Har du saker för 25.000:- du inte använder?

Sv: Har du saker för 25.000:- du inte använder?

Absolut. Vi har alldeles för mycket saker överallt.
Är det för att det är så jobbigt att sälja, eller varför säljer man inte av sakerna ifall de är av värde, men man inte använder dem?

Vi har extrem platsbrist och det är därför vi inte har någonting till övers. Det får helt enkelt inte plats i något förråd. Så vi säljer så fort vi anser att vi är klara med någonting. Eller så ges det bort eller slängs beroende på skick.

Lite svinn får man räkna med!

Min sambo samlar på allt, och har porslin och modern konst som specialintresse.
Det innebär att vi har tavlor och porslin överallt, samt ohemula mängder speciallitteratur.
Vi har inte en millimeter som inte är belamrad med något just nu.
Jag tror han ser det som en pensionsförsäkring, och eftersom det inte är skit är att kasta inget alternativ.
Att sälja, jo- men inte allt. Han jobbar dessutom med sin hobby, vilket gör det omfattande...

Jag är nog en av dessa personer som höjer det snittet:o

Stort hus, många förvaringsutrymmen utomhus och brist på tid/energi för att orka rensa & sälja. Ibland får jag ett ryck och annonserar ut några saker men när jag 'tjafsat' med köpare som ska pruta, krångla och som bara är allmänt jobbiga så orkar jag inte sälja mer. Nån gång kanske sakerna kommer till nytta och så länge jag inte har akut platsbrist eller är i akutbehov av att få in pengarna så får sakerna stå.

Jag har manga ganger det:crazy: Bara de tva western sadlarna, en "vanlig" barn sadel, och en pessoa hoppsadel borde inbringa mycket mer. Da har jag inte raknat in dressyr sadeln och special 'Pasofino' sadeln som anvands.

Jag har tre serviser (en fran vart boende utomlands, och tva efter mamma) som jag inte riktigt vet vad jag ska gora av. Besticken hade jag precis gjort mig av med nar maken fick ett stort etui med (jatte snygga faktiskt) bestick av en kund nar han pensionerade sig. Sedan har jag en hel del smycken och "krafs", bade efter mamma och som jag sjalv inte formatt gora mig av med. Jag forsoker febrilt ge bort grejor till barnen som inte heller har lust att salja sa det finns i kartonger eller skap och lador tills vi samlat kraft, eller bestammer oss for att flytta, for att salja elandet.

Blocket hävdar att medelhemmet har saker till ett värde av 25.000:- som de inte använder eller som de hade saknat ifall de sålde sakerna.

Jag har tänkt mycket på det där vad jag skulle kunna ha hemma eller i förrådet som jag inte använder som är värt så mycket, och vi kommer inte upp till 25.000:- ifall vi hade sålt allting. Vi drar alltså ner medel.

Har ni saker till ett värde av 25.000:- som ni inte använder? Vad är dessa saker? Vad har folk som bara står och "skräpar" liksom?

Jag har antagligen det.
Jag har två westernsadlar som jag inte använder eftersom hästarna "vuxit ur" dem. En engelsksadel (eller om det är två) som jag inte använder heller. I hemmet/bostaden har jag väl kanske inte så mycket, eftersom jag inte skaffar en massa onödigheter, men visst har jag porslin och glas som jag inte använder, och böcker som jag inte skulle behöva varav en del skulle betinga ett visst värde.
jag har å andra sidan inga direkta planer på att sälja några grejer - sadlarna kan komma att passa på någon av unghästarna, ska därför vänta med att eventuellt sälja tills jag ser hur dessa hästar utvecklas i rygg och form...

Roligt att läsa skillnaden mellan de som redan har sålt vissa saker och insett att det inte är värt något, och de som fortfarande har samma saker i förrådet och ser på dem med helt andra ögon.

Oj vi har många gånger mer än det.
Så vi håller medel uppe för alla som har tomma förråd.

Mycket skit finns det i förråden men inget av något större värde. Men tänker man att allt går att sälja för några tior så visst skulle det gå att komma upp i summor. Men snacka om mycket jobb för dålig intäkt att sälja tusen prylar för 25 kr styck.

kl

Ja, jag tror att jag skulle komma upp i ungefär de summorna, kanske ett par tusenlappar lägre. Men vissa grejer skulle jag sakna och därmed inte vilja sälja, så låt säga att man skulle hamna på åtminstonde 15 000 om kravet är att man inte skulle sakna det man säljer alls.

Roligt att läsa skillnaden mellan de som redan har sålt vissa saker och insett att det inte är värt något, och de som fortfarande har samma saker i förrådet och ser på dem med helt andra ögon.

Om du menar böckerna, så kan det ju bero på vad det är för böcker.

Förstaupplagor på originalspråk av stora internationella numera döda författare har ett visst värde - om man säljer dem på rätt ställe så finns det böcker som har ett ordentligt samlarvärde.
Antagligen inte på Blocket eller Tradera, dock.
"vanliga" böcker har inget värde alls och en del har jag slängt pga platsbrist. Enklare att kasta än att försöka sälja många böcker.

Porslin och liknande - nej inte ett stort värde men lägger man samman alltihop så blir det ändå en summa.
Du vet, många bäckar små...

Tror säkert att jag har det, inget i sig som i andrahandsvärde kommer upp i särskilt många kronor, men däremot mycket som är värt kanske 500-1000.

Däremot tycker jag inte det är värt all den administrativa tiden att sälja av det, så det kommer säkert ligga kvar i lådor och förråd länge till.

Nej. Har hästtillbehör värda ett par tusen. Annonserar några saker men har inte sålt mycket. :(

OM jag inte hade gjort en storrensning på två fulla hästsläp och kastat på sopstationen hade jag nog haft det. Nu har jag nog bara 10 000 kr kvar :(. Folk frågar varför jag inte sålde, orkar inte :crazy:

*kl*

Antagligen.

Två sadlar, en dyr tömkörningsgjord och mycket andra hästsaker (har börjat rensa ur där nu. Makens snowboard (han har inte åkt sedan vi byggde hur och fick barn).

PLus en hel del småpryttlar, överblivet byggmaterial osv osv.

Det beror väl på vad man räknar som användas också?
Var går gränsen för användning? Om jag itne använt det på ett halvår används det inte då? Jag det finns en hel del saker man inte använder på ett bra tag innan man behöver dem igen.
Jo, vi har nog saker för 25000kr säkert beroende på hur man räknar.
Mer verktyg än vi behöver till vardags, likaså datakomponenter och "gammal" kurslitteratur som man i efterhand kan behöva slå upp något i är väl några exempel.

Nej jag har inte så mycket saker som är värt någonting. Tror knappt hela hushållets möbler kommer upp i 25 000. Kanske om jag skulle köpa nytt som är dyrare än det jag har.

Däremot i stallet kommer jag upp i den summan direkt, men där använder jag faktiskt i princip allting, har sålt av grejer jag inte behöver förutom sånt krafs man varken får något för eller blir av med.

Just nu har jag en loksele i bra skick som inte passar mina pållar, en gammal avställd volvo, ett 100 liters akvarium, några äldre möbler, en engelsk 200 år gammal sabel, en vevgrammofon mm som bara står här och skräpar.

Tillsammans skulle det möjligen bli en del pengar med 2500? Hm.

Testar:
Loksele 3000
Volvo 1500
akvarium 500
möbler max 2000
sabel 1500
Vevgrammofon 500

Nä det blir bara 9000:- men å andra sidan har jag en massa småsaker också som jag BORDE sälja så vem vet tillsammans kanske det skulle bli 25000:-?

Hm jag har en äldre sadel också nu när gammelhästen inte finns längre- lägg till 500:- och ponnyns regntäcke ( han finns inte heller längre den lille) 200.-.

Äh det blir inte mycket mer. Men ändå tillräckligt för det kanske skulle vara lönt att lägga ut lite grejer på blocket och tradera tex?

Jag hade loppis i trädgården en helg i början på sommaren när de lovade SOL hela helgen. Annonserade på FB och hade skylt ute vid vägen.

Jag sålde faktiskt för 640:- och blev av med diverse.

Hade släpat ut ett gäng prylar på gräsmattan som jag mer eller mindre ändå tänkt köra till tippen- OCH fick träffa en massa kul folk samtidigt.

Jag blev positivt överraskad över hur pass bra jag sålde- med det som var skräp för mig- var uppenbarligen skatter för någon annan!:D

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 161
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 213
Senast: cewe
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 791
Senast: karl_h
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 967
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka