Har du bomlös sadel-titta hit!(Tack...)

Sv: Har du bomlös sadel-titta hit!(Tack...)

Nu mera får man rida med bomlöst på islandshäst tävlingar, bara utrustningen passar hästen.

Saken med bommen är just att de ska balansera upp sadeln rätt å ryttaren på hästens rygg,finns ingen bom så måste ryttaren ha egen kroppskontroll att balansera upp sig själv på sadeln.
Det finns många exempel med sneda bomlösa sadlar pga ryttarens obalans.

För min del är det kanske lite bra att man hamnar lite åt "stolsits hållet",min tränare jag hade tyckte jag skulle fram mer med mina skänklar... :angel:

Läste på ett inlägg att hästarna kan få tryck av pommeln :confused: på Barefooten.

Verkade dock som det då gick bra att ta ut den bara.

Då min häst blir jättesur om jag lägger på tidigare sadel så hoppas jag verkligen att en Barefoot gör underverk! :crazy:
Ska testa en snart. :d

Hur ska den ligga för att ligga bra?Hur kollar man?

Senast ändrad:

hej.. jag har ridit båda mina hästar i en bomlös sadel.. de va en FreeForm Bomfri sadel, den va helt underbar.. Ska köpa en sån så fort ja skramlat ihop lite pengar.. den är godkänd för tävling, men ej hopptävling.. finns ingen bomfri sadel för hoppning.

Den sadeln ligger stilla på min runda fjording när ja sitter upp.. De känns som en dröm å rida i den.. man få automatiskt bra sits..
den rekommenderar ja..

Ska en bomlös sadel ligga precis som en med bom?
Den anpassar sig väl efter hästen men är det något extra man ska kolla när man testar en bomlös första gången på hästen?
(barefoot) Är Tn equalizer bästa padden till barefoot? :idea:

Snobben skrev:
Hej alla bomlös-sadel ägare! :)
Hur länge har ni haft era bomlösa sadlar?
Har först haft en Fitform 1 år, sedan Flexion Supreme knappt en månad och nu en Diddidyna som jag bara ridit i 3 gånger.

Undrar om någon har haft en häst med dålig rygg eller stora sadelproblem,blev era hästar bra när ni köpte en bomlös???
Första hästen hade ryggproblem, men de kom från att den tidigare sadeln hade tryckt. Han blev mycket bättre i ryggen. Min andra häst har jag alltid ridit i bomlöst så jag vet inte om hans bättring i ryggen beror på att han blivit fräschare av alla behandlingar eller om det har även med sadeln att göra. Han hade iaf hat en dåligt passande sadel innan han ockå, för han var VÄLDIGT sur på den :p

Hur är dom att rida länge i?
Underbara! man får inte så ont i rumpan :) men man får tänka på att vänja in hästen vid det eftersom trycket kommer på en ngt mindre yta + att man inte ska stå alltför mkt i stigbyglarna.

Det går ju att läsa att bomlösa är bra om hästen har problem osv.men är det någon som har märkt en sån förändring av sin bomlösa sadel?Har man inte problem innan så kanske det är svårt att säga hur bra sadeln är...(mer än & sitta i)
Man får tänka på att ALLA ryggproblem inte kan lösas med sadelbyte utan en del kan behöva behandlingar för att lösgöra blockerade kotor och spänningar. Det är däremot mindre risk att Hästen får blockeringar o liknande av bomlösa så i längden är de mycket mindre destruktiva.

Har ni erfarenhet av att en bomlös hjälper vid tex ryggproblem?

Tack på förhand för svar! :bow:

Tänk på att det är ganska stor skillnad på olika bomlösa. har man lite dålig balans eller sits skulle jag rekommendera Flexion Sbs eftersom man får superbra och avslappnad, lodrät sits i den. Jag märkte att det var mycket mindre risk att tappa stigbyglarna i den.

Vill man ha ett billigare alternativ är det ju Torsion-kopior som gäller, men tänk på att det är rätt svåtr att hålla balansen i dom :crazy: och så är det bra med en ordentlig padd som ger kanal för ryggraden och en sån går på 1200-2000:-.

Tack för ditt svar :bow:
Jag har tänkt att prova en barefoot sadel till min häst + ta ut en massör eller liknande(equetriker)
Jag tycker att torsion sadlarna verkar bra men pga dålig ekonomi och att jag behöver en sadel snarast så ska jag testa en barefoot.
Hoppas på att dom är bra,verklar vara många som trivs med sina barefootsadlar. :d

Det finns ännu billigare alternativ. En från www.bettersaddles.com har jag för mej som med frakt och allt ligger på ca 4000:-. Trekker Talent heter den. Och så hittade jag en intressant islandssadel som jag blev lite sugen på, Kari Flex som ändå har en skiva inuti som tydligen inte ska störa hästen men som gör att ryttarens sits inte stör hästen om man är lite obalanserad (vilket man lätt blir med bomlösa). http://home.swipnet.se/~w-79862/ där finns även en Kari Pad som är en bomlös islandssadel, den behöver du inte pad till eftersom den redan har kanal för ryggraden.

Dumt att betala för mycket om man ändå ska ha en billig sadel som tillfällig lösning ;)

Den sadeln Trekker Talent tycker jag ser fin ut & priset är ju okej! :d
Men jag känner mig lite feg att beställa från utlandet,vet inte om det tillkommer extra på frakt osv(?) och det är ju lite dumt att man inte kan provrida i den,vet inte om någon här på buke har en sån sadel? :) Skulle kännas bättre om man kunde få lite mer info om den..

Vad jag har läst på tyska forum så är Trekker en ganska dålig Torsion-kopia... För samma pris får du en Barefoot om du köper den från Tyskland www.barefoot-sattel.de

Då skulle jag också köpt en barefoot från Tyska sidan. Man behöver ju inte tulla eller nåt inom EU så frakten blir bara 4-500:-. Och barefoot bör vara bra, min Fitorm gillade jag skarpt ochdet är ju bara materialet som skiljer.
tack för tipset svea, kanske blir en sån som uterittssadel till sommaren ;)

Barefooten är väl också en torsion kopia eller? :confused:
Kollade tyska sidan,399£ kostar den där,vad blir det i kronor typ 4000:- eller vad tror ni?
Vet inte vad frakten kan gå på från tyskland???

Var det Euro? Isåfall blir det ca 3600:- + frakt, som ligger på ca 400:-.
Kolla på www.xe.com om du vill kolla valutor :)

TACK för ditt tips!!!! :bow: :bow: :bow:
Hur kollar man vad frakten ligger på?Kanske står på hemsidan?
Toppen!Tack! :bump:

Hmm..kollade hemsidan,går det inte att beställa till sverige tro?Stod inte med i deras lista :confused:
Stod också Delivery in countries other than Germany is only possible with prepayment
Vad menas med det?

Nån som fattar mer än jag :D

Att du ska förskottsbetala sadeln....

När jag köpte min från England satte jag in pengarna på deras konto och hon skickade sadeln när pengarna var bokförda.

Okej,tack :o :angel:
Men blev fundersam när sverige inte stod me på fraktpriser till andra länder... :confused:
Kan ingen tyska så ringa vågar jag mig nog inte på :D
Mailar väl & ser om det funkar

Gör så. Du måste ju veta vad frakten går på innan du sätter in pengarna :p

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 290
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 267
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka