Har du valt bort tåget p.g.a risken för försening?

Jag åker bil, såvida jag inte ska mycket långt eller till storstad.

Stockholm - där är bil inget alternativ eftersom jag oftast ska till city och det är inte värt det. Hatar att köra inne i stan och har inte gjort det på säkert 15 år. Tåg känns som enda alternativet.
Ska jag till tidigt flyg på Arlanda tar jag en hotellnatt. Det är rätt billigt. Senast kostade det strax över 500.

Mycket hänger på om jag behöver bil på destinationen också. Skulle inte vilja åka tåg och hyra bil. Kostnadsmässigt går det i de flesta fall jämt ut.

Har jobbpendlat med tåg en hel del (bl.a. Uppsala - Stockholm) och det är bara som det är. Man får gilla läget. Ofta funkar det skapligt, någon gång är det katastrof.
 
Om jag ska utomlands via tex Arlanda så bokas tågbiljett i tidsspann att blir det förseningar så kan jag hinna upp med hyrbil. Har ca tre tim med bil till Arlanda. :mad:

Åker ofta tåg med jobbet till Sthlm (resa på ca två tim), vet inte hur många gånger jag fått vara med på telefonmöte via mobilen istället för att hinna upp på mötet.:banghead: Det krånglar till det för mig då jag hanterar sekretessbelagd information så jag blir något kryptisk på telefonmötena:meh:.

Det är sällan SJ som är roten till det onda, de sköter knappast växlarna, spåren osv.
 
Tågpendlar kristianstad -Malmö, 3 dagar i veckan. Ett tag var det krångel minst 2 gånger i veckan dom dagar jag åkte! Nu, peppar peppar ta i trä, har det håll sig ned några mindre förseningar. Men det är för jävligt ofta. Tågen för mig går bara en gång i timmen, och går mellan Blekinge och Danmark = alltid fulla/överfulla tåg och massa resväskor.. hatar det. Blir det stopp så man ska ta ersättnings bussen, är det som världens gatlopp, och dom med resväskorna fyller alltid upp de vanliga gula bussarna trots dom ska åka med ersättnings bussarna... :rage::wtf::devil::banghead::banghead: jag är glad att jag åker 3 dagar i veckan bara, vettefan om jag pallat mer.

Tycker generellt sett om att åka tåg, men väljer om jag kan, hellre bilen pga av risk För strul.
 
Jag väljer också bort tåg. De senaste gångerna jag har åkt, och det är inte ofta, det handlar om en gång om året, så har jag lyckats "pricka" (slumpen liksom :banghead:) otrevlig personal och förseningar... Att det dessutom inte är så mycket billigare än att ta bil gör för mig att valet är lätt att avstå. Har nu blivit tillsatt på ett styrelseuppdrag där förbundet är miljövänligt och betalar tågresor, men inte bensinkostnad. får se hur det går...
 
Saknar helt förtroende för tåget. Förutom att det aldrig kommer i tid är det fullt med skrikande barn trots att jag suttit i tyst vagn. Åker inte tåg ifall det inte är absolut nödvändigt, kör hellre själv.
 
De få gånger jag åkt tåg i mitt liv har det ofelbart varit förseningar varje gång. Har 13 mil till närmsta flygplats respektive tågstation, jag tar flyget alla gånger. Egentligen tycker jag att tåg är rätt roligt men att stå stilla flera timmar mellan Umeå och Vännäs för att titta på skogen kan jag vara utan.
 
Tågpendlar kristianstad -Malmö, 3 dagar i veckan. Ett tag var det krångel minst 2 gånger i veckan dom dagar jag åkte! Nu, peppar peppar ta i trä, har det håll sig ned några mindre förseningar. Men det är för jävligt ofta. Tågen för mig går bara en gång i timmen, och går mellan Blekinge och Danmark = alltid fulla/överfulla tåg och massa resväskor.. hatar det. Blir det stopp så man ska ta ersättnings bussen, är det som världens gatlopp, och dom med resväskorna fyller alltid upp de vanliga gula bussarna trots dom ska åka med ersättnings bussarna... :rage::wtf::devil::banghead::banghead: jag är glad att jag åker 3 dagar i veckan bara, vettefan om jag pallat mer.

Tycker generellt sett om att åka tåg, men väljer om jag kan, hellre bilen pga av risk För strul.

Jag fattar inte varför det inte är dubbelspår tillKristinstad?! Det är alltid folk på tågen. Och tågen går ofta ut eller från Kristianstad, från Hässleholm sett.
 
Jag hör till kategorin som åkt hyfsat mycket tåg i mitt liv, men som inte har råkat ut för speciellt många förseningar. Några minuter kan jag leva med, den förseningen kan jag få med både bil och buss,
 
Jag fattar inte varför det inte är dubbelspår tillKristinstad?! Det är alltid folk på tågen. Och tågen går ofta ut eller från Kristianstad, från Hässleholm sett.
Ja det, eller fler tåg i timmen, 1 i timmen är ju skitdåligt... 1 gång i halvtimmen kunde dom väl gå iaf!
 
Jag som jobbar med drift och underhåll i Hässleholm åker väldigt sällan tåg. Man har hyfsad koll på vilka sträckor som har mycket fel som kan orsaka förseningar. Ex skulle jag inte vilja åka sträckan Hässleholm-Malmö för de nya växlarna som lades in i höstas krånglar ofta.

Jag tror att en stor del av problemet är dels tågtätheten och sen att företagen har en låg bemanning så tiden räcker inte till för att höra allt. Ett annat problem är att det inte bara går att ta saker från ett lager och fixa om man inte har en anmälan på det. Är fet ett "icke tågstörande" fel så ska det räknas på jobbet och få godkänt från Trafikverket. Väldigt frustrerande!
 
Ja det, eller fler tåg i timmen, 1 i timmen är ju skitdåligt... 1 gång i halvtimmen kunde dom väl gå iaf!

Det är en flaskhals i Hässleholm som gör att det inte går. Vet att det är omöjligt att komma till vissa växlar som berör Kristianstadsspåret eftersom det kan gå tåg där ungefär var 5-10e minut. Vägen plingar väldigt ofta. Frustrerande för vi kan få vänta i 2timmar för att få göra underhåll i växeln och då har vi 10minuter på oss. (För vår säkerhet måste vi stänga av spåret och då blir vi tilldelade en tid av fjärrtågklareraren)
 
Tar gärna Blå Tåget mellan Göteborg och Stockholm om jag inte har någon tid som är viktig att passa. Har gått från en flitig tågresenär till att i princip alltid hyra bil istället för att ta tåg. Tråkigt för när det funkar med tåg är det jättebra.
 
Korta svaret ja.

En ytterligare anledning är att det brukar vara dyrare att åka 1 person med tåget än att ta bilen själv.

Jag har en kollega som veckopendlar med tåg (genom Stockholm) och runt 30% av gångerna så kommer tåget rejält sent och ibland inte alls, utan med buss långt efter att arbetsdagen är slut.

Tillförlitligheten för järnvägen i Sverige är ett stort skämt.
 
Ja, jag har många gånger valt bort tåg pga risk för försening och kommer sannolikt att göra det även i framtiden.
Jag tror det krävs modiga politiska beslut och runt 10-15 år för att få svensk järnväg "på spåret" igen, och allt handlar om huruvida det finns en sådan politisk vilja eller inte.
 
Saknar helt förtroende för tåget. Förutom att det aldrig kommer i tid är det fullt med skrikande barn trots att jag suttit i tyst vagn. Åker inte tåg ifall det inte är absolut nödvändigt, kör hellre själv.

Nä, nu håller jag inte med dig alls :D

Jag åker så ofta jag kan företrädesvis sth-Lund och det är sällan jag är störd på tåget av folk som inte kan bete sig. Enstaka gånger är det förseningar. Enda skälet till att inte ta tåget är att jag ofta behöver bil när jag är framme på destinationen
 
Nä, nu håller jag inte med dig alls :D

Jag åker så ofta jag kan företrädesvis sth-Lund och det är sällan jag är störd på tåget av folk som inte kan bete sig. Enstaka gånger är det förseningar. Enda skälet till att inte ta tåget är att jag ofta behöver bil när jag är framme på destinationen

Jag uppskattar också själva företeelsen med tåg och att kunna jobba istället för att köra. Men när det är lika dyrt som att ta bilen och risken för förseningar väldigt stor, så väger det oftast till bilens fördel. (Väl framme ger tillgång till bilen en viss flexibilitet, fast också en viss vånda då parkering ska hittas. Samma med start hemifrån, då måste jag ändå ta bilen 3 mil och parkera för att komma till tågstationen.)
 
De få gånger jag åkt tåg i mitt liv har det ofelbart varit förseningar varje gång. Har 13 mil till närmsta flygplats respektive tågstation, jag tar flyget alla gånger. Egentligen tycker jag att tåg är rätt roligt men att stå stilla flera timmar mellan Umeå och Vännäs för att titta på skogen kan jag vara utan.
Jag och sonen 1år satt fast en gång i Vännäs 8 timmar på natten och då sov man ju gott och trodde man var framme i Uppsala när man vaknade. Kaos på tåget då det inte fanns nån mat kvar. De som skulle med flyget fick ta taxi. Sen kopplades det på nån matvagn efter flera timmar men jag minns inte om jag handlade nåt. Resan tog 22 timmar men sen åkte jag aldrig mer tåg till Sorsele. Tror inte det går nu heller.
 
Nä, nu håller jag inte med dig alls :D

Jag åker så ofta jag kan företrädesvis sth-Lund och det är sällan jag är störd på tåget av folk som inte kan bete sig. Enstaka gånger är det förseningar. Enda skälet till att inte ta tåget är att jag ofta behöver bil när jag är framme på destinationen

Bra att det finns någon om har tur :p

När jag åkte senast för två år sen hade jag inte åkt tåg på tio år på grund av förseningar och skrikande barn. Sen var jag tvungen att åka långt över dagen i tjänsten och orkade inte köra den sträckan. Tänkte att jag skulle kunna jobba lite på tåget. Jag hade fel. Mobilen funkade inte, vare sig att ringa eller surfa. Bakom mig satt en barnfamilj som missat att de bokat plats i tyst vagn och underhöll barnen med filmer och spel som lät. Tåget vart försenat ca 30 minuter men det kunde jag ju inte ringa och meddela.
På hemvägen kom tåget en halvtimme för sent. Den tysta vagnen innehöll flera ljudliga barnfamiljer, bl a några som tyckte det var idealiskt att låta barnet lära sig gå i gången och andra barn tilläts springa i gången. Konduktören sa inte ifrån. Jag som inte åkt tåg på så länge sa ingenting för jag tänkte att jag kanske missförstått innebörden av tysta vagnar. (det hade jag fick jag veta när jag senare kontaktade SJ och klagade) vi kom till Stockholm nästan en timme senare än tidtabell.
 
Bra att det finns någon om har tur :p

När jag åkte senast för två år sen hade jag inte åkt tåg på tio år på grund av förseningar och skrikande barn. Sen var jag tvungen att åka långt över dagen i tjänsten och orkade inte köra den sträckan. Tänkte att jag skulle kunna jobba lite på tåget. Jag hade fel. Mobilen funkade inte, vare sig att ringa eller surfa. Bakom mig satt en barnfamilj som missat att de bokat plats i tyst vagn och underhöll barnen med filmer och spel som lät. Tåget vart försenat ca 30 minuter men det kunde jag ju inte ringa och meddela.
På hemvägen kom tåget en halvtimme för sent. Den tysta vagnen innehöll flera ljudliga barnfamiljer, bl a några som tyckte det var idealiskt att låta barnet lära sig gå i gången och andra barn tilläts springa i gången. Konduktören sa inte ifrån. Jag som inte åkt tåg på så länge sa ingenting för jag tänkte att jag kanske missförstått innebörden av tysta vagnar. (det hade jag fick jag veta när jag senare kontaktade SJ och klagade) vi kom till Stockholm nästan en timme senare än tidtabell.

Det är ju ren otur att råka ut som du gjorde.
Själv är jag sån att jag säger till om folk är högljudda - det funkar i stort sett alltid
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp