Har blivit en varg i fårakläder!!!!

J

_Jezzie_

Hej. Ska försöka fatta mig kort så att alla orkar läsa ;). Har ett eng.fullblod på 5 år, har varit hur snäll som helst i de snart tre åren jag haft honom. Snäll i både hantering och all ridning.

För ca 1,5 månader sen var han lite depp och nedstämd. Började ju sätta (och fälla?) päls och en del hästar mår ju lite dåligt av det. Sprutade han med Beviplex 30 ml i 3 omgångar med ca fyra dagars mellanrum. Han slutade tappa päls och fick en liten kick och var mer postitiv och glad, men så för ca 2 veckor sedan börjar han bli spänd och rädd för det mesta, förvandlas till en galopperande stålfjäder från en häst som kan galoppera på halvlånga tyglar på hemvägen lugnt och sansat. Vi var 3 st som skulle hoppa i fredags på våran uteridbana, han va spänd och kastade sig lite bortemellan åt, ställde sig och studsade på stället, men lugnade sig efter ca 20 min ridning och hoppningen gick galant! Har ridit i skogen under helgen, var på ridbanan igår och det gick kanon bra! Så jag red bara 30 min eftersom han gick så klockrent.

Och idag då... helvetes dagen! Fixade iordning hästen och skulle rida på ridbanan eftersom det började bli ap-mörkt och den är belyst. Hade sällsis av en annan häst från stallet. Började med att han viftade på svansen hela tiden, som om det skulle va en fluga eller älgloppa på han, med det fanns verkligen INGET som kröp på hela han. Började trava, hade inget alls i händerna (är rätt ovanligt på han) men han sprang med korta ponny travsteg och fortsatte vifta på svansen. Sen helt HUXFLUX stack han iväg framåt, slog på tvärnit bara jag tog i han ytterst lite och ställde sig på bakbenen och bockade omvart annat! Första gången tänkte jag "Han är pigg" men han lugnade sig absolut INTE, kunde trava ett halvt varv sen var cirkusen igång igen med stegringar, bockar och kasta upp huvudet. När han gjort så ca 7 ggr gav jag upp.

Min tanke var att han måste ha ont någonstans? Eller hur? Annars är han bara i en ren trotsperiod alá jävlar! :confused: Masserade igenom honom med Arnika och hittade ett värmeökat område i gränsen mellan korset och sadels bakre läge, han reagerade vid massagen genom att lyfta på ena bakbenet och visa irritation plus att han sänkte sig mkt vid massagen. Ringde en massör som jag använt mig av tidigare, som hade en teori om en ev sträckning som har övergått i inflammation då han inte har fått vila sig utan gått 5-6 dagar i veckan. Jag menar... när en häst på höstkanten är lite extra spänd och pigg och har blivit sprutad med B-vitamin räknar man ju kallt med att det beror på överenergi och man tränar på... :crazy:
Hur som helst ska han få Finadyne i 5 dagar nu, ridas LÄTT i skritt och trav. Massören var fullbokad så han kommer efter helgen och kikar om det är något muskulärt, annars får vi vidare utreda med röntgen. Är absolut inte halt eller stel någonstans :crazy: Men vi får avvakta och se om han är bättre på smärtlidringen, då är ju hans beteende troligtvis orsakat av smärta. Fortsätter hans stölliga beteende och man inte hittar någon klar smärtorsak är det ju bara unghästs trots! Då får han åka till en tillridare som jag har starkt förtronde för som får fostar honom och ta ur han detta, hon sysslar med unghästar och problemhästar på heltid. Känns ju som en kniv i hjärtat när man inte kan klara av sin egen häst själv, men idag var han farlig för både sig själv och mig och skrämde mig rejält. Han som ALDRIG ALDRIG har hittat på något alls förut. Så jag får svälja min stolthet i såfall och lämna över honomn till "proffsen".

Vad tror ni det kan bero på? Smärta eller bara rent trots? Igår gick han som sagt va jätte bra, idag helt rabiat och djävulen i dess renaste form! :crazy:
 
Sv: Har blivit en varg i fårakläder!!!!

Låter som att något kanske nöp honom.. det var inget under sadeln eller under sadelgjorden? Så himla läskigt när de gör sånt där :crazy:
 
Sv: Har blivit en varg i fårakläder!!!!

Först vill jag fråga, vem har ordinerat Finadyn?
Sen tycker väl jag iofs att hästen uppvisar rätt klassiska smärt symtom, först blir de låga på gränsen till slö för att därefter slå om helt på det sätt din häst gjorde. Viftandet på svansen är ett irritationstecken, och ska väl inte nonchaleras.
 
Sv: Har blivit en varg i fårakläder!!!!

Hejsan!

Helt klart Smärta!!!!! En häst är sällan dum för att dom känner för det det är vi människor som fungerar så! Hästar som har smärta blir endera slöa och vägrar att gå fram eller så försöker dom att springa ifrån smärtan genom att bocka eller verka stirriga mm. Bra att du anlitat en massör, blir han inte bättre måste du åka till en klinik och noga gå igenom honom. Lämna honom inte till en beridare innan du gjort det, då kan du få din häst förstörd för all framtid. Jag tycker att det låter som om du klarar av honom bra själv "när han inte har ont". Han är ju en unghäst så tänk på att rida mkt i skog och mark så att han inte tröttnar på ridningen och jag tycker att det räcker med 5dagar i veckan, han ska ju hålla i många år till. Du kan ju även tömmköra honom en gång i veckan, det är jättbra för dom. Lycka Till!
 
Sv: Har blivit en varg i fårakläder!!!!

Precis som Boj säger - det här svischandet med svansen är ett typiskt irritationstecken och i mina öron låter det mer som smärta än något annat.

Det att hästen går bättre vissa dagar innebär inte automatiskt att inget är fel. Själv har jag haft problem med ett knä sedan 6 år tillbaka. Vissa dagar haltar jag fram, andra dagar går jag obehindrat men har ont ändå och ett fåtal gyllene dagar kan jag glömma mitt knäproblem helt för jag känner knappt av det!

Oavsett irritationen kommer av något fysiskt/muskulärt problem, illapassande utrustning eller att han inte trivs med ridningen/träningen (kanske har du begärt för mycket av honom - han ju trots allt ännu rätt ung?) tycker jag att du ska vara lyhörd och anpassa ridningen/träning efter vad hästen för tillfället verkar klara av och trivs med så att han på sikt kan bli en samarbetsvillig och positiv häst igen och inte "fastnar" i att förknippa ridning/träning med dåligt beteende, stress och irritation/frustration. Såntdär kan lätt få en jäkla snöbollseffekt och bli en dålig cirkel som det krävs mycket tid, kunskap och tålamod att få ordning på igen - bara för att man inte tog sig tid i tid s.a.s.

Lycka till!
 
Sv: Har blivit en varg i fårakläder!!!!

Det där när de slår irriterat med svansen är helt enkelt ett tecken på att det är ngt som stör dem. Lika så att du inte hade ngt i handen. Ngt fick honom att tänka bakåt.

Där hade du två indikationer på att hästen försökte tala om för dig att ngt var fel. När du inte ville lyssna skrek hästen åt dig!

I sådana lägen kan man välja och se om man kan få den att arbeta lämpligt i skritt eller helt enkelt hoppa av. En bra grej kan vara att alltid undersöka, massera hästen med händerna innan ridning så känner du av detta innan ett misslyckat ridpass. Ofta tar vi inte så mycket på våra hästar så vi känner inte värmeökningar, ömma ställen förrän litet försent...

I ditt fall behöver du inte ens fundera på smärta eller unghästtrots, du skriver ju själv att hästen reagerar irriterat på massage och sänker sig...
 
Sv: Har blivit en varg i fårakläder!!!!

Först vill jag fråga, vem har ordinerat Finadyn?
Sen tycker väl jag iofs att hästen uppvisar rätt klassiska smärt symtom, först blir de låga på gränsen till slö för att därefter slå om helt på det sätt din häst gjorde. Viftandet på svansen är ett irritationstecken, och ska väl inte nonchaleras.

Massören rek. Finadyn och när jag förklarar problemet för veterinären (som för övrigt känner till min häst MKT väl och kunde instämma med att något var fel) så VETERINÄREN ordinerade det, vem annars i detta sammanhang har förskrivningssrätt på sånt? :grin: Jag är oxå helt säker på att det beror på smärta, och teorin är att han har en muskelinflammation. Han beter sig även lite underligt när han skall tas in från hagen då våran öppning är i ett nedförslut. Sen om det sitter muskulärt eller inte har jag ingen aning om, som sagt, ska ta det lugnt med han tills massören kommer, hittar han ingen trolig orsak får det bli röntgen utan tvekan.... !
 
Sv: Har blivit en varg i fårakläder!!!!

Hejsan!

Helt klart Smärta!!!!! En häst är sällan dum för att dom känner för det det är vi människor som fungerar så! Hästar som har smärta blir endera slöa och vägrar att gå fram eller så försöker dom att springa ifrån smärtan genom att bocka eller verka stirriga mm. Bra att du anlitat en massör, blir han inte bättre måste du åka till en klinik och noga gå igenom honom. Lämna honom inte till en beridare innan du gjort det, då kan du få din häst förstörd för all framtid. Jag tycker att det låter som om du klarar av honom bra själv "när han inte har ont". Han är ju en unghäst så tänk på att rida mkt i skog och mark så att han inte tröttnar på ridningen och jag tycker att det räcker med 5dagar i veckan, han ska ju hålla i många år till. Du kan ju även tömmköra honom en gång i veckan, det är jättbra för dom. Lycka Till!

Jar rider på ridbanan ca 4 ggr på en månad, dom andra dagarna är i skogen.... ;)
 
Sv: Har blivit en varg i fårakläder!!!!

Hmm.. nu har har stått på finadyn i tre dagar, red lite lätt på ridbanan igår i ca 15 min, skritt och trav, testade en galopp och där bromsar han lite :crazy: Va ute i stormen idag i skogen, känns inte riktigt 100 som han brukar, vi lullade mest bara på i skritt och lite trav. Skönt iaf att han inte får såna där tokryck som han fick först!!! Men som sagt... måste komma på vad som är fel, han är något kort i sina steg, vill ogärna länga sig. Massör kommer till veckan och jag ska åka iväg och prova ut ny sadel med så fort det är lugnt i skolan. Tills dess får han fortsätta strosa runt i skogen och i hagen... Vill ha min häst återställd! Tänk om de ändå kunde prata... :crazy:
 
Sv: Har blivit en varg i fårakläder!!!!

Min spontana reaktion, iom att hästen verkat vara en stabil häst innan, är att den fått en låsning någonstanns?
Som du skrev innan så hade ni hittat ngt. men om det inte blir bättre skulle jag ha tagit ut en massör igen och kollat igenom hästen en gång till.
 
Sv: Har blivit en varg i fårakläder!!!!

Om han får på F. o ändå begränsar sina rörelser skulle jag inte rida på den.
Skulle prova utan sadeln.
Blev det inte bättre skulle jag uppsöka klinik om det fortsätter. Hur är avföringen, övrigt allmäntillstånd?
 
Sv: Har blivit en varg i fårakläder!!!!

Men eftersom han är ett eng. fullblod och är van att gå rätt ofta tycker jag det är synd att INTE röra på han. Vi skrittar och travar bara på halvlånga tyglar, absolut inget krävande alls, och då går det bra. Han ska till en sadelutprovare imorrn kl 13.30. O Massören kommer troligtvis på fredag om jg inte får tag på den andra massören som har värmekamera *hoppas mer på han!* Finadyn-kuren är avslutad nu iallafall. Får se hur han beter sig utan. Kan ju ha varit något tillfälligt, han va lite öm efter sisat skoningen, har funderat om på om han kan ha gått och spänt sig lite för mkt då och sen fått rejält ont i någon muskel... en tanke bara. Jag försöker ransaka både mig sj och hästen för att få reda på vad som är problem. Har även vissa teorier om att JAG kan vara sne i ryggen lr nått som sedan lett till felbelsatning på honom. Ska försöka kolla upp mig med :D
 
Sv: Har blivit en varg i fårakläder!!!!

Jag skulle ta in hästen till klinik för att få en genomgång efter avslutad finadyne kur, på att den definitivt är okej. skulle inte hålla på och mecka med vare sig sadelutprovning eller ridning i det här läget innan jag utrett den.
 
Sv: Har blivit en varg i fårakläder!!!!

Japp, tänderna kollar jag ca 2 ggr om året, och hade ut Tandiz en extra gång efter denna händelse, allt var OK, bara liiiiiiiitet hakbett men inget han skulle ha besvärats så mycket av så att han skulle bete sig som han gjorde. :)
 
Sv: Har blivit en varg i fårakläder!!!!

Men att prova ut en sadel som passar honom tycker inte jag är att "mecka" i den bemärkelsen, det är ju A och O att ha en sadel som passar honom. Var där idag och vi hittade en som låg bra på honom, den ska bara stoppas om lite eftersom han har en "hålighet" bakom bogbladet, så efter det kommer den ligga perfekt på han. Den förra låg katastrofalt dåligt fick jag veta idag :o Pinsamt.... men men dom finns ju för att hjälpa till så nu är det löst iaf. Bara o se om han kan ta ut sina steg bättre med den nya sadeln, den förra va för bred och "låste" hans bogblad som är rätt stora :crazy:
 
Sv: Har blivit en varg i fårakläder!!!!

Var där idag och vi hittade en som låg bra på honom, den ska bara stoppas om lite eftersom han har en "hålighet" bakom bogbladet, så efter det kommer den ligga perfekt på han. Den förra låg katastrofalt dåligt fick jag veta idag :o Pinsamt.... men men dom finns ju för att hjälpa till så nu är det löst iaf. Bara o se om han kan ta ut sina steg bättre med den nya sadeln, den förra va för bred och "låste" hans bogblad som är rätt stora :crazy:

"Ihåligheten" bakom bogbladet brukar vara tecken på förtvinade muskler efter att hästen haft en för smal sadel.

Om inte veterinären hittar något som förklarar smärtan så skulle jag ta ut en ET och gå igenom hästen. Bygga upp ryggen genom tömkörning, promenader, longering, barbackaridning tills "ihåligheten" är musklad och först DÅ prova ut en sadel.

/Lizzie
 
Sv: Har blivit en varg i fårakläder!!!!

Håligheten berodde inte på för smal sadel och förtvinade muskler, han är skapt så. Han har som sagt va redigt stora bogblad. Som jag skrev tidigare var den förra sadeln för BRED då den låg an alldeles för tätt vid manken. ;)
 
Sv: Har blivit en varg i fårakläder!!!!

Men att prova ut en sadel som passar honom tycker inte jag är att "mecka" i den bemärkelsen, det är ju A och O att ha en sadel som passar honom. Var där idag och vi hittade en som låg bra på honom, den ska bara stoppas om lite eftersom han har en "hålighet" bakom bogbladet, så efter det kommer den ligga perfekt på han. Den förra låg katastrofalt dåligt fick jag veta idag :o Pinsamt.... men men dom finns ju för att hjälpa till så nu är det löst iaf. Bara o se om han kan ta ut sina steg bättre med den nya sadeln, den förra va för bred och "låste" hans bogblad som är rätt stora :crazy:

det är väl fortfarande i högsta grad läge att kolla av en häst som stått på finadyne kur pga div. problem, för att få en koll om det är skäligt att sätta igång den innan man börjar rida igen, särskilt när problemen varit så diffusa? Hästen har ju uppvisat udda beteende och du säger själv att du är inne på att han har ont. att bara behandla symptom utan att ha fått svar på vad som orsakar det, är ingen lösning och du tar en risk som tänker rida hästen utan att ha rett ut den anser jag.
 
Sv: Har blivit en varg i fårakläder!!!!

Håligheten berodde inte på för smal sadel och förtvinade muskler, han är skapt så. Han har som sagt va redigt stora bogblad. Som jag skrev tidigare var den förra sadeln för BRED då den låg an alldeles för tätt vid manken. ;)

Även en för bred sadel kan trycka så musklerna blir förtvinade. Vad nu än "ihåligheten" nu än beror på - så det faktiskt inget normalt tillstånd. Manken ska vara väl musklad - det ska inte finnas några ihåligheter, eller vara insjunket kring manken. Manken kan vara väl markerad, men det ska inte vara insjunket.

Det kan vara så att den som hade hästen innan dig hade en för smal sadel, och sedan så kan den sadeln du använt fortsatt förhindrandet av att bygga muskler kring manken.

Att ta ut en ET kan vara väldigt bra i förebyggande syfte bara för att gå igenom pållen att allt är OK. Skulle det visa sig att det handlar om muskler som behöver byggas upp så är väl det inget stort problem :)

/Lizzie
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 771
Senast: Sel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 122
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 152
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp