Har du saker för 25.000:- du inte använder?

Sv: Har du saker för 25.000:- du inte använder?

kl

Nej.

Jag skulle nog kunna få ihop en slant om jag la ut lite kläder på tradera, men inte mer än någon tusenlapp. Jag har redan rensat ett par gånger, så det är inte mycket kvar. Övriga prylar - nja, räknar nog med att åka skidor ngn mer gång i livet; mannen skulle kunna sälja sin utrustning men den är inte värd många hundralappar, tror jag. F ö har vi inte mycket som inte används och förråden är fyllda med en del skräp. Dessutom härbärgerar vi utflyttade barns prylar. 25.000 är rena utopin.

Ja, just nu kommer jag nog nästan upp i den summan pga en massa hästprylar. Men de under försäljning, annars är vi bra på att rensa och hålla efter.

Absolut. Då har vi ändå rensat rejält senaste månaderna eftersom vi snart ska flytta.

Ridutrustning, en motorcykel, ett hemmagym, en barnvagn, massa barnkläder, ett par datorer m.m. Dessutom har jag en hästtransport stående på parkeringen som jag hoppas få ca 50' för om jag bara får tummen ur och besiktiga den.

Har ni saker till ett värde av 25.000:- som ni inte använder? Vad är dessa saker? Vad har folk som bara står och "skräpar" liksom?

Det får vi nog ihop.
Har en del hästgrejer och även andra saker som bara ligger. Håller på och rensar sakta men säkert just nu, visserligen inga stora summor men några hundringar här och där blir till slut en del.

Vad det är? Akvarium, kaninburar, kurslitteratur, sambons bilgrejor, hästsaker, barngrejor.

Räknar jag med ett par medeldyra sadlar (cirka 10-15´ tillsammans) som inte passar hästarna längre som borde säljas, så kommer vi absolut upp till 25´000.

Men sakerna ska orkas säljas också :)

Men sakerna ska orkas säljas också :)
Får jag fråga exakt vad det är som är så jobbigt med att sälja saker för jag förstår inte?

Är det att rengöra, ta kort och lägga upp annonsen som är jobbig, eller är det att svara på mail och ha med köpare att göra? Eller är det någonting helt annat?

Hahahahahaha 25 000 kr? Jag har inte ens saker som jag använder för halva den summan. Jag har inga saker jag inte använder, hatar saker :D

Får jag fråga exakt vad det är som är så jobbigt med att sälja saker för jag förstår inte?

Det tar tid.
Tid som jag vill använda till annat.
Bara att sortera prylarna skulle ta flera månader.
På heltid.
Sambon sorterade ut 3 kontainrar med skräp.
En med blandat brännbart, en med elektronik och en med metall, det tog 2 veckor hela dagarna varje dag, även helger.
Visserligen så fylldes då även en hästtransport med gamla data-skärmar.

Om sakerna ska skickas ska frakten kollas upp, betalning ska komma in, sen ska jag leta reda på något vettigt att paketera med, boka frakt, skriva ut fraktlapp, lasta in i bilen, köra in till ombudet och lämna in. Allt så snabbt som möjligt, vilket är svårt ibland (iallafall för mig och det liv jag lever) och då blir köparen sur för att saken inte kom fram dagen efter.

Om saken ska hämtas ska jag och köparen komma överens om en tid som passar båda.
Ibland strular köparen och vill att jag ska lämna av saken här och där, bara vissa tider fungerar, slutar nås på mail/sms/telefon , de är otrevliga etc...

Men ibland flyter det på bra, och då är det kul! :)
Så länge någon är trevlig brukar det inte spela så stor roll om något blir fel eller strular.

Som I_U sammanfattade det så bra, det tar tid.

kl

Nja, lite tveksam till det. Vi har iofs nyligen sålt av en sadel och en säng, och har en soffa till försäljning också, men vi pratar totalt 7000:- för det och sen är det nästan slut på saker att sälja. Vi har oerhört lite saker av egentligt värde (mer än affektionsvärdet) skulle jag tro, och så finns ju "kravet" på att det är saker man inte använder/skulle sakna också.

Visst, tekniskt sett behöver jag och sambon kanske inte två bilar egentligen så där skulle vi kunna få in summan om vi sålde den ena (nyare), men det är inget vi planerar i nuläget.

Är det att rengöra, ta kort och lägga upp annonsen som är jobbig, eller är det att svara på mail och ha med köpare att göra? Eller är det någonting helt annat?

Man får ibland många "mailkompisar". Skulle sälja ett babyskydd och jag tog bort annonsen till slut. Blev knäpp på alla frågor och ändå stod det väldigt utförligt i annonsen.

Har själv lätt 25000 kronor liggandes i saker som inte används. I ett hus på 200 kvm så får man plats med mycket. Fina saker som t.ex. pyroformar som ej använts och gröna anna servis av gammal modell som kostar en hel del för att ge några exempel.

Som I_U sammanfattade det så bra, det tar tid.
Fast det tar ju tid att jobba för att tjäna pengar också? Jag tänker att ifall jag när jag jobbar får ut lite drygt 100:- timmen, så är det ju värt att ta de där korten, lägga upp ett par annonser och sen sälja sakerna än att bara låta de ligga.

Hade man haft en bunt med sedlar istället för grejerna så hade man ju inte bara låtit de ligga på logen och ruttnat någonstans, utan man hade ju sett till så att de i alla fall hamnade på ett säkert ställe inne.

Jag vet inte om jag är extremt snål eller vad det är, men det känns som ett sådant slöseri med pengar och tillgångar att bara slänga allting när man faktiskt kan sälja det. Förutom att man själv fick in en slant så gjorde man antagligen en annan människa glad eftersom de fick någonting till ett bättre pris än att köpa nytt.

Själv köper jag en hel del begagnat, just för att jag tycker att det är kul att fynda, men också för att det är bra för miljön att återanvända saker.

Sammanlagt blir det rätt mycket tid per grej, helst i de affärerna där köparen krånglar som tusan.
Som sagt, bara t/r ombudet tar 20-30 minuter. Plus bensinkostnad... Usch, ska nog inte börja räkna hur mycket det kostar i tid och pengar att sälja saker :p

Jag gillar inte heller att slänga saker som fortfarande är brukbara men där jag inte har någon användning för dem längre.
Så ibland plockar jag ihop ett större paket med prylar (hästprylar) och säljer dem för ett bra pris som diversepaket . Eller skänkes.

Är det något jag lärt mig så är det att nästan allt har ett värde hos någon (annan). Det är dumt att slösa på jordens resurser.

kl.

absolut inte. lever väldigt "fattig" (ung ensamstående mamma med knagglig ekonomi) och inte ens om jag sålde allt jag äger såsom kläder, möbler och sadeln till hästen så kommer jag nog inte ens upp i hälften.
sålde jag hästen är det en annan femma, men han är inte direkt "skräp som jag inte skulle sakna". :p

Jag bor i en skrubb på 25 eller 27 kvadrat. Två garderober och en större byrå. Använder inte förråden. Måste rensa minst en gång om året för att få plats. Säljer av det som inte används, för snål för att ha saker liggande.

Så nej, max nån tusenlapp och då är en del av det redan på "att-sälja-listan".

Senast ändrad:

Har nog hästgrejer jag inte använder för minst den summan. Finns massor av oanvända fintäcken och träns. Har just nu 9 sadlar varav 4-5 används dock ska åtminstone en av de som inte passar (en prestige eventing i nyskick) sparas för att se om unghästen kan ha den sen.

Men är en riktig samlare så kommer nog att behålla de mesta grejerna som "bra att ha" grejer ;)

Kl

Är det så mycket pengar i begagnade hästprylar?
Vi investerar aktivt i konst och keramik, så den marknaden har jag mer koll på.

Är det så mycket pengar i begagnade hästprylar?
Nja, skulle jag vilja säga. Bett är det ju inga pengar i, även om de var jättedyra i nyinköp.

Däremot täcken går alltid för en bra peng. Speciellt ute- och vintertäcken. Där har jag alltid fått i alla fall 300:- för begagnade täcken som har någon typ av märke, även om de haft något litet hål i sig. Lindor och sånt är det inga pengar i och inte träns heller, inte ens om de nästan är nya. Svårt att få sådant sålt.

Jag har en hoppgjord i storlek 140 nu som jag försöker sälja (eller byta mot någonting annat) och det verkar inte som att jag ens kan skänka bort den. Den är i jättefint skick, svart så ingen konstig färg, elastisk gjord på båda sidor. Plattan har typ inga märken ens. Men ingen intressent på den.

Så nej, hästgrejer varierar verkligen. Ofta när jag köpt eller sålt ett täcka har man fått en massa grejer med på köpet just för att bli av med det. Om det är någon som nyss skaffat häst så kan jag skicka med en hel massa jag inte använder själv.

Nja, några 25000 skulle vi nog inte få ihop. Men om vi gjorde ett rejält megaröj och sålde allt så skulle vi nog få några tusenlappar. Förutsatt att någon vill köpa.
Och det är enda anledningen till att vi inte lägger någon energi på att annonsera.

Har en sadel ute på annons. Får massor med mail med tiotusen frågor (och svaren står många gånger redan i annonsen), och inga svar tillbaka. :cautious:

Vi har lätt saker värda långt över 25 000 kr i våra förråd men vi använder dem (friluftsgrejer, skidutrustning, cyklar m.m.)

"Trendbett" brukar man kunna få bra betalt för. Köpte ett Nova alldeles i början och sålde kort efter, fick nära samma som jag köpte för. Märkesbett verkar man också kunna få en peng för. Vanliga tredelade kan man ju däremot köpa för 30 spänn.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 158
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 213
Senast: cewe
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 791
Senast: karl_h
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 967
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka