Har du valt bort tåget p.g.a risken för försening?

Jag åker gärna tåg. Rättidigheten på de sträckor jag oftast åker är väldigt bra. Min sambo dagspendlar gävle-stockholm och han är oftast i tid, några minuter någon gång i månaden som max. Någon enstaka gång har det varit stora störningar på hans område vilket orsakat stora förseningar.

Jag arbetar med järnvägstrafik och har god insyn i tågtrafiken - Som har en rättidighet på nånstans mellan 92-96%.
 
Kan säga såhär: jag älskar att ha körkort...

Det är för mig billigare att köra bil än åka tåg längre sträckor (ungefär halva kostnaden), jag kommer fram i tid, jag kan stanna för hundrastning vid behov, jag sitter bekvämare, resan tar ofta kortare tid än vad den skulle ha gjort med tåg även om tågen gått i tid, jag slipper femhundra människor som tror att mina hundar är allmän nöjesattraktion på tåget...

Efter att jag skaffade körkort har jag bara åkt med kollektivtrafik någon enstaka gång. Det har varit hemskt. Själva tanken med tåg osv tycker jag är underbar, men nej, det är för dyrt och osmidigt.

Ett exempel är om jag ska hälsa på en av mina bästa vänner på andra sidan stan. Själva kostnaden blir ungefär densamma, men (förutsatt att tågen går i tid) så sparar jag minst en timme på att åka bil. Nästan dubbla restiden och mycket obekvämare resa, jag gör det inte.
 
Jag har på riktigt gjort tvärtom. Jag har valt bort flyget till förmånen för tåg (och buss) för att komma fram i tid. Under de fem år jag pluggade så lyckades jag alltid pricka in flygkaos vid jultid och sedan bestämde jag mig helt enkelt för att det inte var värt att flyga vid den tiden på året. När jag började jobba fick jag ju också ekonomi att välja t.ex. tåg, som ofta är dyrare än flyget.

Jag har låg tolerans för förseningar när jag flyger. Är flygtiden en timme så kan så lite som 20 min försening ställa till en massa trassel, särskilt om jag reser i tjänsten och har möten m.m. inplanerat. Med tåg är tågresan så lång att marginalerna på något sätt tenderar att bli större automatiskt. Det är en inställningsfråga, såklart, men jag tycker ändå att flygförseningarna är långt mer frustrerande än tågförseningarna. Det värsta är om flygen helt enkelt inte går. Är det ett tåg som är inställt kan jag i princip åka till flyget eller ta bussen istället och komma fram ungefär samma tid. Står flygen så finns det sällan tid att ta tåget istället, utan då blir jag helt enkelt hemma.

Jag har åkt mycket tåg de senaste åren och tycker överlag att det har fungerat bra. Fram tills för ett halvår sedan hade jag bara varit med om några kortare, enstaka förseningar i stil med 5-10 min sent på en resa som hur som helst tar 5 h. Det är ingen big deal för mig. Det senaste halvåret har jag dock haft några frustrerande resor. Tror jag har varit ca 30 min sen varje gång. Då börjar det bli lite väl.. Nu får man heller ingen ersättning för så "korta" förseningar, vilket är surt..
 
Om jag hade haft möjlighet skulle svaret varit ja, jag hade gärna valt bort tåg. Men eftersom det inte är möjligt åker jag fortfarande tåg några gånger per år, främst långa resor hem till Norrland. Min erfarenhet är att man får räkna med förseningar, personalen har alltid varit trevlig men informationen obefintlig.

En gång var det tekniska problem med tåget som orsakade förseningarna så i Stockholm får vi kliva av och vänta på ett nyinsatt tåg som när det kommer kör ungefär 40 minuter innan även det stannar och allt blir svart. Tror alla passagerare drog en kollektiv suck. Till slut får de i alla fall ordning på allt och vi kommer fram till slutdestinationen "bara" 8 timmar försenade. Den enda gång jag åkte 1 Januari var en av orsakerna till förseningen personalbrist. :angel:
 
Nej, på längre inrikesresor väljer jag tåg nio gånger av tio. Den tionde gången är det bil som gäller. Jag flyger inte inrikes.

Har fem mil till jobbet och är väldigt nöjd med att det finns pendeltåg så att jag slipper slösa tid och pengar på bilresor.
 
Kan säga såhär: jag älskar att ha körkort...

Det är för mig billigare att köra bil än åka tåg längre sträckor (ungefär halva kostnaden), jag kommer fram i tid, jag kan stanna för hundrastning vid behov, jag sitter bekvämare, resan tar ofta kortare tid än vad den skulle ha gjort med tåg även om tågen gått i tid, jag slipper femhundra människor som tror att mina hundar är allmän nöjesattraktion på tåget...

Efter att jag skaffade körkort har jag bara åkt med kollektivtrafik någon enstaka gång. Det har varit hemskt. Själva tanken med tåg osv tycker jag är underbar, men nej, det är för dyrt och osmidigt.

Ett exempel är om jag ska hälsa på en av mina bästa vänner på andra sidan stan. Själva kostnaden blir ungefär densamma, men (förutsatt att tågen går i tid) så sparar jag minst en timme på att åka bil. Nästan dubbla restiden och mycket obekvämare resa, jag gör det inte.
Jag gillar att åka tåg! Jag sitter hellre och läser en bra bok och fikar än att sitta bakom ratten. Jag blir verkligen LEDSEN när tåget är dyrare än att ta bilen och när jag inte vågar ta tåget.
 
Jag jobbar på tåg och tar själv aldrig tåget om jag har en viktigtid att passa. Vis av erfarenhet.

Nu jobbar inte jag på SJ men det går absolut inte att skylla förseningarna på dem, det är totalt genomuselt underhåll under många år som är orsaken till att vi har en så bedrövlig järnväg.
Visst är det så att det gick åt helvete efter att man sålde ut tågtrafiken och rälsen (Det finns en riktigt bra bok i ämnet, "det stora tågrånet") men att säga att man inte kan skylla på SJ är att göra det enkelt för sig.

Säljer man en vara så ska man kunna leverera den. Beställer jag en korv och betalar för den i korvkiosken så ska jag få min korv. Korvkiosken kan inte efter att ha tagit emot min beställning och pengar rycka på axlarna och säga "du får vänta tre timmar i hörnet därborta, min korvleverantör strular".

Tar sj emot mina pengar för en resa och bokar in mig så ska de kunna leverera. De får i sin tur ställa krav på de som har hand om spåren.

Jag fattar inte hur detta inte har blivit en större politiskt fråga, det blir så pinsamt uppenbart att det är ett stort fett fiasko!
 
Jag åker gärna tåg. Rättidigheten på de sträckor jag oftast åker är väldigt bra. Min sambo dagspendlar gävle-stockholm och han är oftast i tid, några minuter någon gång i månaden som max. Någon enstaka gång har det varit stora störningar på hans område vilket orsakat stora förseningar.

Jag arbetar med järnvägstrafik och har god insyn i tågtrafiken - Som har en rättidighet på nånstans mellan 92-96%.

Jag kan bara vittna om att tillförlitligheten ligger extremt mycket sämre på sträckan Uppsala-Linköping (genom Stockholm) på måndag morgnar. ca 20-25% av gångerna det senaste året är det timmar försenat, ersatt med bussar, eller helt inställt.

Finns det nånstans man kan kolla upp enskilda sträckors/tågs "rättidighet"? Jag har dessutom för mig att inställda tåg inte ens påverkar statistiken. Det rimliga hade varit att inställda tåg räknas som försenade med en maxtid. Allt annat är ju humbug.
 
Jag och sonen 1år satt fast en gång i Vännäs 8 timmar på natten och då sov man ju gott och trodde man var framme i Uppsala när man vaknade. Kaos på tåget då det inte fanns nån mat kvar. De som skulle med flyget fick ta taxi. Sen kopplades det på nån matvagn efter flera timmar men jag minns inte om jag handlade nåt. Resan tog 22 timmar men sen åkte jag aldrig mer tåg till Sorsele. Tror inte det går nu heller.

Jag tror att det vilar någon sorts förbannelse över mig när det gäller försenade färdmedel. Det borde inte vara möjligt att ha sådan otur som jag har. Det har hållit i sig i flera år nu. Ta till exempel förra årets tågresor
Göteborg - skåne. Det är betydligt dyrare att ta tåget än att att köra, men eftersom jag jobbat hela veckan så vore det skönt att slappna av istället för att köra bil. Det blev fyra eller fem byten och förseningar pga av spårarbeten, jag fick sitta och frysa någon timme i en vänthall utan mynt till toaletten.... Jag var inte direkt utvilad när jag kom fram sent på kvällen. Hemvägen kan ha varit i tid faktiskt.

Göteborg - Kiruna. Tåget mellan gbg-stockholm var försenat så vi fick springa som galningar för att hinna med tåget till Kiruna (det skulle ha funnits tid för både lunch och lite sightseeing på station). Tåget till Kiruna fick evakueras vid Kalixfors, där var de i alla fall snabba med att ordna bussar så vi blev bara en dryg kvart sena!. På vägen hem så var tåget från kiruna försenat i flera timmar så vi fick sitta på station i 30 graders värme. Sen fastnade tåget i flera timmar i boden. Toaletterna fungerade inte. Det var ännu mindre kul för de stackare i sovkupen bredvid. Deras toalett var redan använd när de klev på och det gick inte att spola. I 30 graders värme... De fick stänga bistron för maten tog slut och personalen höll på att avlida i värmen. Tillslut klev jag av tåget och lagade egen mat på stormköket.
Enda problemet var att vi inte fick någon vettig information om hur länge det skulle hålla på, utan var tjugonde minut "vi får mer information strax". Hade de bara fått tummen ur och sagt "vi blir försenade i några timmar till" hade man kunnat gå en promenad och de stackare som INTE hade egan mat och vatten med sig hade kunnat lösa sin situation.... Behöver jag säga att det var rätt kaos när vi sen skulle byta i Stockholm mot Göteborg igen?

Nästa Resa Göteborg till stockholm ett par månader senare var även den försenad. Visserligen bara någon timme eller så men tillräckligt för att jag var väldigt tacksam att jag gjort mig omaket att resa till stockholm på kvällen när flyget skulle gå vid lunchtid från Arlanda. På hemvägen var jag i och för sig tacksam att tåget var försenat från stockholm så att jag kom med det trots att flyget var flera timmar försenat...



Jo, jag tror jag kom i tid en gång när jag åkte tåg förra året, när jag åkte gbg-karlskoga. Eller om det var förr-förra året?

I år har jag inte åkt tåg.
 
Visst är det så att det gick åt helvete efter att man sålde ut tågtrafiken och rälsen (Det finns en riktigt bra bok i ämnet, "det stora tågrånet") men att säga att man inte kan skylla på SJ är att göra det enkelt för sig.

SJ är långt ifrån den enda aktören på våra spår idag, så att säga "jävla SJ" vid förseningar är snarare det att göra det enkelt för sig. ;) Järnvägstrafik är en komplex historia. Mycket kan vi skylla på en styvmoderligt behandlad infrastruktur, som får uppbära mer och mer trafik på samma järnväg med eftersatt underhåll. Det är ett problem. Men oavsett hur väl infran fungerar så kan man aldrig _garantera_ en helt störningsfri resa 100% av gångerna, det är helt enkelt inte möjligt. Även om vi utesluter alla förseningar på grund av infrastrukturfel har vi fortfarande faktorer som kan påverka.

En personpåkörning exempelvis, resulterar i ett trafikstopp på i runda slängar 2 timmar. Ett blixtnedslag på fel ställe kan resultera i stoppkörning (alltså förseningar) eller i värsta fall tågstopp. Polisen begär ofta tågstopp på sträckor för att de har misstänkta "kandidater". Spårspring, alltså puckon som genar över spåret eller befinner sig i spårområde resulterar i hastighetsnedsättningar eller tågstopp. Spårhalka kan medföra att ett tungt godståg kör fast och stoppar upp trafiken. Ett annat tåg kan få tekniskt fel på fel ställe, osv. Det är inte jätteenkelt. ^^

När man ser till allt som kan hända känns det ju nästan otroligt att vi kan ha en nationell rättidighet på omkring eller över 90% varje månad. :D

Jag kan bara vittna om att tillförlitligheten ligger extremt mycket sämre på sträckan Uppsala-Linköping (genom Stockholm) på måndag morgnar. ca 20-25% av gångerna det senaste året är det timmar försenat, ersatt med bussar, eller helt inställt.

Finns det nånstans man kan kolla upp enskilda sträckors/tågs "rättidighet"? Jag har dessutom för mig att inställda tåg inte ens påverkar statistiken. Det rimliga hade varit att inställda tåg räknas som försenade med en maxtid. Allt annat är ju humbug.

Jag tror inte statistiken finns publicerad, annat än nationellt månad per månad. Men kanske går det att begära ut den från trafikverket. Statistiken finns, vi har tillgång till den på jobbet. Men på trafikverkets webplats verkar det bara finnas nationell statistik (Akut inställda tåg är inräknade i statistiken.)
 
En undersökning från SIFO på uppdrag av Svd visar att var tredje väljer bort tåget p.g.a risken för förseningar. Själv har jag också gjort det kanske inte i procent så många tåg som är försenade men om det händer kan man ju bli sittande var som helst i flera timmar. Infrastrukturen är för dålig för att jag ska lita på det. Talande är väl att SJ sen 2013 drivit ett projekt för att minska förseningarna men de har istället ökat under den tiden. Det går inte åt rätt håll och alla skyller på alla känns det som.

Ja, delvis. Men det beror på var jag skall åka och hur spåren ser ut på just den sträckan.
 
Jag kan bara vittna om att tillförlitligheten ligger extremt mycket sämre på sträckan Uppsala-Linköping (genom Stockholm) på måndag morgnar. ca 20-25% av gångerna det senaste året är det timmar försenat, ersatt med bussar, eller helt inställt.

Finns det nånstans man kan kolla upp enskilda sträckors/tågs "rättidighet"? Jag har dessutom för mig att inställda tåg inte ens påverkar statistiken. Det rimliga hade varit att inställda tåg räknas som försenade med en maxtid. Allt annat är ju humbug.
Precis. Jag undrar hur länge jag hade haft en anställning om jag jämt och ständigt drällde in 13 minuter försent på möten och påstår att jag inte försenad, eftersom en försening under 15 minuter inte är en försening?

Jag får ge sj beröm för att jag faktiskt fick rätt rejält med ersättning vid KIruna resan förra året, men oftast har jag inte ens orkat bråka om ersättningar eftersom det är så meckigt när det är flera aktörer som hänvisar till varandra som tågresan till skåne där det blev en massa byten.
 
Precis. Jag undrar hur länge jag hade haft en anställning om jag jämt och ständigt drällde in 13 minuter försent på möten och påstår att jag inte försenad, eftersom en försening under 15 minuter inte är en försening?

Vad baserar du det där på? Allt över 3 minuter rapporteras som försening, allt över 5 minuter skyltas som försening och i statistiken är det rt+5 som gäller.
 
Nej.
Bor i Malmö och de gånger jag ska på möten/konferenser i Göteborg eller Stockholm åker jag tåg kvällen innan med hotellnatt. Då gör lite förseningar inte så mycket. Första morgontåget funkar oftast inte om man ska hinna i tid till mötet, åtminstone i Sthlm. Till släkt och vänner kan jag också stå ut med tågförseningar. Till Kastrup åker jag med god tidsmarginal men inte galet mycket extra. Någon enstaka gång blir det bil men absolut inte flyg, det är det inte värt.
 
En personpåkörning exempelvis, resulterar i ett trafikstopp på i runda slängar 2 timmar. Ett blixtnedslag på fel ställe kan resultera i stoppkörning (alltså förseningar) eller i värsta fall tågstopp. Polisen begär ofta tågstopp på sträckor för att de har misstänkta "kandidater". Spårspring, alltså puckon som genar över spåret eller befinner sig i spårområde resulterar i hastighetsnedsättningar eller tågstopp. Spårhalka kan medföra att ett tungt godståg kör fast och stoppar upp trafiken. Ett annat tåg kan få tekniskt fel på fel ställe, osv. Det är inte jätteenkelt. ^^

Precis! Se på Ståg (pendeln Sthlm) till exempel.. majoriteten av alla störningar, förseningar och fel beror faktiskt på resenärerna. Spårspring, folk som håller upp dörrar och orsakar vagnfel, nödbromsdragningar, put (person under tåg). En ganska liten procent beror på andra fel. Men tyvärr så påverkas ju resten av trafiken i Sthlm om Ståg blir stillastående pga puckade människor. Dom enda som brukar klara sig relativt smärtfritt är Arlanda Express som huserar på egna spår och därför "åker gräddfil" när allt för stora problem inträffar.
 
Jag åker tåg varje dag från Uppsala (där jag bor) till Stockholm (där jag jobbar) och tillbaka. I normalfallet SL, men det händer att jag tar SJ.

Att välja annat färdmedel till jobbet är uteslutet eftersom jag jobbar i Stockholms innerstad. När det varit varning för tågkaos har jag ibland kört till Täby Galopp och tagit Roslagsbanan. Det tar ungefär samma tid. Men generellt undviker jag inte tåget även om jag är dj..... trött på "signalfel vid Stockholm Södra" och SLs totala brist på information vid dessa tillfällen.

Men när jag ska till Arlanda tar jag numera bussen. Det har hänt lite för ofta att pendeln strular. OM den funkar är det ju bra och snabbt. Men när det inte går - usch! Flygbussen känns säkrare, trots att den tar längre tid.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp