Har du/ni strömmen på i stängslet?

M

minternet

Denna fråga har jag fått så många gånger nu att jag faktiskt genuint och ärligt undrar:

Har du/ni alltid strömmen på i ert elstängsel?

Motivera gärna varför eller varför inte... jag är jättenyfiken.
Va inte så himla präktiga nu, jag vill ha ärliga svar ;)

// M

Sv: Har du/ni strömmen på i stängslet?

Vi har alltid strömmen på på dagarna när hästarna är i hagen men stänger av den när vi tar in dem på kvällarna.

Japp!
ALLTID!! Inga hästar går i nån av våra hagar utan att strömmen är på!!

Vet att några bekanta till oss inte alltid har strömmen på.
De tycker att det är för dyrt och: "hästarna tror ändå att strömmen är på så det behövs inte.
Jag behöver kanske inte tala om vilken diskussion vi hade när de sa detta till mig ;)

Vi har aldrig strömmen på! Finns ingen anledning då de har stor hage och rör sig inte så mycket.

Skulle de vara på tråden så sätter vi på den nått dygn, sen så får de respekt för den igen och går inte nära.

Normalt sett så är alltid strömmen på, men visst händer det ibland att utsläpparen glömmer. Men vanligtvis så är det alltid ström på! :)

Vi har aldrig strömmen på! Finns ingen anledning då de har stor hage och rör sig inte så mycket.

Skulle de vara på tråden så sätter vi på den nått dygn, sen så får de respekt för den igen och går inte nära.

Hur gör dina hästar om de "är på" tråden...?
Ser du alltid om de är det? Anser du också att det är dyrt med ström...? Varför inte ta det säkra före det osäkra?

// M (nyfiken ;) )

Vi har "alltid" strömmen på. Jag skriver "alltid" eftersom det ju självklart kan hända att man dagdrömmer och glömmer att sätta på strömmen när man varit inne i hagen med hö, t. ex. Men meningen är att strömmen alltid ska vara på. Jag hade en dag utan el vid senaste strömavbrottet dock.

Vi har strömmen på när någon ny häst kommer, men oftast avstängt. Hagen är riktigt stor, så hästarna ser ingen anledning till att ta sig ut. Det har aldrig hänt att någon häst varit på rymmen. Så är våra hästar otroligt snälla mot stängel, och stannar kvar i hagen även om stängslet råkat gå sönder.

Jag har haft en diskussion med veterinären om elstängsel vs taggtråd. Hennes erfarenhet var att en häst som fastnar i ett elstängsel (med el på), ofta får men för livet av de pulserande stötarna. Därför fördedrar jag att ha elstängsel utan el.

De får lång näsa när jag kommer med mat och "hänger" lite på tråden.
Skulle hästarna komma lösa kommer de inte långt. Så staket har vi väl enbart för att de inte ska använda hela tomten. Annars kan vi ibland på sommaren släppa dem lösa på tomten. Den är ändå inhängnad.

Jag stänger inte av elen.
Trots ko-el så fick jag hämta mina hästar på dagis i somras så numera är det bara fort-knox som gäller!

/Linnea

Men fastnar de i vanlig tråd? Det har jag aldrig hört. Den går ju så lätt sönder.
Det är väl mest el-rep de kan fastna i? Eller är jag helt ute och cyklar?

// M

ja så kan man ju också resonera!:eek: :mad:

Blir så ledsen, har precis suttit och läst flera trådar om hästar som blivit överkörda. För mig är det en självklarhet att ha strömmen på, både för hästarnas och människors skull, inte så kul att köra på några hundra kg. Tycker det är himla oansvarigt att säga att "min/mina häst/hästar rymmer minsan inte". Kan ni verkligen vara så säkra...?
-Nä, kanske inte än, kanske inte kommer, kanske gör, vem vet.

Hoppas jag inte upprörde er för mkt nu :crazy:

Alltid ström på! Har lösdrift så det är ström dyget runt som gäller.
Senaste stormen blåste ett träd över staketet så dom kunde knalla rakt ut om dom ville...Men dom är så hemkära!

Har el TRÅD, så skulle dom mot all förmodan fastna, så går tråden av.
Hellre el-tråd än taggtråd, har dock haft dom på taggtråd utan skador, men jag har sett vad det kan ställa till med, usch.

Vi har ALLTID strömmen på så länge någon häst är i hagen. Elaggregatet drar ju mindre ström än en glödlampa så varför inte ha strömmen på;)

Har sällan strömmen på nu då det är vinter.
Brukar ändå vara väldigt dåligt med jord då snö/is ligger över marken och mina hästar har massa man och päls.

Har oftast på på sommaren (tro jag) iaf mot senare delen då betet börjar ta slut.
Fast det är olika beroende på vilken häst oxå, har dom i olika hagar.

Fast egentligen så vet jag inte vad jag ska svara, jag inser att jag inte har ett riktigt bra svar...:crazy:

Ist säger jag - Ibland på ibland inte...

Jo just, vet en häst som fastnat i vanlig elband.
Kom till slut lös och slapp större skador som tur va.

Vår ena häst har tränat oss i att ha strömmen på. Han känner av hur nära han kan vara stängslet och det har lett till att han rantat ut nån gång, så nog har vi lärt oss.

Har ibland, vintertid, enbart el i övertråden. Det beror lite på hur pass täckt den undre blir av snö. Dragningarna är gjorda så att det är lätt att fixa så det enbart är ström i den övre.

Vi har alltid el på stänslet.

Om man räknar på vad el till ett stängsel kostar förstår man inte varför man skulle slå av aggregatet. Vi har ett hyfsat stort aggregat:

Matarspänning: 230 V
Laddenergi: 6,5 J
Spänning utan belastning: 12000 V
Spänning vid 500 ohm belast.: 3200V
Strömförbrukning/tim: max 5 W
Stängsellängd normal underveg: 10 km
Stängsellängd tät underveg: 5 km
Antal jordspett (1 m): 7 st

Om man räknar med max strömförbrukning så drar det 43,8 kWh per år. Låter mycket men eftersom en kWh kostar grovt räknat 1,50 så kostar det mindre än 70 kronor per år att ha el på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 374
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 331
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 519
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet

Hästrelaterat

Tillbaka