Har du/ni strömmen på i stängslet?

Sv: Har du/ni strömmen på i stängslet?

har alltid strömmen på i hagen när hästarna är ute... dock är inte mina rymmningbenägna o jag är inte rädd att de ska ta sig ut även om jag inte har strömmen på men det är en säkerhetsåtgärd då jag är borta hela dagarna på jobb... som tur är bor mormor precis brevid o är hemma på dagarna så hon håller lite koll på dem o ringer om det är nåt speciellt...

Min ström är på 24/7 :D

Den lille shettisen testar varje dag mer eller mindre.

Vi sätter på när vi släpper ut hästarna och stänger av vid intag. Vi har en mycket bra strömbrytare på väg till hagen. Jag tycker det är en bra rutin att alltid ha den på, man vet inte vilken dag hästarna får för sig att testa om elen är på eller inte. Kostnaden för elen är försumbar. På sommarbetet så bränner tråden av undervegetationen och det sparar arbete. Om någon tråd går av för att älgen går igenom staketen hoppas jag att tickandet av en tråd på marken är tillräckligt för att hålla hästarna kvar.

Yes, den ska vara på iaf. Kan glömmas av ibland dock. Stänger av på kvällen sen. Måste ha på den då vi har små listiga ponnyrymmare här :D

Hola,
Alltid strömmen på. Dag som natt. Sommar som vinter. Ids inte stänga av och sätta på. Lätt det blir glömt därför går aggregatet för jämnan.

På dagen håller det hästarna kvar i hagen. På natten/gryningen håller det andra djur borta.

De som inte har elen på när de har sina hästar i hagen är väldigt nonchalanta tycker jag. En olycka händer så lätt.

mvh Eva

Har i stort sett alltid strömmen på 24/7 året runt. Mina hästar brukar aldrig gå i närheten av staketet så vitt jag kan se, och enda gången de har rymt skulle inget staket i världen stått emot efterssom de var såpass uppskrämda. Jag strävar efter ett staket som är stadigt och stabilt och där tråden aldrig hänger MEN där tråden lätt går av om hästarna skulle få för sig att springa igenom. Hellre hästar betandes på fälten än intrasslade i tråden...

Skulle aldrig falla mig in att i onödan bli orsaken till en trafikolycka. Krämar på så mycket el det bara går. (och det har ju inte varit så svårt i den här fuktiga vintern).

"Aldrig" på av säkerhetsskäl.
Vi punktar när någon häst börjar bli slarvig, för nykomling eller nya föl.

LIA

Vilka säkerhetsskäl?
Jag fattade inte riktigt? :angel:

// M

Självklart är strömmen på. Den går på timer så är det ingen risk att man glömmer den.

Blir så ledsen, har precis suttit och läst flera trådar om hästar som blivit överkörda. För mig är det en självklarhet att ha strömmen på, både för hästarnas och människors skull, inte så kul att köra på några hundra kg. Tycker det är himla oansvarigt att säga att "min/mina häst/hästar rymmer minsan inte". Kan ni verkligen vara så säkra...?
-Nä, kanske inte än, kanske inte kommer, kanske gör, vem vet.

Hoppas jag inte upprörde er för mkt nu :crazy:
Jag har inte sett någon undersökning men man hör ju ofta om att hästar blir påkörda och måste avlivas. Därför är jag skeptisk till tankarna på stänsel som går sänder vid belastning för att minska risken för skador på hästen. Är den risken verkligen stor? Är inte risken större med ett stänsel som inte håller så att hästarna kanske kommer ut i trafiken?

Vi har strömmen på dygnet runt. Fåren går på lösdrift så vi tar dt säkra före det osäkra. IOfs är deras vinterhage inuti hästarnas hage så oddsen att de skulle kunna rymma är ju vädligt liten. Men man vet inte vilka andra djur som kan komma in och ta dem på natten.

stallägaren har på strömmen alla gånger jag nuddar staketet iaf :angel:

HELVETE va ont det gjorde å bränna ryggen..
när jag kom in i stallet sa hon "tog du i staketet?" :rofl:

Enligt mej ska den alltid vara på, men jag vet att alla inte har samma åsikt. Hästarna vet mycket väl om de har ström eller inte. Om de inte går ut är det för de inte vill det. På sommaren går de alltid ut om strömmen är av och betet finare utanför hagen. På vintern är väl motiven att lämna hagen sämre när maten serveras där.

Strömmen är på när hästarna är i hagen, när de står inne är strömmen avstängd.

Innan hade jag den på typ aldrig.....Jag har aldrig haft hästar som går för nära staketet utan de har alla haft en sund respekt för eltråden.
Mammaonra tog alltid sina ny aföl på en runda runt staketen och visade dem faran.

Men...
Sen fick jag en rymmarshettis...
och
två russungar från Lojsta hed som är vana att gå på 300 hektar mark...... och inet i nån fjuttig jäkla bajshage:D
och..
sen fick jag en inackordering som gillar mat.. Har man inte elen på så kör han in hela halsen och hänger sig med bogen på staketet och käkar utanför.....Gissa hur krokiga mina staket börjar bli....:D

Så nu har pållarna lärt mig att det ska vara ström på....Men om jag nån gång får normala hästar igen så komer jag att slå av strömmen....
en bekants häst blev hängande i ett elstängsel en dag......Han dog efter några timmar av al el han fick i sig i trevliga pulser....

Senast ändrad:

Vad var det för typ av elstängsel?

Jag fattar inte att de kan fastna...att det inte går sönder.
Men vi har alltid kört med samma tunna tråd så jag har inte riktigt sett hur de andra ser ut... jo banden förstås...men jag gillar inte sådana.

// M

Jag tillhör katergorin slarviga hästägare som ALDRIG har strömmen på :angel:. Finns flera olika anledningar:
*Vinterhagen är ca 3 hektar stor så jag har hur som helst aldrig riktigt lyckats få speciellt stark ström i stängslet.
*Sommartid hänger det konstant nedblåsta grenar, gräs, blommor, vass osv osv över stängslet så strömmen funkar dåligt ändå (går ju att hålla efter men vem sjutton har tid :angel: ).
*Vintertid har vi metervis med snö och då funkar inte stängslet heller- periodvis kan man inte ens se att vi HAR ett stängsel.
* Bekvämt att slippa sätta på och av strömmen hela tiden.
*En och annan krona sparar man säkert (?).

Hästarna har rymt en enda gång och det var när jag glömt stänga grinden. Fogliga djur med andra ord :smirk: Den dagen jag råkar ut för ett rymningsbenäget djur kommer jag förmodligen krympa vinterhagen så att stängslet blir mera lättskött, men just nu funkar det bra pga snälla hästar. Och när hästarna är snälla blir man väldigt bekväm!

Jag tillhör katergorin slarviga hästägare som ALDRIG har strömmen på :angel:. Finns flera olika anledningar:
*Vinterhagen är ca 3 hektar stor så jag har hur som helst aldrig riktigt lyckats få speciellt stark ström i stängslet.

Oj inte ett argument i min smak... det går nog att fixa ska du se...

*Sommartid hänger det konstant nedblåsta grenar, gräs, blommor, vass osv osv över stängslet så strömmen funkar dåligt ändå (går ju att hålla efter men vem sjutton har tid :angel: ).

Jisses....Jag skulle INTE gilla att ha dig som nån närmare granne till mitt stall det är då ett som är säkert....:eek:

*Vintertid har vi metervis med snö och då funkar inte stängslet heller- periodvis kan man inte ens se att vi HAR ett stängsel.

Också ett argument som INTE gills enligt mig... den övre tråden blir väl inte täckt med snö?

* Bekvämt att slippa sätta på och av strömmen hela tiden.

Nä men det måste väl ändå vara nära höjden av lathet....!!! :smirk:

*En och annan krona sparar man säkert (?).

Ja cirka 100 kr...PER ÅR!!! ;)

Hästarna har rymt en enda gång och det var när jag glömt stänga grinden. Fogliga djur med andra ord :smirk: Den dagen jag råkar ut för ett rymningsbenäget djur kommer jag förmodligen krympa vinterhagen så att stängslet blir mera lättskött, men just nu funkar det bra pga snälla hästar. Och när hästarna är snälla blir man väldigt bekväm!

Den dagen du råkar ut för det djuret.... kan det gå snabbt och sen är det för sent att ångra sig...tyvärr.
Men här ser man hur olika vi hästmänniskor är...
Alltid lika intressant....:angel:

// M

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 375
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 331
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 519
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet

Hästrelaterat

Tillbaka