår till att beta.
Det är det som är det viktigaste av allt. Skräm gärna skiten ur hästen för att få den att backa men så fort den bara tänker rätt så släpp omedelbart på allt tryck (psykisk och fysiskt) och strunta fullkomligt i hästen. Gör inte misstaget att gå fram och klappa den och beräm den utan låtsas som ingenting och fortsätt med det ni gjorde.
Berömmet är eftergiften. Klapp och smek kan hästen få om den senare kommer och ber om det men det ska inte vara som beröm för att den löd en så självklar gest som att flytta sig för sin ledare.
Jag vill ha hästar som lyder tankar, inte flugor, flugor är för klumpiga :D
 
Aha! Bra tips ska prova att tänka så nästa gång. Tack! :bow:

Jag blir bara så förbryllad av den här hästen för jag har aldrig träffat på någon som är så okänslig från marken tidigare (inte ens ridskolehästar!).
 
Är den svenskfödd? Min isis är från Isl och han var otroligt NHtränad (inte av mig) när han kom till mig. Jag behövde bara vicka på fingret eller vifta med handen så visste han. Han känner när flugan sätter ner första foten så att säga. Det var nog hans mamma som tränat honom. Men det är oerhört lätt att jobba med såna hästar och jag tackar min skapare för det.
 
Svenskfödd och uppväxt på Öland (Allvaret) i ganska stor frihet. Jag känner flera svenskfödda som INTE har det här problemet så jag tror inte bara det hänger på det.

Men det faktum att han mestadels har hanterats av icke-islandshästkunniga människor kanske spelar roll? Han beter sig iaf som ett ouppfostrat halvblod... :devil:
 
Har du provt med mutor (=godis)? Jo, jag vet hästen ska lyda sin ledare :idea:utan mutor, men som positiv förstärkning när du fått igenom det du vill. Håller med Djurjouren in det här fallet. Men ber en gång sedan tuffa tag :o, sen belöning direkt och beröm (förstärkt med godis).

Har ett sto som vi hade jättemkt probelm med att få in i transport, vi prövade med ledarskapsövningar backa, gå fram, gå åt sidan, hon lydde minsta vink, tills det var dags att gå in i transporten, två stag upp på rampen så kastade hon sej hejdlöst bakåt, fick tips om linor, peta med spö på rumpan mmmm. Av en slump upptäckte vi att när det inte var ngn bakom henne som drev på så gick hon in direkt i transporten, och fick godis. Nästa gång hon såg transporten började hon självmant klättra upp för rampen, jag fick hålla henne tillbaka (för det var inte dags). Så för vissa hästar är godis en högre motiviationsfaktor än att vara matte/husse till lags, och vissa hästar har ett enormt envist karaktärsdrag, går inte att komma i från. Har inte alltid med uppfostan/matte/husse att göra. :smirk:
 
Vet han vad du menar när du ger order att han ska backa? Om det inte gäller ryggning uppsuttet så måste jag använda samma kommande varje gång för att få min häst att backa annars undrar han bara stillsamt vad jag håller på med! Och han är inte särskilt okänslig. Jag säger bara "Backa". Andra som försöker kanske säger "Kom back" eller "Gå back" och nej det är fel i hans värld.
Det var bara en tanke så här på natten! :)
 
Det låter som att han inte har en aning om vad du menar! Du kanske skulle kolla vad hans ägare har för kommandon och prova med dem först.... Varför inte prova punkttryck om han inte går undan? Angående backning hade nog min häst också blivit förvånad om en ny människa kommit och krävt många stegs backning utan någon egentlig orsak. Själv backar jag aldrig min häst om jag inte har någon anledning att göra det och då räcker det med att säga back eller nudda bringan. Ställde sig någon och sparkade bakut mellan hans framdel eller brölade, viftade med armarna eller sparkade honom så det träffade hade han nog blivit både rädd, förvirrad, orolig samt undrat om han verkligen skulle följa en sådan ledare. Nu har jag en känslig häst så han hade säkert försökt få sig undan på något sätt men en "döv" häst kan säkert mycket väl dra sig in i sitt skal och låtsas som det regnar. Jag skulle också som ägare känna mig tveksam till en medryttare som körde egna kommandon på hästen istället för att först kolla upp vilka signaler som brukar användas.
 
örra hästen som jag red(islänning) var precis likadan! Dom har en egen järnvilja dom hästarna.. och oftast väldigt svåra att nå (psykiskt) testa att ställa dig en bit framör och trycka honom mot nosen med en hand och en fram på bringan!! funkar inte det.. nyp honom stenhårt i hals muskeln (som en ledar häst som ska tillrättavisa en ranglåg häst) och sätt din fot lätt mot kronranden.. så flyttar dom oftast på hoven eller tar ett steg bakåt! gå utifrån det och ge efter så fort han flyttar!!!!! Hoppas de fungerar!!!!! ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 016
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 511
Senast: caballus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 706
Senast: Luff
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 705
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp