Har era hästar börjat satt vinterpäls?

Sv: Har era hästar börjat satt vinterpäls?

Den gamla (23 år) är riktigt lurvig och ska helklippas när som helst. Hon svettas massor av bara enklare uteritter så..
Den yngre (5 år) har fått lite vinterpäls, hon ska också helklippas men inte förrän lite senare.
Fölungarna börjar lurva på sig. Dessa ska givetvis inte klippas.

Japp!
Riktig mycket dessutom. I år är pälsen igång tidigare än vanligt. Kan bero på att början av september var mörk och dyster.

Mitt halvblod har redan ganska mycke vinterpäls och mer lär det bli, han får värsta björnpälsen på vintern tyvärr.
Min P.R.E får knappt någon vinterpäls så hans sommar och vinterpäls ser man knappt skillnad på.

Min åring har precis börjat fälla, i drivor av sommarpälsen..SMÅ SMÅ KORTA KORTA hårstån, men hon blir aldrig naken så de är nog överflöds/dåliga sommarhår som ryker...

Japp! Båda ponnyerna är klippta sedan sista augusti o det börjar bli dax igen :crazy:
Nordisarna ska klippas när vi satt igång dom igen (varit mer eller mindre "oanvändbara" sista månaden) för lurviga är dom :D

Haha jösses, min shettis började sätta vinterpälsen i slutet av juni! xD Och nu håller han nästan på att svettas ihjäl endel dagar då värmen är tillbaka.

klippte i början på augusti och nästa gång i mitten på september.
han är halvklippt och är svettig när jag tar honom från hagen.

OJ! Vad tidigt, men har ni inte klippt honom något? jag menar juli och augusti brukar ju vara skapligt varma.

Men finns det något sötare än en liten shettisplutt med vinterpäls?:love:

Men han är inte min utan bara min sköthäst så jag har ingen aning om varför ägaren inte har klippt honom men han ska säljas nu till helgen .. :(

haha eller hur! *love*

Ja, verkligen! Har redan så mycket hår att man kan gömma händerna i det :p

Min Aramis som är New Forest/Arab korsning började lossa sommarpälsen i slutet av augusti. Pälsen har blivit lite strävare men inte längre eller kraftigare än. Men den kommer väl så småningom...annars blir det jobbigt då han går på lösdrift i vinter :angel: och hade tänkt att jag skulle slippa täcka så mycket.

Hans mamma kunde man rida ganska hårt på vintern utan att hon blev så väldigt svettig. Aramis har jag bara ridit ordentligt en vinter och då satte han inte någon bra päls pga dåligt väder (=jag sätter täcke på) och för varmt stall.
Ska bli väldigt intressant och se hur det blir den här vintern :idea:

Japp, rena björnpälsen (för att vara halvblod)! Är redan sidensvart i färgen (mörkbrun på sommaren).

Kort och gott som rubriken låter, har de börjat gjort det ännu?

o ja, mitt sto har fått sina luddöron som vanligt, sååå sött! :love: resten av kroppen har blivit ganska långhårig också men inte extremt. Fölisen däremot tycker jag borde sätta lite fart på pälsen nu, han har ingen vidare päls, ser ut som sommarpäls det som kommit efter fölpälsen.

Japp, både araben och shettisen! Araben för ca en vecka sedan och shettisen för 2-3 veckor sedan. Men så går de ute/på lösdrift också, och vi hade minus grader i natt, så det börjar ju bli kallare.

Åh shettisar är sötast i vinterpäls! :love:

Min (vbl travare) har till mattes bedrövelse inte den minsta natydan till päls !
Fick senast igår en kommentar då en stalltjej var och klappade på honom att han inte hade någon päls alls nästan ju, och då han är extremt skavkänslig hoppas jag på att kunna ha honom otäckad så mycket som möjligt.

Jajja, killen har börjat fast det syns inte så bra dit under exemtäcket :angel:

Min kallblodstravare ser ut som en isbjörn.
Halvblodet täckas, så han har inte satt något än så länge.

Liknande trådar

Foder & Strö Haha visste inte hur jag skulle formulera rubriken 🙈 Jag har en häst som varje vår när det börjar växa blir svullen runt ganascherna...
Svar
9
· Visningar
626
Senast: iNHALE
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av UV-benskydd till häst och kan rekommendera? Jag har en häst med höga vita strumpor som lätt blir solbränd...
Svar
5
· Visningar
438
Senast: hamilton1
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Bamburine
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka