Bukefalos 28 år!

Har ASVH verkligen tänkt igenom sina regler ?

Z

Zelle

Jag läste i dag en motion till ASVHs årsmöte och fick klar för mig att man ASVH stänger igen sina arrangemang för hästar med grå papper. Detta sker när avelsvärderingstvånget är borttaget och vi stoägare äntligen får chansen att använda hingstar från övriga Europa utan att betala den hutlöst dyra licencen på 5000:- som ASVH tar ut! Det är tveksamt om dom ens har juridiskt rätt att stänga ute föl efter Utlänska godkända hingstar !
Jag och många av mina vänner avlar med höga mål och jag känner att jag kommer att försöka registrera mina föl i moderstamboken i det land där hingsten är godkänd istället för att gynna en bakåtsträvande organisation som ASVH, Tänk er noga för när ni gör sådana här åtgärder vi som satsar på topp ston och internationellt meriterade hingstar ställer inte upp mer på era rigida regler ! det finns många andra förbund som gärna vill registrera våra fina föl och när dom sen tävlar tillgodoräknas resultaten ett utlänskt förbund fast dom är födda i Sverige ! Är det så ASVH vill ha det so fine whith me.......Läs motionen på ASVHs hemsida www.asvh.se och reagera du också så kanske dom ändrar sig
 
Sv: Har ASVH verkligen tänkt igenom sina regler ?

Finns redan en tråd om detta, överskriften var typ motion nr 3 eller dylikt, den bör inte ligga så väldigt många sidor bak.
 
Sv: Har ASVH verkligen tänkt igenom sina regler ?

Det kommer att hållas en EU konferans under våren angående avel sedan aveln släppts fri, den kommer att arrangeras helt privat för alla som vill, men som vill tycka till om hur aveln ska vara i framtiden.
Nu stramar alla upp och det var definitivt inte det som var meningen med EG rätten, meningen var att det skulle vara lättare att välja hingst oavsett var den var godkänd!
Det är Ridponny och Sportponny föreningen i Sverige som arrangerar och alla är välkomna även halvblodsavlare! Detta har jag blivit informerad av från RSF. Datum o Tid kommer senare!
 
Sv: Har ASVH verkligen tänkt igenom sina regler ?

Madeleine Emmervall´s utredning om djurskydd vid hästavel, är just nu ute på remiss.

http://www.sweden.gov.se/sb/d/6267/a/57708

väl värd att läsa om man har åsikter om avelsföreningars arbete och framtida avel i sverige.
peråke
 
Sv: Har ASVH verkligen tänkt igenom sina regler ?

Bara en fråga??

Vad har djurskyddet med avelsarbetet att göra om det är godkända hingstar men diskuterar.

Dvs hingstar i Tyskland som genomgått bruksprov och vars avkommor blir registeringsbara i Tyskland???

Nu ät det hingstar som mkt väl skulle bli godkända i sverige om de visades.
 
Sv: Har ASVH verkligen tänkt igenom sina regler ?

olgaklara skrev:
Bara en fråga??

Vad har djurskyddet med avelsarbetet att göra om det är godkända hingstar men diskuterar.

Dvs hingstar i Tyskland som genomgått bruksprov och vars avkommor blir registeringsbara i Tyskland???

Nu ät det hingstar som mkt väl skulle bli godkända i sverige om de visades.

Om du läser utredningen så förstår du hur djurskyddet vid avelsarbete är tänkt att fungera.

När du avlar i Sverige är det Svenska djurskyddslagar som gäller och de rutiner som är föreslagna för att upprätthålla de föreskrifterna.

När du avlar i Tyskland är det samma sak, det är de Tyska djurskyddslagarna som reglerar djurskyddsarbetet.

När du låter en befruktning ske i Sverige, med en hingst som verkar i tyskland--hamnar betäckningen under Svenska djurskyddsföreskrifter.

peråke
 
Sv: Har ASVH verkligen tänkt igenom sina regler ?

Jovisst men vad är då skillnaden mellan en hingst här än i tyskland?
 
Sv: Har ASVH verkligen tänkt igenom sina regler ?

Nu har jag läst motionen som finns här : http://www.asvh.se/document/motion3.pdf och jag tycker den är helt klart läsvärd och mkt bra.

Varför skall man i sverige stänga ut toppstammade hästar från championaten??

Nä jag anser att det skall vara som i Falsterbo att alla tävlar på samma villkor och samma prispengar. Detta medför att aveln går frammåt.

Det borde vara helt öppet i Flyinge också på breeders för att kunna få fri konkurrens och på det sättet höja kvaliten på våra unghästar
 
Sv: Har ASVH verkligen tänkt igenom sina regler ?

Jag vet att flera kända uppfödare reagerat på ASVH konstiga sätt att värna om svnesk uppfödning och man har då fått till svar ATT DETTA ÄR INGET SOM ASVH STYRELSEN BRYR SIG OM eftersom man tror att det bara är några få gnälliga uppfödare som bryr sig , snacka om att leva i en skyddad värd Alla ni som håller med sänd in mail så dom vet vad ni tycker och inser vad dom håller på att ställa till innan det är för sent
Sverige behöver EN stark avelsförening som hjälper uppfödarna och inte som nu ett antal självgoda styrelsemedlemmar som inte lyssnar på dom de är valda för att representrea ASVh borde lägga mer energi på att jobba för att ge uppfödarna bra ramar och possitiva förebilder och inte snöa in i petande i regler, det säljer tyvärr inga hästar men många i styrelsen föder inte upp själva så det spelar väl ingen roll för dom.
 
Sv: Har ASVH verkligen tänkt igenom sina regler ?

Zelle skrev:
Jag vet att flera kända uppfödare reagerat på ASVH konstiga sätt att värna om svnesk uppfödning och man har då fått till svar ATT DETTA ÄR INGET SOM ASVH STYRELSEN BRYR SIG OM eftersom man tror att det bara är några få gnälliga uppfödare som bryr sig , snacka om att leva i en skyddad värd Alla ni som håller med sänd in mail så dom vet vad ni tycker och inser vad dom håller på att ställa till innan det är för sent
Sverige behöver EN stark avelsförening som hjälper uppfödarna och inte som nu ett antal självgoda styrelsemedlemmar som inte lyssnar på dom de är valda för att representrea ASVh borde lägga mer energi på att jobba för att ge uppfödarna bra ramar och possitiva förebilder och inte snöa in i petande i regler, det säljer tyvärr inga hästar men många i styrelsen föder inte upp själva så det spelar väl ingen roll för dom.

Jag undrar vilka som i Asvhs styrelse som sagt så, låter mycket underligt.
Vilka i Asvhs styrelse föder inte upp hästar?
Hästar med grå papper kan ju fortfarande vara med i öppna championaten i 4-5 och 6- års championaten nere i Flyinge.
Om man är medlem i Asvh eller regional avelsförening så kan man ju påverka styrelsens beslut den vägen.
Tycker man att styrelsen är värdelös så kan man ju se till att rösta bort den på styrelsemötet.
Håller man med en motion eller är emot den så kan ju alla regionala föreningar och enskilda medlemmar säga sin mening. Om ni är så många som ni vill påstå så tycker jag att ni skall gå på årsmötet och se till att det blir en förändring. Det är ju lätt att sitta här och skrika men vill man ha förändring så får man nog ta tag i det också.
Om ni är många så kommer säkert Asvh lyssna på er.
 

Liknande trådar

Avel Sezuan är ju inte godkänd för ettstolicens i ASVH pga OCD men ändå så har han två registrerade avkommor på Blup varav en ska visas på...
Svar
10
· Visningar
1 947
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp