Träningstips - bryta larmande skall?

Roheryn

Trådstartare
Jo, jag är medveten om att jag har en spets och att min ras dessutom vallar med skall. Och jag är helt okej med att Slyngeln inte är den tystaste hunden på jorden, vi bor så att det är okej att han skäller då och då och jag själv störs inte jättemycket av det. MEN jag skulle gärna vilja kunna bryta skallet med kommando på lite avstånd för att liksom säga "okej, jag har hört dig, bra att du sa till, men nu kan du komma till mig och vara tyst". Jag kan i dagsläget bryta skällandet genom att själv gå fram till hunden och ta tag i honom (inte hårt, utan mer typ hålla om och väldigt fysiskt "vara där"), men kan inte bryta genom att ropa på honom eller liknande. Är vi ute kan jag oftast säga till honom att gå in i stallet (även utan att ta tag i honom), men är vi inne och t.ex. en bil kör förbi så måste jag gå till honom och säga till/hålla i honom, men då går det bra och han tystnar. Ju längre han håller på desto svårare är det att bryta normalt sätt. Eftersom jag jobbar en hel del hemifrån och då även sitter i möten, så hade det varit praktiskt att bara kunna säga till honom typ från rummet bredvid :) Ett eller ett par initiala skall är helt okej (till och med önskvärt, jag vill veta om någon kommer), men sedan vill jag kunna påkalla uppmärksamhet och tystnad. Tips på hur jag lägger upp den här träningen?
 
Skvallerträning om hunden gillar godis? Kräver mycket tid och närvaro i början, men i förlängningen med tanken att hunden går in till dig för sin belöning när någon går förbi.
Min hund får bara belöning om hon inte skällt alls, men vill du ha ett par skall går det säkert att träna in.
 
Skvallerträning om hunden gillar godis? Kräver mycket tid och närvaro i början, men i förlängningen med tanken att hunden går in till dig för sin belöning när någon går förbi.
Min hund får bara belöning om hon inte skällt alls, men vill du ha ett par skall går det säkert att träna in.
Yes, han gillar godis! :) Gillar dock också sin egen röst, så gäller nog att vara snabb med belöningen då. "Tyvärr" hör han ju bättre än jag, så hör mycket tidigare att någon är på väg. Att i det läget ge ETT skall och sedan komma till mig för belöning hade varit det optimala, känner jag!
 
Går det att klicka in att när han slutar skälla så kommer klicket? Jag är ingen klickerexpert alls så de som vet bättre får gärna hojta till. Men kan man inte klicka in honom och sen belöna när han tystnar? I början kommer han skälla längre men när han fattar att belöningen kommer när han slutar skälla så kanske han slutar skälla tidigare och tidigare? Om inte skällandet är mer självbelönande än vad godiset är gott. Jag har ingen erfarenhet av den typen av ras ska jag ju också säga.
 
Går det att klicka in att när han slutar skälla så kommer klicket? Jag är ingen klickerexpert alls så de som vet bättre får gärna hojta till. Men kan man inte klicka in honom och sen belöna när han tystnar? I början kommer han skälla längre men när han fattar att belöningen kommer när han slutar skälla så kanske han slutar skälla tidigare och tidigare? Om inte skällandet är mer självbelönande än vad godiset är gott. Jag har ingen erfarenhet av den typen av ras ska jag ju också säga.
Min uppfattning är att han liksom triggar igång sig själv av att skälla så att han skäller mer. Det GÅR att få honom att inte skälla alls, då måste man vara hos honom och han måste vara under någon sorts kommando redan när det han normalt vill skälla på dyker upp. Till exempel om vi är i stallet och jag hör en bil på avstånd. Gör jag ingenting då så kommer han att fara ut på gården och skälla som en tok på bilen en bra stund. Är jag istället ordentligt närvarande, pratar med honom och sätter honom ner, så stannar han ju kvar så länge som han vet att jag har koll på honom. Då går det också att efter en liten stund avleda genom att slänga lite foderkulor på stallgolvet, kasta en boll eller annat som han uppskattar. Svårigheten, och det jag gärna vill försöka träna in, är att få honom att sluta skälla när han väl börjat. Idealet vore som sagt ett eller två skall, sedan inkallning eller annat kommando från mig och att han då kommer till mig och får sin belöning. Vet bara inte riktigt hur jag ska komma dit.

Beträffande klicker så har vi inte tränat med det alls. Från början tyckte han att det ljudet var obehagligt, nu har han vant sig i och med att jag använder klicker på hästarna ibland. Eventuellt har han även fattat att klick betyder godis, åtminstone för hästarna :D
 
Är det någon/några situationer där du behöver mer kontroll?

Min terrier kan också låsa sig och på henne funkar det bäst att helt enkelt säga åt henne att gå och lägga sig. Funkar bäst om det är synretning som gjort att hon skäller, retningen bryts så fort hon går då. Väldigt skönt att sitta i andra änden av huset och ropa "gå och lägg dig". Det enda som krävs är ju att hon kan gå och lägga sig i olika situationer, även när hon inte ser mig.

Alternativt så kan du kanske ha lite extra gott godis vid skrivbordet, kalla in honom så fort han börjar, kasta godiset så att han får jaga det (då glömmer han förhoppningsvis bort retningen), säg åt honom att lägga sig och belöna ett par gånger.
Det är kanske något rum som oftare bjuder på någon retning (för att han kan spana ut tex) fundera på om du ska avgränsa det.
 
Är det någon/några situationer där du behöver mer kontroll?
Japp, det finns flera. Möten med andra hundar och med bilar när vi är ute och går, till exempel. Har testat med skvallerträning där, funkar ibland men inte klockrent. Det bästa är egentligen att jag bryr mig så lite som möjligt och bara säger "nu går vi" och fortsätter gå.
Min terrier kan också låsa sig och på henne funkar det bäst att helt enkelt säga åt henne att gå och lägga sig. Funkar bäst om det är synretning som gjort att hon skäller, retningen bryts så fort hon går då. Väldigt skönt att sitta i andra änden av huset och ropa "gå och lägg dig". Det enda som krävs är ju att hon kan gå och lägga sig i olika situationer, även när hon inte ser mig.
Att få det där att funka hade varit guld för vår del! Jag skulle säga att 95% av gångerna Slyngeln larmar så är det pga något han ser. Kan man få bort honom från fönstret är han mycket lättare att få kontakt med och skäller normalt sett inte.

Alternativt så kan du kanske ha lite extra gott godis vid skrivbordet, kalla in honom så fort han börjar, kasta godiset så att han får jaga det (då glömmer han förhoppningsvis bort retningen), säg åt honom att lägga sig och belöna ett par gånger.
Det är kanske något rum som oftare bjuder på någon retning (för att han kan spana ut tex) fundera på om du ska avgränsa det.
Japp, han har en "spaningsplats" i TV-rummet som har utsikt över gården och vägen. Det är svårt att avgränsa, dock, pga öppen planlösning. Ska dock ladda upp med gott godis vid datorplatsen :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 006
Senast: DeCloe
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 095
Senast: Migo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 859
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 245
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp