Har eran ridskola en policy...

Gäller GDPR även privatpersoner?

Det gäller hela EU, så alla personer. Både privatpersoner och företag. Vissa särskilda uppgifter har ett speciellt skydd, och får bara samlas in vid samtycke eller nationella lagar.

Film och Foto: Man får fota och filma hur mycket man vill men inte göra något med det, inte publicera så länge man inte får samtycke av de på bilder eller vårdnadshavare.
 
Ex: Du filmar eller fotar, någon som du filmar säger "Jag ser att du filmar mig men du får inte lägga ut det någonstans". Lägger du då ut det ändå på fb kan du bli bötfälld.
 
Det gäller hela EU, så alla personer. Både privatpersoner och företag. Vissa särskilda uppgifter har ett speciellt skydd, och får bara samlas in vid samtycke eller nationella lagar.

Film och Foto: Man får fota och filma hur mycket man vill men inte göra något med det, inte publicera så länge man inte får samtycke av de på bilder eller vårdnadshavare.
Njae, det stämmer inte riktigt.
Sådan personuppgiftbehandling (läs: fotografering) som är privat eller har samband med ditt hushåll - vilket den rimligen är om man filmar någon anhörig för eget bruk - regleras överhuvudtaget inte av GDPR.

KL
Sedan kan en ridskola förstås under vissa omständigheter reglera filmning/fotografering ändå, utifrån andra argument och bevekelsegrunder.
 
Senast ändrad:
Tror inte det, intressant fråga dock, ska kolla med dem. Under ridlektioner? menar du att föräldrar/vänner filmar lektionen?
Har väl sett någon som tagit en snabb bild uppifrån hästen genom spetsade öron, under någon skrittpaus, men under lektionen är det aldrig någon som har tid att greja med telefonen. Efteråt/innan kan det dock bli någon bild på hästen innan man går upp till stallet.
 
Hade inte det för några år sedan när jag red där i alla fall, och jag ser ibland kusinen som har barn på samma ridskola lägga ut någon film från när barnet rider. (Dock bara på egna barnet, när hen tex hoppar någon liten bana eller så, men de andra kan ju skymtas ståendes någonstans och vänta på sin tur)
 
Vi har det. Vi ser helst inte att dom filmar, men om dom ändå gör det så får det inte läggas upp på sociala medier om någon annan än endast ryttaren syns eller hörs på filmen.

Vi har lappar uppe i stallet och skrivit ut det på våra sociala kanaler samt informerat ridgrupperna muntligt.

Ett tag hade vi elever som betygsatte ridläraren, hästen och övningarna efter varje lektion dom hade ridit och la ut på instagram. Det har dom dock slutat med nu😊
 
Njae, det stämmer inte riktigt.
Sådan personuppgiftbehandling (läs: fotografering) som är privat eller har samband med ditt hushåll - vilket den rimligen är om man filmar någon anhörig för eget bruk - regleras överhuvudtaget inte av GDPR.

KL
Sedan kan en ridskola förstås under vissa omständigheter reglera filmning/fotografering ändå, utifrån andra argument och bevekelsegrunder.
Är det fortfarande privat om man lägger ut det på facebook/instagram/Youtube? 🤔
 
Är det fortfarande privat om man lägger ut det på facebook/instagram/Youtube? 🤔
Relevant och viktig fråga, det är en bedömningssak som såvitt jag vet inte har prövats rättsligt än. Men de flesta uppfattningar jag tagit del av lutar åt att det beror på hur publikt (läs: hur många följare) kontot är. Ett fb- eller instagramkonto där upplagda bilder o filmer bara kan ses av en handfull familjemedlemmar och nära vänner skulle då kunna bedömas vara privat, medan ett öppet konto - med potentiellt hundratusentals eller ännu fler tittare - inte är det.
Detta är alltså bara spekulationer tills det prövats, men jag tror(!) att det är en rimlig inställning.
 
Relevant och viktig fråga, det är en bedömningssak som såvitt jag vet inte har prövats rättsligt än. Men de flesta uppfattningar jag tagit del av lutar åt att det beror på hur publikt (läs: hur många följare) kontot är. Ett fb- eller instagramkonto där upplagda bilder o filmer bara kan ses av en handfull familjemedlemmar och nära vänner skulle då kunna bedömas vara privat, medan ett öppet konto - med potentiellt hundratusentals eller ännu fler tittare - inte är det.
Detta är alltså bara spekulationer tills det prövats, men jag tror(!) att det är en rimlig inställning.
Jag håller med men undrar var man ska dra gränsen då dock, hur många följare är för många typ? Om det är många som vill nyttja lagen så kan ju antalen följare variera stort mellan fallen.
 

Liknande trådar

Är det någon här som lånar ut sin (privat-)häst till en ridskola för lektionsridning eller turridning? Hur funkar det med försäkring...
Svar
1
· Visningar
704
Senast: ameo
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 723
Senast: BornAgain
·
Gnägg Brukar eran ridklubb ha luciashow? Vad brukar ni ha för nummer och kringaktiviteter? Jag tillhör en liten ridklubb och tycker det är...
Svar
3
· Visningar
654
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter På ridskolorna ser vi tydligt hur ridning är en sport för alla åldrar. En ridlärarkollega till mig berättade hur hon hade en grupp på...
Svar
0
· Visningar
117
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp