Har du som är över 50 år vaccinerat dig mot bältros?

Bukefalos 30 år!

Är du som är över 50 vaccinerad mot bältros?

• Ja

Röster: 15 30,0%
  • Nej

Röster: 35 70,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    50
Jag är ganska långt under 50, men fick ändå bältros för något år sedan. Fick som tur vara lätta symtom, men har tänkt diskutera med min läkare om jag ändå borde vaccinera mig.
Min styvfar fick bältros flera år innan 40 om jag minns rätt. Hade tur och modern klockade tidigt vad det nog va, så han fick snabb behandlig (samma dygn kanske tom), men hade ont som fasen iaf.

Både han och modern har fixat vaccin nu i år (men han höll på att bli nekad för åldern 😅)

Är ju nästan 20 år kvar för mig, men kommer absolut ta den. Har tagit TBE nu i år. Ge mig alla vaccin som går 😅 ser det nästan som mitt strå till samhällsstacken: bättre jag tar en spruta (som må kosta en del) än blir sjuk och kostar samhället betydligt mer.
..
Och vill ju gärna slippa va sjuk å ha ont överlag så 😗

Jag tänker att det är bra att ta vaccinet. Jag vill ju inte få bältros. Min mormor hade kvardröjande svår smärta efter bältros sina sista år, det var inte roligt. Och sen tänker jag att vaccinet inte är så dyrt, jämfört med karensdagar och sjukskrivning.

Men det tar emot, pga kostnaden. Känslan är att jag får "ingenting" för den utgiften.

Eftersom det rätt nyligen kom en studie från Finland som visade på att vaccinet mot bältros minskade risken för demens så kan det ju va en grej att väga in i kostnaden
Bältros verkar visserligen vidrigt, men det är huvudsakligen detta som fått mig att vaccinera mig. Stark ärftlighet för relativt tidig demens i min familj tyvärr 😔 Har bara hunnit ta första dosen än.

Jag är inte 50.
Men jag erbjöd mig att betala för mina föräldrar. De gjorde de sen iof själva, men de tog sprutan! Det var när mina barn hade vattkoppor….

Ska försöka övertala maken att ta sig iväg.

I avsaknad på ålder så tänker jag att man iaf kan vara medveten och uppmärksam på symptomen.

Jag trodde jag hade fått det för flera år sedan när jag kände flera småprickar i kluster i ländryggen. Suspekt symetriska kluster. Hade kanske legat å tryckt liite för länge på den nya (och vassare) spikmattan 🙈 (uppaddat i svanken)

I avsaknad på ålder så tänker jag att man iaf kan vara medveten och uppmärksam på symptomen.

Jag trodde jag hade fått det för flera år sedan när jag kände flera småprickar i kluster i ländryggen. Suspekt symetriska kluster. Hade kanske legat å tryckt liite för länge på den nya (och vassare) spikmattan 🙈 (uppaddat i svanken)
Problemet är väl som i mitt fall att så kraftig yrsel att jag inte kunde stå på benen inte fanns på världskartan att jag kopplade till bältros. Det är svårt att vara insatt i alla symptom på alla olika varianter. Mina utslag i örat gick inte att se med blotta ögat. Jag kände bara att jag hade ont i örat.

Får man inte vaccinera sig innan 50?

Vad jag fick förklarat när jag frågade i samband med vaccinering mot TBE är att man inte vet än hur länge vaccinet skyddar eftersom det är en relativt ny variant. Så kan väl finnas en risk att man får göra om det om man gör det som yngre. Sen vet jag inte om det finns något absolut förbud eller restriktioner för att vaccinera sig som yngre.

Problemet är väl som i mitt fall att så kraftig yrsel att jag inte kunde stå på benen inte fanns på världskartan att jag kopplade till bältros. Det är svårt att vara insatt i alla symptom på alla olika varianter. Mina utslag i örat gick inte att se med blotta ögat. Jag kände bara att jag hade ont i örat.
Å fyfasen 😬
Och här har jag bara tänkt på bältesutslag 😨
Alltid lika..hm..fascinerande? vad kroppen kan lyckas med. Vi har rosacea på moderns sida. Hon och jag har klassiska på kinderna. Mormor fick i ögat 🥲
Den vetskapen möjliggjorde för modern att hjälpa en kund som bara va in på butiken att få ordning på hennes mysko i ögat. Läkarna hade inte gjort den kopplingen än.

Blir att googla nu då..

Å fyfasen 😬
Och här har jag bara tänkt på bältesutslag 😨
Alltid lika..hm..fascinerande? vad kroppen kan lyckas med. Vi har rosacea på moderns sida. Hon och jag har klassiska på kinderna. Mormor fick i ögat 🥲
Den vetskapen möjliggjorde för modern att hjälpa en kund som bara va in på butiken att få ordning på hennes mysko i ögat. Läkarna hade inte gjort den kopplingen än.

Blir att googla nu då..

För mig började det med halvsidig ansiktsförlamning. Fick diagnosen bells pares först. Sen efter några dagar tillkom yrseln och ont i örat. Vårdcentralen skickade mig till akuten och sen ställdes diagnosen Ramsay hunts syndrom som är en variant av bältros.

Får man inte vaccinera sig innan 50?

Vaccinet är godkänt för 50 år och äldre, från 18 om man har immunnedsättning. Om man ska få läkemedel utanför vad de är godkända för behövs i regel rätt goda skäl.

Det kan ju tex vara så att ett läkemedel framtaget främst för äldre inte är testat för graviditet eller långtidseffektivitet.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka