Corax
Trådstartare
Hm. Inte för att vara sån men absolut växer vissa delar av skelettet rätt länge. På vissa individer har man sett så länge som till nio års ålder. Men!! Om man inte belastar skelettet under tiden så kan man absolut inte räkna med att det per se blir extra hållbart utan snarare tvärt om. Det blir skörare.Jag brukar vara otrolig på att göra både kort- och långsiktiga planer med hästarna. Det jag har problem med (autism) är genomförande. Gäller allt i mitt liv… Jag är fantastisk på att ligga i soffan/sängen och planera morgondagens pass. Sen blir det sällan av.
Så med Pål testar jag nu att släppa alla planer och mål. Visst, nån gång nästa år tänker jag att jag förmodligen sitter på honom. Men när är oklart. Att tävla blir tidigast 2030 är för att jag lyssnar på Elise Miki (podden Making Milestones avsnittet från 21 maj i år) om skelettutveckling på unga hästar och hon rekommenderar att man inte tävlar förrän de är tidigast sju år. Men det kanske slutar med att han behöver två år till på sig.
Såklart har jag en dröm (fjordhäst-SM) men vi får se om den drömmen slår in. Bara att sitta på honom kommer vara fantastiskt.![]()
Men du kanske mest menar just bara tävlingsbiten?
Annars tycker jag det låter väldigt vågat att inte använda hästen till det du vill använda den till förrän hästen är helt vuxen.