Sv: Har en fråga...
Jag har både ridit ponny på pelham och utan.
Ponny 1, förstaponnyn. Welsh mountain, englansimport. Gått jakt, ponnygalopp, ponnytrav och hopp. No need to say att han kunde bli rejält het. Han reds aldrig, under sitt 33 åriga liv på annat än smalt, tvådelat tränsbett. Fungerade nästan utmärkt. Han stack med mig ett par gånger, men han hade den goda smaken att följa vägenoch inte bocka, 'bara' springa. Gångerna var dock lätträknade.
Ponny 2, okänd härst och korsning, troligen ardenner som stannat i växten eller ardennerkorsning. B-ponny och MYCKET grov. Hanterad av vuxen sen två års ålder (innan dess ej hanterad alls och gravt vanvårdad). Inkörd av vuxen, inriden av äldre duktig ryttare. En otroligt stark häst dock. Reds på tvådelat smalt tränsbett i princip hela sitt liv. Tills jag tog över honom (efter systrar), han bockade, skenade och kastade av mig så jag blev rädd och vägrade rida. Ponnyn betsaldes upp på tvådelat pelham och problemet var ur världen. Då visste jag att om han fick sina ryck kunde jag få hejd på honom innan det skedde en olycka, jag vågade rida honom igen, mamma och pappa var glad att deras unge var en bit från döden och ponnyn blev mer lätthanterlig när matte blev säkrare. Reds sedan som pensionär på tränsbett av mer erfarna ryttare och på pelham när min plastlillasyster red t ex. Detta var en ponny som utarbetat konsten att skena och bocka hysteriskt samtidigt till fulländing, och som hade en rejäl hingstnacke och dels en massa kroppsmassa att sätta emot.
Sen fick jag betsla upp en D-ponny jag red till och tävlade temporärt. När vi började hopptävla blev ponnyn väl i gasen och efter att en tävling fått idka ridhusstopp (sväng rakt in i väggen) och en annan tävling varit en milllimeter från att rida ner en funktionär under ärevarvet (funktionären hann kasta sig undan men det var på håret) då ponnyeländet skenade, så betslades hon upp till rakt gummipelham som hon tävlade på. tränades och tävlade dressyr gjorde hon på tränsbett. Hon gick sedemera MSV fälttävlan (gamla klassindelningen) och Lag-SM i dressyr. Men i början av sin tävlingakarriär när hon blev för uppspelt av stundens allvar fick hon betslas upp.
Alla andra har ridits på tränsbett eller kandar och jag har ridit en hel del ponnyer, ffa i hoppning (både terränghoppning men mest vanlig).