Bukefalos 28 år!

Har alle stübbensadler "bananform" på bommen

S

sleepy

Har alle stübbensadler \"bananform\" på bommen

/svankig bom? Eller varierer det fra modell til modell? Hvilke er i så fall raka och hvilke er bananformade?
 
Re: Har alle stübbensadler \"bananform\" på bommen

Dom har inte alls svängda bommar, var har du hört det nånstans? :confused: När jag hade sadelmakare ute till min häst, så var Stubben en av dom få sadlar han kunne ha, och han har rak rygg... :smirk: Sen att jag Hatar stubben och absolut inte vill ha nån är en annan femma..
 
Re: Har alle stübbensadler \"bananform\" på bommen

Jeg har hørt det her.... :o Det ser hvertfall ut som om Siegfried, Juventus og de eldre islandsmodellene er bananformede...? Men de er kanskje ikke det?
 
Re: Har alle stübbensadler \"bananform\" på bommen

Kanske dom gammla, det vet jag inte, men det hon provade på min häst var iaf en ny hoppsadel, ganska säker på att det var en Siegfried! Och den var alltså rak.
 
Re: Har alle stübbensadler \"bananform\" på bommen

Kan det inte vara så att rundbossorna gör att bommen ser bananformad ut?
 
Re: Har alle stübbensadler \"bananform\" på bommen

Jag har en Stübben Siegfried som är lätt bananformad.

Den enda sadel som sitter perfekt på min bananformade häst utan att det blir tryckpunkter fram och bak.
 
Re: Har alle stübbensadler \"bananform\" på bommen

Räknade den också till de rakare förrut men det fick jag då veta här på buke att den inte var :eek:
 
Re: Har alle stübbensadler \"bananform\" på bommen

Meget mystisk! :confused: ;)
 
Re: Har alle stübbensadler \"bananform\" på bommen

Jag vet en gammal Stubben (kommer inte ihåg modell) som var väldigt skålad.

Min häst låg den som en vagga på när jag la på den. Det var en valack som hade den, som har problem med att hitta sadlar eftersom han var så skålad. Men på de nyare tycker jag att de är raka istället... :confused:
 
Re: Har alle stübbensadler \"bananform\" på bommen

De flesta sadlar son inte har kilbossor blir lite lätt svängda (bananformade) undertill. Det har inget med bommen att göra utan hur bossorna är sydda.
 
Re: Har alle stübbensadler \"bananform\" på bommen

Jag tror min häst trenger svängda kilbossor! Alla sadler havnar i "bakvikt" selv om bomvidden er riktig... :(
 

Liknande trådar

Utrustning Vår arab har hos oss gått med en äldre Morris &Nolan sadel (allround/hopp) 15/32 med u-format koppjärn. Den passar perfekt och är säkert...
Svar
0
· Visningar
582
Senast: Aifos
·
Utrustning Herr häst har breddat sig igen. Min tränare kallar det för lyxproblem att han musklar sig fint men det gör att jag än en gång är i...
Svar
1
· Visningar
861
Senast: caballus
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 631
Utrustning Vänder mig till er för att få hjälp - Letar en Globus Dressyr sadel - o då ingen av sadelprovarna här uppe i landet har ngn hemma så...
Svar
10
· Visningar
5 513
Senast: ankic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp