Har ett litet problem

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare chipp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 035
C

chipp

Det är så att min häst gillar inte folk.. När det är folk som tittar när jag rider så går hon på helspänn och om någon så lite som kliar sig i huvudet så hoppar hon rätt upp i luften med öronen bakåt.
men största problemet är att när hon ser folk som kommer på vägen och går förbi paddocken eller om jag möter någon ute när jag rider då stegrar hon och vill inte gå. några gånger har det även blivit att hon går emot folk och stegar sig.

jag vet ju att detta beror på att hon är osäker eftersom hon har blivit slagen och varit med om en hel del obehagliga situationer med folk. Så jag förstår ju henne också, hon vet ju inte om det är någon som rätt som det är tar upp något och slår henne med. Men nu i vår har jag tänkt att åka och tävla eftersom ridningen går superbra men då kommer vi till problemet. Hästen gillar ju inte folk. på en tävling är det ju hur mycket folk som helst!

Har tänkt att åka på små träningar innan och åka till någon tävling och bara låta henne gå omkring där och titta och försöka vänja henne på det sättet. Men är det någon annan som har något tips?

Kan i alla fall säga att det har blivit mycket bättre sen jag bytte stall, nu har jag henne på ett väldigt lugnt stall med bara tre hästar.
Innan hade jag henne på ett lite stökigare ställe, och då kunde hon rent av hoppa över paddocken och jaga folk som kom för att titta. och det var riktigt jobbigt. Men nu kan det i alla fall stå många folk och titta utan att hon bryr sig så länge dom är stilla då, men det är ju i alla fall en jättestor förbättring! men det är ju ändå en heldel som behöver bli ännu bättre innan man kan åka iväg med henne.
Så hur tycker ni att jag ska träna på detta?

Sv: Har ett litet problem

Är hon ilsken i hagen också? Vad säger din tränare? Mitt råd blir att ta en diskussion med i första hand din tränare och i andra hand din veterinär så kan de kanske förklara och hjälpa dig rätta till din hästs beteende.Lycka till!

Nej i hagen är det inga problem hagen ligger omgiven av fält och ingen kan komma och gå där. men i hagen på andra stället var det ju en väg bredvid men hon var inte arg då för hon kände ju sig inte lika utsatt där efetrsom hon kan springa iväg om hon vill, det var en jättestor hage också. Men mej har hon aldrig varit arg på. hon är otroligt snäll mot mej kan göra vad som helst med henne och hon följer med överallt. och inga problem för dom andra i stallet att ta in henne från hagen och så, men just när man rider då hon känner att hon inte akn ta vägen någonstans.

Men det är även vissa personer som hon retar sig på, endel kan inte ens ta i henne inne i stallet men vissa personer går bra och det är aldrig några problem.
Hon gillarde tillexempel inte vetrinären vi hade ute,så jag får ta en annan vetrinär för hon kunde inte ta i henne, när hon tog i grimman och skulle hälsa på henne så stegrade hon sig och lyfte med vetrinären, det var ett jäkla liv inne i stallet då. hon stegrade och slog i huvudet i taket flera gånger. men när jag höll i henne gick det bra. men vetrinären sa åxå att det beror antagligen på att hon varit slagen och att hon är en enmanshäst så var det med förra ägaren åxå när hon väl läde känna hästen så var det bara dom två och hästen tolererade ingen annan. vilket det har blivit med oss åxå.
För tillfället har vi ingen tränare som jag kan rådfråga heller tyvärr.
men tack för ditt svar:)

Oavsett vad hästen råkat ut för får den inte bete sig så här. Du måste sätta stopp för det. Arbeta mycket med hantering i olika miljöer och tillsammans med människor. Det är du som ska bestämma vad som är ok eller inte...hästen ska acceptera liv och rörelse omkring sig.

Får du inte ordning på detta är det bara att glömma att åka på träningar och tävlingar...och en fråga: Vad gör/säger du om någon blir skadad p.g.a. din hästs beteende??? Är det värt den risken att ha en sådan häst???

Ta hjälp av alla härliga och kunniga människor på NH-forumet (under hästhantering)...Kan rekommendera "CaliforniaSweed" och "LIA"! Du måste nämligen jobba bort detta både för hästens och din egen skull...:cool:

Oavsett vad hästen råkat ut för får den inte bete sig så här. Du måste sätta stopp för det. Arbeta mycket med hantering i olika miljöer och tillsammans med människor. Det är du som ska bestämma vad som är ok eller inte...hästen ska acceptera liv och rörelse omkring sig.

Får du inte ordning på detta är det bara att glömma att åka på träningar och tävlingar...och en fråga: Vad gör/säger du om någon blir skadad p.g.a. din hästs beteende??? Är det värt den risken att ha en sådan häst???

Ta hjälp av alla härliga och kunniga människor på NH-forumet (under hästhantering)...Kan rekommendera "CaliforniaSweed" och "LIA"! Du måste nämligen jobba bort detta både för hästens och din egen skull...:cool:

Någon har inte blivit skadad eller liknade i närheten av henne. och för min egen skull skiter jag fullständigt i för hon har aldrig någonsin visat minsta tecken på hot eller liknande mot mej. Och hon Har faktiskt redan varit ute och tävlat några gånger så det går, men jag frågade efetr råd att jobba bort detta i och med att folk kan ha olika råd. Och om du menar att jag skulle avliva hästen för att hon är sjuk eller något kan du ju bara glömma det! hon är min bästa vän och skulle Aldrig avliva henne för en sån sak! dom som hon är van vid är det aldrig några problem med dom tycker att hon är en underbart trevlig häst, men det är när amn rider som hon kan reagera och det är inte alltid hon gör dte det beror vilket humör hon är på. när hon är pigg och hetsig i temperamentet så reagarear hon starkt på allt. men när hon är lugnare vissa dagar så har jag kunnat rida igenom bostadsområden utan större problem, bara att hon tycker det är jobbigt men hon gör inget. Så jag undrar bara hur man ska träna det på ett smart sätt så man alltid vet att hon reagerar likadant. utan att det svänger från dag till dag.

Nej, det har inte hänt nåt än! Du skrev i första meningen, i första inlägget, att hästen inte gillade folk och då är det din skyldighet att se till att hon inte kan skada/skrämma folk...Oavsett hur du väljer att tolka svaret är det ditt ansvar att se till att inget kommer att hända i framtiden. Jag gav dig tips på några som är bra på att förklara vad och hur du ska arbeta med hästen och ingenting annat:cool:

Nej, det har inte hänt nåt än! Du skrev i första meningen, i första inlägget, att hästen inte gillade folk och då är det din skyldighet att se till att hon inte kan skada/skrämma folk...Oavsett hur du väljer att tolka svaret är det ditt ansvar att se till att inget kommer att hända i framtiden. Jag gav dig tips på några som är bra på att förklara vad och hur du ska arbeta med hästen och ingenting annat:cool:

Okey jag såg det som att du menade att jag skulle avliva hästen det var det som gjorde mej förbannad, örlåt att jag tog det på fel sätt:o
Men vi har börjat träna med att ta med oss fler personer ut till stallet och sen har jag sagt till stt dom ska sitta och prata och stöka och att ajg har ridit förbi om och om igen och tillslut så fungerade det, hon visade inget att hon var arg elelr så bara att hon var nervös i början men sen gick det.

kan bara tillägga att jag inte är någon nybörjare innom hästhantering. jag har hållt på med hästar i 13 år och har haft tre hästar sen tog jag hand om en speciell häst i tre år och efetr det så tränade jag en unghingst vilket gick mycket bra.
Jag har mitt eget sätt att träna som jag håller på med nu, men jag ville bara höra vad ni hade gjort. jag är inte helt hjälplös;)
(detta var inte menat just till dej Piraja utan skrev det bara i förebyggande syfte:angel:

Vet du.....jag hade en häst som var en riktig enmanshäst. Distriktsveterinärerna vägrade att behandla honom om han blev sjuk för han var helt hysterisk.Som tur var var han alltid en ängel inne på kliniken.Han var dock alltid snäll mot alla när han inte var skadad utom mot en skånska som han var så rädd för att hon ALDRIG lyckades få in honom från hagen.Jag begrep aldrig varför men det var helt klart ömsesidigt ogillande.

Vet du.....jag hade en häst som var en riktig enmanshäst. Distriktsveterinärerna vägrade att behandla honom om han blev sjuk för han var helt hysterisk.Som tur var var han alltid en ängel inne på kliniken.Han var dock alltid snäll mot alla när han inte var skadad utom mot en skånska som han var så rädd för att hon ALDRIG lyckades få in honom från hagen.Jag begrep aldrig varför men det var helt klart ömsesidigt ogillande.

ja min häst är oftast lite annorlunda när hon kommer till ett nytt ställe, men när det kommer "inkräktare" till hennes stall blir hon surare. Förra ägaren sa att hon är jätteduktig på tävlingabanan men det är ändå lite nervöst att åka iväg med en häst som man inte varit iväg med tidigare. fast ska åka på någon liten klubbtävling första gången och inte tävla utan bara låta henne gå omkring och sen rida henne lite runt där och se hur hon är.

men dom gångerna hon har gjort små utfall mot folk så har hon ju alltid lyssnat på mej som tur är. Hon blir oftast sur om vi håller på med någon träning med markarbete och någon kommer och "stör" för det ska bara vara hon och jag. När jag löslongerade henne en gång och en tjej kom för att titta blev hon jättesur bara för att hon kom och "störde" och satte av i en rasande fart och slog med framhovarna samtidigt som hon galopeprade tjejen hoppade över staketet och hästen var påväg efter. den gången var hon riktigt förbannadhon blev som en helt annan häst hon var så lugn innan och bara slog över så och precis när hon var på väg mot staketet för hoppa det tänkte hon, och jag visste inte hur jag skulle få stopp på henne så jag ropade "stanna"! efetrsom jag har lärt henne att stanna kvar på komando, och mycket riktigt hon tvärstannade precis framför staketet och när jag ropade på henne kom hon springandes till mej istället.
Så det är ju tur att hon lyssnar så bra. Men så arg som hon var då har hon bara varit en enda gång som tur var. det var nästan lite skrämmande att se just att hon vände så snabbt i humöret.

Hon verkar verkligen vara speciell,jag skulle nog bli lite rädd.

:love:
Hon verkar verkligen vara speciell,jag skulle nog bli lite rädd.

ja det är hon verkligen. men är i övrigt helt underbar:love:
jag har tränat gaska mycket ledarskaps-övningar med henne och hon kan gå lös bredvid och stnnar när jag stannar och går när jag går, härmar precis allt jag gör, och jag kan flytta henne åt sidan genom att bara peka på bekbenet. och sen kan hon stanna kvar då. Säger man till henne "stanna" då står hon där ajg kan gå iväg ut ur paddocken och dom andra hästarna kan springa vid staketet men hon står helt still, när man visslar så kommer hon springandes.
Så i övrigt är hon helt underbar min lilla tjej:)

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 152
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
867
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 136
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
2 157
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka