Bukefalos 28 år!

Har barnet tagit skada?

Status
Stängd för vidare inlägg.
K

kilmalbay

förra veckan fick jag reda på att jag var gravid. gjorde graviditetstest.
var på kvinnokliniken idag och fick reda på att jag är i vecka 7+5.
Nu undrar jag...
Under första månaden rökte jag (har slutat nu sedan 3 veckor)
o var även ute o festa som vanligt eftersom att jag inte hade en aning om att jag var gravid.
Finns de ngn risk att barnet kan ha tagit skada utav detta?
 
Sv: Har barnet tagit skada?

Skulle inte tro det. Många gravida röker ju under hela graviditeten sedan finns det ju sådana som dricker också.
 
Sv: Har barnet tagit skada?

Förmodligen inte. Fostret är känsligare under vissa veckor, vissa utvecklingsstadier. kommer inte ihåg när det är.
Mitt första barn fick jag inte reda på att jag var gravid med förräns jag var i femte månaden, hade varit ute och festat en del innan , inga jättemängder alkohol, men hon är i alla fall fullt normal.
 
Sv: Har barnet tagit skada?

Första TVÅ veckorna av graviditeten är mellan mens och ägglossning (knepigt sätt att räkna, men så är det)
Nästa två veckor är ägget befruktat men simmar runt fritt i livmodern.
Sen fäster det i livmoderväggen och det tar ytterligare någon/några veckor (nu börjar jag bli osäker på tidsramarna :p) innan embryot börjar ta upp näring (och onyttigheter) utifrån. Så sannolikheten att ditt foster ska ha hunnit ta skada är inte särskilt stor. (däremot är det ju jättebra att du inte röker mer och dricka alkohol bör du ju undvika helt också för att inte riskera något, men det vet du säkert! :) )

Du är ju inte särskilt "sen" med graviditetsbeskedet, skulle tro att måååånga andra fått veta det i samma veva ungefär och innan dess gjort precis osm du. Och de fleta graviditeter går ju alldeles normalt.

Lycka till! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 474
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 598
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 671
Senast: Hoarfrost
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 741
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp