Har du valt bort tåget p.g.a risken för försening?

nickan1

Trådstartare
En undersökning från SIFO på uppdrag av Svd visar att var tredje väljer bort tåget p.g.a risken för förseningar. Själv har jag också gjort det kanske inte i procent så många tåg som är försenade men om det händer kan man ju bli sittande var som helst i flera timmar. Infrastrukturen är för dålig för att jag ska lita på det. Talande är väl att SJ sen 2013 drivit ett projekt för att minska förseningarna men de har istället ökat under den tiden. Det går inte åt rätt håll och alla skyller på alla känns det som.
 
Ja, jag har valt bort tåget när det är något viktigt jag vill fram till tex fira jul, 70 års dagar osv... Annars gillar jag att åka tåg!
 
Ja. Numera undviker jag att ta tåget. Men jag har å andra sidan haft en löjligt stor andel försenade tåg. Utan att överdriva så harminst 12 av mina senaste 15 tågresor varit sena eller strulat på annat sätt.
 
Jag vågar aldrig boka tåg exempelvis till Arlanda om jag ska resa vidare på utlandsresa om jag inte har vääääldigt mycket tid tillgodo. Det känns alldeles för osäkert.

Om jag däremot endast ska frän punkt A till B och en försening inte skulle få några konsekvenser kan jag boka tåg förutsatt att det är billigare än flyg.
 
Det tåg jag oftast åker är Sthlm - Uppsala och det strular i princip dagligen. Undviker att åka till Sthlm om jag inte måste. Kommer aldrig ta ett pendlingsjobb, då är jag hellre arbetslös!
 
Jag har slutat åka tåg. Ibland funkade det smidigt, men för det mesta krånglade det. Ordentligt. Först sittandes i timmar pga växelfel eller fel på tåget, sen missade anslutningar, omvägar runt halva Sverige, fyra extra byten, osv, osv... Det var hopplöst. Med ungarna, hund och packning var det en mardröm. Stillastående tåg blir dessutom antingen kokheta eller iskalla.

Det är billigare än att köra bil dit man ska, men det är inte värt det.
 
Ja, när vi skulle åka på utlandssemester från Kastrup tog vi tåget en dag tidigare och bokade en natt på ett hotell nära flygplatsen bara för att vara säkra, då tågen antingen var där jättetidigt eller precis 2 h före flygets avgång. Och det gjorde vi rätt i för vid Hässleholm tog det stopp och sen uppenbarade sig det sjukaste tågkaos jag varit med om. Nog för att man blir strandsatt och försenad men resenärerna blir ju helt jäkla galna och villiga att i princip gå över lik för att hinna med första bästa ersättningsbuss. Jag var helt, helt slut när vi kom till hotellet kanske 6 timmar försenade.

Det är såklart inte enda gången det strulat. Snarare nästan varje resa, skulle jag säga. Jag tar buss om det är möjligt eller bil, men gillar att åka tåg egentligen.
 
Jag väljer bort tåget när jag ska t ex till flygplats för utlandsresa, just för risken att bli stående och inte ens få kliva av och ringa en taxi. Oftast när jag ska till Stockholm på kurs då tåget tar fem timmar och flyget en.
Men veckopendlade i 9 månader med tåg utan större problem. Buss som ersättning 4-5 gånger, men tog ungefär samma tid även om det inte var lika bekvämt. Träd på spåret på skärtorsdagen orsakade den största förseningen - 40 min (bra när det händer "på landet" = många som har motorsåg).

Tycker tågbolagen borde ha en biljett med garanti att komma fram inom en viss tid, där man får buss eller taxi om det strular rejält. För min del skulle jag kunna betala dyrare biljett för detta. Det är ju komma fram i tid man vill, inte få pengar tillbaka i efterhand och vara flera timmar sen.
 
Själv undviker jag tåget i alla lägen om jag kan, arbetsresor där jag bara har tåg att välja på är svårt att undvika. Som ni skriver är det inte värt risken, om jag ska göra nåt viktigt så litar jag absolut inte på det, ska jag ta mig från punkt a till b så är det ju rätt tröttsamt med flera timmars försening. Förstår verkligen att du vill undvika ett pendlingsjobb @Ninnurur om det strular så mycket.
 
Jag åker gärna tåg men jag har aldrig viktiga tider att passa så jag tillhör nog de där två tredjedelarna som inte oroar sig för det. Jag jobbar på gångavstånd hemifrån och de gånger jag åker längre sträckor med tåg är det för att träffa familj och vänner, men jag har nog haft tur för hittills har de få förseningarna som varit rört sig om kanske ett par tiotals minuter. Dessutom har jag fördelen av att ha max ett byte och det oftast med god marginal.

Men, jag väljer oftast hellre långfärdsbuss än tåg även om det för mig innebär en timmes längre restid för där slipper jag byten och kan kommunicera med föraren och allt som oftast få goda skäl till en ev. försening.
 
Jag har bara åkt tåg Gävle - Stockholm (eller arlanda) och då har de enda förseningarna legat på 5-10 min. Senast var det en 10 min försening när jag klev på Arlanda (tåget som gick mellan stockholm och uppsala) klockan 3-4 på morgonen, då undrade man lite vad de lyckats göra för att få det första tåget som gick försenat. :D Men det gick bra eftersom tåget som gick uppsala - Gävle väntade in oss, men stressad blev man.
 
Jag jobbar på tåg och tar själv aldrig tåget om jag har en viktigtid att passa. Vis av erfarenhet.

Nu jobbar inte jag på SJ men det går absolut inte att skylla förseningarna på dem, det är totalt genomuselt underhåll under många år som är orsaken till att vi har en så bedrövlig järnväg.
 
Nej men jag har varit ganska nära. Pendeltågen i sthlm har verkligen varit hemska i år men oftast är det inte SÅ viktiga grejer jag ska på. Sen känns det såklart väldigt stressat när man åker med en blöjfri 2-åring. stannar tåget och hon måste kissa, vad gör man? Ursäkta gumman, tåget står stilla och vi får inte kliva av. Jag vet att det är jobbigt men du får kissa i byxorna. Det känns ju sådär men det är sällan värt att ge sig in till stan med bil heller.
 
Jag pendlar till skolan i Malmö sedan ett år tillbaka, har 50 min med tåg. Det har faktiskt gått över förväntan, visst tåget håller sällan tidtabellen exakt men jag har faktiskt kommit fram varje dag. 5-10 min försening kan jag leva med.
Alternativet hade varit att köra bil, det hade blivit dyrare och tagit längre tid med rusningstrafiken varje morgon och eftermiddag.

Jag har även tagit tåget på vissa längre resor, tveksamt dock om jag skulle oassa t.ex. ett flyg och tidsschemat var åt det tajtare hållet... Ska jag t.ex. till Sthlm är flyget faktiskt billigare än tåget:down: Om jag inte tar de riktigt långsamma då alltså, synd för jag hade gärna tagit tåg istället för flyget på inrikesresor.
 
Ja, jag undviker tåg så mycket som möjligt.
Ett tag åkte jag väldigt mycket mellan Sthlm - Gbg i jobbet, men till slut gav jag upp pga alla förseningar. Numera kräver jag att få flyga från Bromma om jag ska på tjänsteresa, även om det faktiskt är smidigare att ta tåget å att det i teorin skulle gå fortare än att flyga.

Privat åker jag alltid bil och tyvärr har det blivit så att jag i största möjliga mån även undviker pendeltågen här i Sthlm utan hellre tar bilen pga alla förseningar. Också en av anledningarna till att jag har lite svårt att byta jobb - jag vill helt enkelt inte vara beroende av kollektivtrafiken (pendeltågen) för att ta mig till jobbet.
 
Stort JA på det! Hare försökt pendla med Skånetrafiken, och det har fungerat uruselt. Även om det 'bara' är 5-10 min förseningar är det väldigt frustrerande när det händer VARJE gång. Särskilt när man inte har flextid.. När det sen blir förseningar på 30min-2h med jämna mellanrum känns det idiotiskt att betala för något sådant. Kan inte tänka mig att börja åka tåg här nere igen, blir bil framöver!
 
Det är ganska intressant det här med underhållet av järnvägen. Min sambo har de senaste 13 åren arbetat med service och underhåll av tåg och av de maskiner som underhåller spåret. Vet ni var han jobbar när han servar maskinerna som underhåller spåret? Inte i Sverige, nej här finns inga större jobb på järnvägen utan han jobbar mest i Norge när det gäller underhållet av maskinerna när de håller på och underhåller spåret. (Sådana maskiner utsätts för sådana påfrestningar att de behöver service och reparationer i stort sett dagligen för att kunna utföra sitt jobb så därför ligger han ute minst halva året. Övriga året görs större reparationer och ombyggnationer inne i verkstaden när underhåll av järnvägen inte sker.) Något enstaka jobb har legat i Sverige men då på vägen in i Norge. Där satsas det för fullt på järnvägen men i Sverige satsas det ingenting. De lagar det värsta men underhållet för att det inte ska bli problem görs inte. Enligt mig beror det på den statliga avvecklingen av järnvägen. När det är som nu att det finns massor med bolag som kör tågen är alla enbart intresserade av vinsten och skiter i om deras resenärer kommer fram eller inte. Det fåtal resenärer som kräver pengarna tillbaka vid förseningar är en spott i havet jämfört med vad de tjänar.

Vad som behövs är att folket säger ifrån. Vi har ett enormt utbrett järnvägsnät där man kan ta sig nästan överallt i landet men det behöver underhåll. Det kan inte fortsätta så att det är billigare och smidigare att ta bilen eller flyget när vi har ett sådant utbrett järnvägsnät utan det ska vara självklart att man kollar upp om det går att ta tåget i första hand och det ska vara både smidigare och billigare än att ta bilen eller flyget. Miljön måste prioriteras och då krävs det att järnvägsnätet rustas upp så att det fungerar som det ska.
 
Ja och jag rekommenderar mina utländska kollegor att göra det också när de ska till Arlanda alternativt åka i väldigt god tid (och då också få utlägg för en hotellnatt).

Ska jag till särbon går det inte att åka tåg för tågen stannar inte där. Eller ja, timmertågen stannar där men jag vill nog resa i lite större komfort än att sitta på några stockar...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp