Har du misstolkat NH:s grund?

Re: Några finns

Horsewhisperer, bara det säger att man vill verka vara något förmer. Finns ingen som kan hästar som tar till det uttrycket.
Ingen av dom stora kända skulle göra så.
Tvärt om dom betonar att dom bara är enkla hästtränare. Sen kommer uppkomlingarna och rider på deras kunskap. Och ställer till problem. Du har ju aldrig jobbat hästar utan bara härmat dom du sett. Att härma är inte det samma som att veta vad man gör och varför. Det som sker med en kunnig har en anledning och orsak vilket inte betyder att genom att härma detta så kan man. För i nästa fall kanske inte lösningen är den som gjordes i förra.
Men du gör fina hemsidor, du kanske ska fortsätta på den banan.
 
Re: Några finns

Kom igen Antti, jag trodde mer om dig än att du skulle hänga upp dig på ett nick. Tog namnet för att alla andra som jag ville ha var upptagna. Jag försöker hävda mer än vad något annan gör, jag har min åsikt och den står jag fast vid. Om jag bara härmade så skulle jag inte vara kvar länge i branchen. Alla problem och alla hästar är unika som du givetvis vet och om jag skulle härma allting så skulle jag behöva ha sett en jäkla massa tränare, med en jäkla massa hästar... Du t.o.m. poängterar det jag försöker säga; lösningen är i princip aldrig likadan.
Det är klart jag rider på kunskap, gör inte du det? Alla måste börja någonstans, och jag tror inte att man får allting medfött. Du måste väl ha börjat någongång? Det jag dock kan hålla med om är att man i början gärna härmar, det ser jag på alla jag lär ut till. De gör det gärna mekaniskt utan känsla. Känslan får man som du säkert också vet med erfarenhet, vilket jag börjar få rätt bra nu.
Trevligt att du tycker om mina hemsidor och ja jag tänker fortsätta göra dem, men jag tänker fortsätta med hästar också :)
Niklas
 
Re: Några finns

Det är ju ren klaustrofobi, eller? Det ingår då som grundläggande kunskap i den NH jag känner till, att hästar är klaustrofobiska. Av olika anledningar så reagerar olika hästar olika på varifrån trycket (klasutrofobi-utlösaren) kommer. Ni löste det fint, men jag är inte så impad över att det var en "egen" idé, för klasutrofobi är något så grundläggande i hästen att det bör nog alla NH'are veta om, om inte bör de nog läsa på sin hemläxa (d.v.s. hästen) lite mera. Erat sätt att träna det hela däremot var väl lite eget, och det var fiffigt av er att komma på lite egna metoder :)
Det viktigaste med träning tror jag är att människan förstår vad han sysslar med. En stackars ung liten tjej som står där och viftar med något rep a'la join-up och inte har en aning om varför, när, vad hästen kommer göra o.s.v. ger ju helt fel bild till hästen. Om man står där och ser ut som "det här kanske inte fungerar, för jag vet ju inte riktigt hur man gör" så går det oftast inge bra.
 
Re: Några finns

Sorry, hästar är inte klaustrofobiska. Det är bara en vit lögn.
 
Re: Några finns

Skulle snarare säga att det stämmer, men kanske via en omväg. En RÄDD häst är klaustrofobisk, precis som en rädd människa. Rädsla lockar fram klaustrofobi hos alla, även hästar.
Och som bytesdjur och flockdjur är hästar rädda om de är ensamma (som med människor de inte litar på).
Ingen gillar att bli fastlåst eller fasthållen, inte av naturen. Det är klasutrofobi, fast du kanske inte vet vad det innnebär.

Är inte du en av de tränare som tycker att man "bindtränar" en häst genom att sätta fast den i ett kraftigt grimskaft i ett däck som sitter högt på en riktigt stabil påle och låta den kämpa tills den ger sig? Då vet du att hästar har klasutrofobi, annars hade du inte behövt träna på detta.
Hästar vill inte vara fast, och det spelar ingen roll om det är så att den sitter fast i sig självt eller om det är så att den inte har någonstans att ta vägen, den gillar inte dead-ends.
 
:bow: kan inte annat än hålla med i det du säger.
som vissa säger "som vanliga häsfolk gör" hur är man när man är onormal hästmänniska då?? För mig är det normala hästfolket som håller på och arbetar hästen på HÄSTENS språk sk NH.
 
Re: Några finns

:D vilket kom först rädslan eller att gå trångt?
Nä jag har aldrig pysslat med bildäck i samband med häst uppbindning.
Ingen gillar att vara fast, har inget med klaustrofobi att göra.
 

Liknande trådar

H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 121
Senast: anyberg
·
N
Hästhantering Jag ska få träffa Monty Roberts under den här veckan och jag undrar lite vad ni tycker om honom...:p Jag tycker personligen att han...
10 11 12
Svar
238
· Visningar
23 128
Senast: Görel
·
F
Träning Jag har en liten fundering. Jag har nästan ingen aning om vad Join-Up är men jag har läst den här artikeln: "Monty Roberts grund för...
Svar
13
· Visningar
1 784
Senast: mik
·
Träning Skrev den här "artikeln" tidigare idag, skulle gärna vilja dela med mig av den till er. *** TRYGGHET Vad är trygghet? När man var...
2
Svar
35
· Visningar
2 577
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp