Har en fråga...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Znooty
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 079
Z

Znooty

var jag än kollar på hopp tävlingar har nästan alla ponnyryttare pelham bett på sina pållar jag rider med vanligt hederligt träns bett varför?!?!?
snälla svara :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Sv: Har en fråga...

Du rider på tränsbett för att du har en välskolad, lyhörd och kontrollerbar häst/ponny som du inte behöver en extra broms för att kunna kontrollera. :bow:
Du har inte drabbats av den bitska modeflugan och behovet att ha samma pryl som alla andra. :devil:
Dessutom har du insett att delade pelhambett med deltor är en ekvation som inte går ihop då bettet aldig har varit ämnat för att vara delat eller användas med deltor.

Jag gratulerar dig till ett väl utfört arbete och önskar dig lycka till i framtiden :bump:

Apo som gillar välskolade hästar :D

de har de för att de inte kan rida, och för att det är "inne" att rida sin ponny på skarpt bett....

så jag ´kan bara säga :bow: till dej som rider din ponny på tränsbett!!!

Därför att dom inte kan rida sin ponny ordentligt. På med ett skarpt bett, lite hjälptyglar och VOILA! Hästen knäpper av i nacken (går i form :smirk: ) och kan inte springa iväg.

En stor :bow: till dig som kan rida din häst ordentligt!

jag har ridit på pellhambett på min ponny ett par år men i början red jag med ett vanligt tränbett, han gick jättedåligt på det..Vi provade ALLA bett som finns känns det som men det funkade inte med nått av dem, jag fick tillslut nog och provade ett pellhambett, han har aldrig gått bättre.. Visst det finns säkert några som säger att det är "inne" med skarpa bett men om man har lite vett innanför pannbenet så rider man bara med det om man verkligen behöver det.. Jag skulle hemskt gärna vilja rida utan pellhambett men det går inte..Har provat ett par ggr men det funkar inte..Alltså jag rider ÍNTE med ett pellhambett för att jag tycker att det är coolt utan för att inget annat funkar för mig..Jag har tom provat med hackamore men det funkar inte...

Att man rider sin ponny på tränsbett är inte en garanti för att man rider bättre än en som har pelham. Tycker ni är orättvisa och generaliserar hej vilt! Jag vet att många rider på skapra bett omotiverat, det är sant men det gör absolut inte alla. Hur lätt är det för de minsta att hålla i en hetsig ponny? Så länge de inte rycker och sliter så ok för mig. Det största ansvaret lägger jag på deras föräldrar. Jag har inga särskillt bettkunniga föräldrar men de skulle ha reagerat på om jag skadade min häst genom dålig ridning på ett för skarpt bett.

Så dra nu inte alla över en kam. Det är väl bra att trådskaparen rider på ett milt bett men hörrni, repetition! Det är handen som håller i tyglarna det hänger på.

Antagligen för att dom helt enkelt inte klarar av att rida dom på vanligt bett!

bara för att man inte rider sin häst med vanligt tränsbett betyder väl inte det att man är sämre för det? :confused:
min ponny hoppar jag på gummi pessoa för att han funkar bäst på de. trivs hästen å det går bra ser jag ingen direkt anledning till att byta. sen klart att jag rider på vanligt hemma när jag rider dressyr osv. han går bra i dressyren och han är väldriden men kan bli lite stark i hoppningen. blir så trött på folk som "klagar" & har "fördommar" mot dom som rider på lite skarpare bett.. :crazy:

En fundering som jag har är att de flesta som rider på pelham har ju odelade bett, eller hur (förhoppningsvis iaf)? Och jag kan tänka mig att många upplever att hästen går bättre på ett odelat bett då det kanske ligger bättre i hästens mun än ett ledat bett.

Bara en fundering, jag är inte så insatt i vilka typer av bett ponnymänniskorna använder.

svea08_ skrev:
bara för att man inte rider sin häst med vanligt tränsbett betyder väl inte det att man är sämre för det? :confused:
min ponny hoppar jag på gummi pessoa för att han funkar bäst på de. trivs hästen å det går bra ser jag ingen direkt anledning till att byta. sen klart att jag rider på vanligt hemma när jag rider dressyr osv. han går bra i dressyren och han är väldriden men kan bli lite stark i hoppningen. blir så trött på folk som "klagar" & har "fördommar" mot dom som rider på lite skarpare bett.. :crazy:

Självklart så är det inte ALLA ryttare som rider emd för skarpa bett, men många småtjejer man träffar rider med skarpa bett för att det ser snyggt ut (! :eek: !) och det är ju ingen förklaring.
Det finns självklart både hästar och ponnyer som inte trivs eller är för starka för tränsbett och då är det ju befogat att använda ett skarpare. Har man tur kan man ju få bättre kontroll och "betsla ner" ett snäpp.

Rid på det som du känner funkar bäst och bry dig inte om fördomar. ;)

Förhoppningsvis så godtar personen som klagar på ditt bett din förklaring och gör h*n inte det så beöver inte bry dig ändå. :D

Det är ju inte heller bettet som avgör hur skarpt det är utan handen som håller i tyglarna!

/Den tredelade :banana:

Då måste jag passa på att fråga......får man tävla ponny på rakt pelham???

Känner att jag måste försvara mig som själv rider på pelham. Ponnyn står 2-3 dagar i veckan och då jag kommer och ska rida är hon otroligt het och stark som sjutton. Vilket gör det otroligt skönt att rida med ett bett där man faktiskt har KONTROLL och inte bara flänger omkring i skogen. Dessutom måste jag ta henne mindre i munnen med pelhambettet vilket är oerhört skönt. Visst. Det handlar väl en del om att hon är extremt dålig på att lyssna och ta ryttarens hjälper på allvar och det vet jag men efter att jag har ridit henne på pelham har hon börjat lyssna och ta bettet bättre då man inte rider med pelhamet.

Sen finns det ju småungar som säkert har det bara för att hästen ska se "svår" ut.

Jag är själv inte ponnyryttare men har en gång i tiden varit, jag tror att det kan bero på att ponnyer är väldigt starka för si storlek (oftast starkare än stora hästar) och dom som rider ponnyerna är oftast (så vitt jag vet) små barn, dom har inte så många års vana i sadeln och kanske inte kan utbilda hästarna såpass att dom blir superlydiga, något som ponnyer oftast har svårare att lära sig än stora hästar. Så för att ponnyerna inte ska springa vart dom vill eller krasha i något hinder så kanske det är lika bra att barnen får rida med pelham. Titta hur det ser ut i England, små barn har ALLTID pelham....

Jeg hadde aldri ridd min hest på trinsebitt, men meg om det. I følge annerkjente "vitere" finnes det ingen bitt som er verre enn trinsebittet.

Just nu är framgångsreceptet att ha en häst som är het och stark, och ponnyryttarna klarar helt enkelt inte att hantera dom på vanligt bett. Så dom liksom många andra anpassar bettet och andra hjälpmedel efter hästen istället för att anpassa sig själva och hästen efter varandra. Men det är ju knappast bara ponnyryttarna ..

Själv sitter jag på ett av dessa trendiga små krutpaket - men använder tränsbett *känner mig stolt :D*

I England rider månaga barn på pelham för att det är ett krav i många klasser, det betyder inte att de gör det alltid.
Har en väninna i skottland som i åratal har hjälpt till att skola ponnies för de klasserna och de har bara pelhams på själva tävlingsdagen alternativt ett rugbypelham i de klasserna (hunting) som säger att ponnyn ska ridas på kandar.

Många ponnier kan ju inte härbärgera ett kandar i sin lilla mun rugbypelhamet ser ut som en kandarstång med en extra ring lös fastsatt som man fästerbridongrem och bridongtyglar i. Väl satt på plats ser det ut som ett kandar :)

Visst generaliserade jag i mitt tidigare inlägg, men det är ganska vanligt att yngre ryttare får ett pelham för att lösa problemen.
Då blir bettet den primära hjälpen istället för den absolut sista.
Sedan används en hel del delade pelham för att de upplevs som snällare och det är det sista de är.
Jag tycker faktiskt inte att det är trevligt och se alla dessa ryttare vare sig ponny eller häst som dundrar omkring på banorna och hänger i tyglarna som är fastsatta i ett pelham.
Det finns betydligt fler hjälper som ska användas innan dess och de används sällan och då tycker jag personligen att det är dax att återvända hem till paddocken och komma tillbaka när man har lärt sig dem

Apo

Jag har både ridit ponny på pelham och utan.

Ponny 1, förstaponnyn. Welsh mountain, englansimport. Gått jakt, ponnygalopp, ponnytrav och hopp. No need to say att han kunde bli rejält het. Han reds aldrig, under sitt 33 åriga liv på annat än smalt, tvådelat tränsbett. Fungerade nästan utmärkt. Han stack med mig ett par gånger, men han hade den goda smaken att följa vägenoch inte bocka, 'bara' springa. Gångerna var dock lätträknade.

Ponny 2, okänd härst och korsning, troligen ardenner som stannat i växten eller ardennerkorsning. B-ponny och MYCKET grov. Hanterad av vuxen sen två års ålder (innan dess ej hanterad alls och gravt vanvårdad). Inkörd av vuxen, inriden av äldre duktig ryttare. En otroligt stark häst dock. Reds på tvådelat smalt tränsbett i princip hela sitt liv. Tills jag tog över honom (efter systrar), han bockade, skenade och kastade av mig så jag blev rädd och vägrade rida. Ponnyn betsaldes upp på tvådelat pelham och problemet var ur världen. Då visste jag att om han fick sina ryck kunde jag få hejd på honom innan det skedde en olycka, jag vågade rida honom igen, mamma och pappa var glad att deras unge var en bit från döden och ponnyn blev mer lätthanterlig när matte blev säkrare. Reds sedan som pensionär på tränsbett av mer erfarna ryttare och på pelham när min plastlillasyster red t ex. Detta var en ponny som utarbetat konsten att skena och bocka hysteriskt samtidigt till fulländing, och som hade en rejäl hingstnacke och dels en massa kroppsmassa att sätta emot.

Sen fick jag betsla upp en D-ponny jag red till och tävlade temporärt. När vi började hopptävla blev ponnyn väl i gasen och efter att en tävling fått idka ridhusstopp (sväng rakt in i väggen) och en annan tävling varit en milllimeter från att rida ner en funktionär under ärevarvet (funktionären hann kasta sig undan men det var på håret) då ponnyeländet skenade, så betslades hon upp till rakt gummipelham som hon tävlade på. tränades och tävlade dressyr gjorde hon på tränsbett. Hon gick sedemera MSV fälttävlan (gamla klassindelningen) och Lag-SM i dressyr. Men i början av sin tävlingakarriär när hon blev för uppspelt av stundens allvar fick hon betslas upp.

Alla andra har ridits på tränsbett eller kandar och jag har ridit en hel del ponnyer, ffa i hoppning (både terränghoppning men mest vanlig).

jag har tävlat ponny i 7 år och jag har aldrig hört att man skulle rida på skarpare bett för att de e trendigt :crazy:
däremot vet jag flera stycken som kanske har kommit på att ponnierna e för skarp betslade och betslat ner..
men aldrig att det skulle gå en trend i de. har jag mkt svårt att tro! iaf inte här där jag bor:P

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 227
Senast: dukie
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
919
Senast: Bison
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 163
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka