Har du bomlös sadel-titta hit!(Tack...)

Snobben

Trådstartare
Hej alla bomlös-sadel ägare! :)
Hur länge har ni haft era bomlösa sadlar?
Undrar om någon har haft en häst med dålig rygg eller stora sadelproblem,blev era hästar bra när ni köpte en bomlös???
Hur är dom att rida länge i?
Det går ju att läsa att bomlösa är bra om hästen har problem osv.men är det någon som har märkt en sån förändring av sin bomlösa sadel?Har man inte problem innan så kanske det är svårt att säga hur bra sadeln är...(mer än & sitta i)

Har ni erfarenhet av att en bomlös hjälper vid tex ryggproblem?

Tack på förhand för svar! :bow:

Sv: Har du bomlös sadel-titta hit!(Tack...)

Min häst har haft sadlar som inte passat och därmed gjort henne illa, därför har hon alltid surat mot sadeln.
Sedan jag började med bomlös har den attityden börjat dunsta bort och musklerna som föregående sadlar "tryckt bort" har återkommit.

Jag ääääälskar min sadel och kan verkligen rekommendera att prova! Dock har de flesta bomlösa nackdelen att en obalanserad ryttare inte får så mycket hjälp ifrån sadeln. Sitter du och tynger i höger stigbygel kommer sadeln förmodligen att åka åt höger också.
Det är visserligen bra :devil: att tvingas lära sig sitta rakt över hästen.

Sök på forumet så får du upp massor av gamla trådar om olika bomlösa sadlar!

Tack för ditt svar! :) :bow:
Det är intressant att höra från dom dom verkligen hade problem innan dom köpte bomlöst! :idea:

Hmm..sitsen ja..jag sitter ju lite snett(iof pga av skolios i ryggen) men kan ju behöva rätta till sitsen :angel: Blir tufft med andra ord... ;)

Vilken sadel har du?Testat många olika?

Jag har aldrig ridit i en bomlös sadel men bara hört gott om dem. Det som hindrar mig från att själv skaffa en är att man inte får tävla i dem, än.

Frågar rätt ut (och lånar din tråd litegrann) Varför ska man ha bom i sadeln egentligen? Vad är den bra för? Har inte tänkt på detta innan men om det nu är så bra med bomlöst, varför använder de flesta bomsadlar?...

malu

Bommen har väl funktionen att ge det extra stödet som behövs vid tex hoppning eller westernridning(när man ska "hala in" kalvar)
Och för väldigt länge sen-bära upp saker & feta kungar ;)

Man får väl tävla i bomlöst i dom flesta grenar?Eller?
Iallafall distans vad jag vet...

I dressyr måste man ha en sadel av engelsk utseende. Står inget om bommen.
Islänningar har väl kravet att det inte får vara en bomlös.
Övriga grenar har väl inga regler om bom eller utseende?
I distans står det att sadling är fri men obligatorisk.

Jag har haft min Sport Saddle sedan juli 1999. Hästen hade innan dess problem med att han fick tryck och vita hår där frambossorna ligger. Spände sig vid sadling och de första minuterna vid ridning.
Nu finns det aldrig några torra fläckar och vita hår. Har tävlat tom 80 km i den. Skön som en tv-fåtölj!!!!!!
// Linda

Jo, det är klart tänkte inte så långt. :D Tänkte nog bara på dressyren nu, vet att det är tillåtet i distans men det hjälper inte mig :(

Vet att det är någon här från buke som har frågat ridsportförbundet och då var det inte tillåtet med bomlöst i dressyren. Då krävdes tydligen att bom skulle finnas för att räknas som "engelsk" Men det var väl kanske inte ett särskillt genomtänkt beslut så det kanske blir ändringar på det.

Det finns väl nån bomlös sadel som liknar en "vanlig" Men jag tror att jag väntar till det är säkert godkännt.

Passar en bomlös sadel alla hästar? Eller måste man passa in med storlekar och så?

malu

Jag har haft min bomlösa SportsSaddle sedan 2000. Jag var nog en sån där typisk skaffa bomlöst-ryttare: Hade en arab som var svår att hitta sadel till som inte låg över bogbladen pga väldigt väl liggande bogar. Hade provat det mesta innan jag upptäckte bomlöst. Trodde inte hon hade några problem med sadeln jag hade innan, men när jag la på min SS för första gången så fick hon ÄNNU bättre gång och det märktes verkligen att hon kunde röra sig fritt på ett helt annat sätt. :bow:
Det enda negativa jag har att säga om bomlöst är väl att det är snudd på omöjligt att kliva upp utan att stå på något utan att den ska snurra runt. Det kanske går att komma runt genom att dra åt sadelgjorden ännu hårdare, men det har jag valt bort och kliver nu upp från pallar. Bättre för hästens rygg, och bekvämare för mig!

/JES

Sportsaddlen är lite dyrare va?
Jag funderar på en Barefoot pga att den är billigare,annars hade jag velat testa en torsion-endurance.

Ska bli spännande & se om pållen tycker om den! :d
Han har ju haft problem av förra och "hatar" sadlar nu.

Hoppas att jag kan rida i bomlöst-dvs lyckas sitta rakt i sadeln... :o
Man får väla lära sig sitta upp me pall.Men tycker att sadeln borde glida under ridning med,om hästen studsar åt sidan eller så.(?)

mahlmt skrev:
I dressyr måste man ha en sadel av engelsk utseende. Står inget om bommen.
Islänningar har väl kravet att det inte får vara en bomlös.
Övriga grenar har väl inga regler om bom eller utseende?
I distans står det att sadling är fri men obligatorisk.

Vissa bomlösa är godkända av FIPO för islänningar, t ex top reiters och Diddidynan. Hoppa i bomlös är väl inte bra har jag för mig?

Jag har bomös på min pålla...
Köpte en för det fanns ingen sadel som passade henne. Hennes högra bogblad e större än det vänstra vilket gör att hon hade svårt med högergalopp...
Nu efter sadelbytet så försöker hon ta höger men lite sitter det ju i hjärnan att det kan ju göra ont. Hon brukar sura vid sadling och det börjar försvinna lite....
Jag trivs jättebra i min bomlösa och vill inte byta tillbaka till bomsadel..
Jag får mindre ont i ryggen oxå....
:)

Jeg har hatt min Barefoot Cheyenne bomfri siden i sommer og er veldig fornøyd.
Mitt varmblods sto har hatt mye rygg problem pga feil sadler tidligere (spesielt ømmheter i lenderyggen)
Etter at hun fikk bomfri sadlen har hun gradvis blitt bedre og selv om hun enda ikke er bra er hun mye bedre! Nå har hun sluttet å være sur på sadlen også og surer ikke ved oppsaling mere. Setter masse ryggmuskler og er nå så bred at en griffin haflinger/cob XV er nesten for smal! (ok, hun var bred fra før også, Wintec hvit var for liten i vår da hun ble 'pakket bort' pga følling)

Bruker også sadlen på mitt kallblods sto, men hun hadde ingen ryggproblemer da hun kom.

*lånar knapp*

Vilken utav de bomlösa sadlarna är det som ser ut som engelska sadlar? Vad heter märket alltså.

malu

Nu blev jag jättesugen på att testa Barefoot sadlen! :d :d :d

Jag har en Torsion Endurance sadel och jag bara älskar den sadeln :love: Det verkar som om min lill-piga också tycker om den men hon har ingenting att jämföra med. Jag red in henne i denna bomlösa och aldrig lagt en bomsadel på henne :D

Nu fundrar jag dock på att göra mig av med denna eftersom min häst har extremt kort rygg. Inte för att sadeln ligger och gör henne illa på något sätt utan det är mer min känsla över att den är för lång som stör :devil:
Fast samtidigt är den så OTRRROOOLIGT skön så jag vet inte.... :cool:
hmmm

Jag kan inte skaffa mig en Torsion i mindre sittstorlek för min "päls" ryms då inte :angel: Önskar att det fanns lite kortare paddar att lägga under sadeln :smirk:

Nästa gång köper jag häst som passar till sadeln och inte tvärt om :devil: :devil: :devil:

Fler som hade problem me hästarna innan ni köpte bomlöst & sen såg positiva resultat? ;)

Snobben skrev:
Sportsaddlen är lite dyrare va?
Japp. Men om du känner någon i USA så kan du beställa den hem till din vän/släkting och sen be dem skicka den i ett stort paket med massa Happy Birthday och glansigt papper och snören och rosetter på och då slipper du momsen i tullen och då blir den inte dyrare med dagens dollarkurs! :idea:

Snobben skrev:
Hoppas att jag kan rida i bomlöst-dvs lyckas sitta rakt i sadeln... :o Man får välan lära sig sitta upp me pall. Men tycker att sadeln borde glida under ridning med,om hästen studsar åt sidan eller så.(?)
Att börja sitta upp med pall är en bra övning i tålamod om man inte redan innan hade en lättmanövererad häst som står stilla när man ska sitta upp. ;) Å andra sidan FÅR du en sådan häst efter hand. *nickar glatt*
Min sadel glider inte under ritt om jag inte fullständigt glömmer att efterdra sadelgjorden, men det är ju typ samma som med alla andra sadlar... Kommer aldrig glömma när jag red en hel hopp-bana med helt oåtdragen sadelgjord (red i bomsadel då). När jag skulle sitta av så for sadeln helt runt! :eek: Snacka om att det bara hade varit min balans som höll mig kvar på ryggen under den rundan!!! :crazy:

/JES

Min häst är mycket stor och bred. Han blev betydligt positivare när jag bytte till bomfri. Han surar inte vid sadling längre.

Jag tycker att min sits blir sämre i den bomfria. Jag hamnar lite mer i stolsits - ungefär som när man rider barbacka. Jag har försökt att bygga upp sätet på sadeln men det blir inte bra. Är väl inte tillräckligt händig.

Hursomhelst, även om min sits är sämre kommer jag till bättre ridning eftersom hästen blivit arbetsvillig och positiv igen.

När vi hoppar (ganska sällan) har jag en vanlig sadel med bom. Annars rider jag alltid med den bomfria.

Jag har en Barefoot.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 290
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 267
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet