Har börjat skälla...

N

Nutro

På senare tid har min hund börjat skälla när jag binder honom. Oftast går han lös på tomten (stor) och är med, men ibland vill jag inte ha honom runt fötterna på hästen jag tränar (han är gärna med och "hjälper till". Så då brukar jag binda honom i närheten så han kan vara med ändå. Tidigare har han suttit tyst och tittat men nu har han börjat skälla periodvis (till min och pållans förtret). Det är inte hela tiden, men det är väldigt högt och intensivt :(
Aldrig när jag är nära eller tittar på honom, utan oftast när jag rider eller har ryggen mot honom. Jag gissar att det är uppmärksamheten han vill ha. Så fort jag vänder uppmärksamheten mot honom slutar han, men jag kan ju inte fokusera på honom när jag ska träna pållen.
Är det någon som har tips på hur man kan gå åt problemet. Jag vill ju gärna att han ska kunna vara med utan att störa alltför mycket. :confused:
 
Min erfarenhet är att många hundar tycker att det är värre att få se matte och inte kunna "nå" henne än att inte se henne - då lungnar de sig efter nån minut. Jag brukar ha med min hund lös och "runt benen" ända till jag ska rida då lägger jag hunden i bilen eller boxen (om det är kallt) precis innan jag tar ut hästen ur stallet och släpper sen ut hunden igen direkt jag suttit av min hund skällde nån minut i boxen första gångerna (aldrig i bilen) men har sen slutat med det också. Man kan ju ha med ett ben, leksak eller nåt som den kan få ha under tiden. det har funkat för mej ialla fall...
 
om det är när han blir bundet,så är det nog för att han inte är van vid det,och lite bortskämd faktisk,
kan han se dig när han är bunden?
om han inte kan det,så är det karnsje för att då har han inte koll på dig och vill ha det.
kan han se dig,ja.....då karnsje det är för att få sin vilja igjennom med att bli släppt loss igjen.
det du kan göra är att skaffa ett anti skäll halsband och sätta på han.det kan som regel hyras på en zoobutik för en billig penge.det är en med sitron spray som sprutas upp i nosen när den skäller,dette är effektivt.lycka till
 
Nja, han har blivit bunden när jag rider tidigare oxå, utan att skälla. Han sitter så han kan se mig och har oftast en lång lina så han kan röra sig. Det är i stort sett enbart när jag har ryggen mot mig och är på "behörigt" avstånd. Är jag nära eller tittar på honom är han en ängel :crazy: . Därför känner jag att det blir så fel att korrigera honom.
 
Min fundering på det hela ;)
Jag tycker det låter som om han fostrat dig väl :D
Dom är inte dumma dom där djuren.
Troligtvis så har han blivit väldigt uppspelt en eller två gånger och skällt, fått din uppmärksamhet och lagt ihop att 2+2=4 :d
Det du kan göra är att antingen accepera eller avprogrammera honom :cool:
Avprogrammera kräver dock tålamod men ack så skönt när det väl är färdigt.
Om jag vore du skulle jag binda fast hunden gå iväg en bit för att provocera fram skällandet....ignorera så länge han skäller men så fort han slutar så vänder du dig och ger honom din uppmärksamhet.
Upprepa till det har satt sig att om han vill ha din uppmärksamhet så gäller det att sitta tyst.
Skäller han så uteblir uppmärksamheten och är inte lönande längre.
Japp, det är mina funderingar, tankar och hur jag själv skulle göra för att åtgärda problemet.

Senare kan du ju lära hunden att skälla på kommando så att du kan träna in tyst ordentligt :cool:
Förebyggande för kommande ev. problem med skällande.
 
Jo jag har funderat i dom banorna oxå. Får väl trimma mina nerver och andas djupt ;)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 260
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 157
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
38
· Visningar
1 431
Senast: Dentaku
·
Hundträning Jo, jag är medveten om att jag har en spets och att min ras dessutom vallar med skall. Och jag är helt okej med att Slyngeln inte är den...
Svar
6
· Visningar
809
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp