Hej alla bomlös-sadel ägare!
Hur länge har ni haft era bomlösa sadlar?
Har först haft en Fitform 1 år, sedan Flexion Supreme knappt en månad och nu en Diddidyna som jag bara ridit i 3 gånger.
Undrar om någon har haft en häst med dålig rygg eller stora sadelproblem,blev era hästar bra när ni köpte en bomlös???
Första hästen hade ryggproblem, men de kom från att den tidigare sadeln hade tryckt. Han blev mycket bättre i ryggen. Min andra häst har jag alltid ridit i bomlöst så jag vet inte om hans bättring i ryggen beror på att han blivit fräschare av alla behandlingar eller om det har även med sadeln att göra. Han hade iaf hat en dåligt passande sadel innan han ockå, för han var VÄLDIGT sur på den
Hur är dom att rida länge i?
Underbara! man får inte så ont i rumpan
men man får tänka på att vänja in hästen vid det eftersom trycket kommer på en ngt mindre yta + att man inte ska stå alltför mkt i stigbyglarna.
Det går ju att läsa att bomlösa är bra om hästen har problem osv.men är det någon som har märkt en sån förändring av sin bomlösa sadel?Har man inte problem innan så kanske det är svårt att säga hur bra sadeln är...(mer än & sitta i)
Man får tänka på att ALLA ryggproblem inte kan lösas med sadelbyte utan en del kan behöva behandlingar för att lösgöra blockerade kotor och spänningar. Det är däremot mindre risk att Hästen får blockeringar o liknande av bomlösa så i längden är de mycket mindre destruktiva.
Har ni erfarenhet av att en bomlös hjälper vid tex ryggproblem?
Tack på förhand för svar!