Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du får ursäkta mig nu men jag förstår inte alls vad det är ni försöker få ut av det ni gör på träningen.
Nu rider ju jag "vanlig" engelsk dressyr så det är kanske där våra skolor går åt olika håll.
Men nu till det jag ser efter att lite snabbt ha kollat på filmsnutten.
Det ser ut som om du kräver mycket mer samling än vad hästen klarar av vilket resulterar i en häst som börjar trampa luft med bakbenen men som även höjer baken och spänner sig.
Så fort du ber hästen om trav så tar den ett steg trav och sen hindrar du den genom att dra den i munnen vilket skapar en ännu mer stressad häst som inte förstår vad du vill.
Jag förstår din tanke om att du vill ha en ren takt där han inte rusar iväg men eftersom han inte har styrkan att klara av den takten som du vill ha/klarar av så måste du våga rida på framåt.l Det kommer att skumpa och vara otrevligt men det är att börja i rätt ände. För att underlätta kan du tänka på att inte spänna upp axlarna när du börjar trava tex.
Nu verkar det iofs inte som om du håller med i vad jag säger men jag kan inte låta bli att säga någotSå jag ordet förespråkar fortfarande framåt!
Nominus skrev det bra![]()
Först kommer jag att låta hård - men den sortens "nästan-piaff" du talar om är "steppa på stället" och det kan alla hästar göra, oavsett ras.
Men när du skriver:
Men jag behöver ju också tid på mig för att stärka mina muskler och lära mig..
då tycker jag att du dels kräver för mycket av din häst just nu och dels krånglar till onödigt mycket för er båda. Ta det lugnt!
Du behöver en tränare som kan hjälpa dig att hitta sitsen och balansen.
En tränare som kan hjälpa er att hitta den avslappnade skritten, där du SEN kan börja skola in hjälper och bygga en grundutbildning.
Som det ser ut nu så är din häst inte mottaglig för det du försöker förmedla utan bara stressar upp sig.
Ni behöver hitta eran "connection", erat samtal, hitta känslan av att bli "ett" och det tar TID - låt det ta TID....
AR är inte en bra utbildningsväg för stressade travare - tyvärr...![]()
Nej, det är inte alls onödigt. Kräver jag för mycket av min häst när jag vill kunna sitta stabilt och använda min kropp rätt?Hur fick du ihop det?
Jag är fullt medveten om att han stressar upp sig, men jag ber faktiskt inte om mycket.
Nej det gör du nog inte, men du ber inte om att han ska lugna ner sig....
Eftersom jag har ganska stor erfarenhet av att träna ridtravare så ska jag försöka komma med några tips... Flera har innan varit inne på det men här kommer det igen!
Först på utbildningsskalan (för mig oavsett hästsort och inriktning) kommer TAKT. Din häst har problem både i skritt och trav, ligger i ett mellanting av grisepass/tölt, vilket är väldigt vanligt på just denna hästsort. Dessutom är den överaktiv/stressad/pigg. Jag skulle se till att "rasta" av den och då helt utan krav på form eller annat. Endast knapparna "gas" och "broms" är viktiga. Det är så svårt att kommunicera med en stressad häst, och inlärningen blir oftast inte alls den man tänkt. Efter nedvarvning i skritt på lång tygel börjar själva arbetet.
Det finns ingen vanlig skritt i filmen utan flatwalk, som inte är grisepass. för övrigt har du rätt, och det är även det vi jobbar på vilket jag sagt för jag vet inte hur många gånger....
Din häst skulle jag fokusera på arbete i skritt (utan form-krav) och all ridning på halvlång tygel. Målet är att den avspänt ska skritta långsamt (inte samlat!) och i fyrtakt. Hästen måste lära sig att behärska sina kroppsdelar (ben) och bli medveten om dem - och det handlar om att be den "vänta", göra halt ofta, och vara avslappnad, gå "steg för steg". Absolut inte samla/korta steget utan helst med lång hals! Kanske använda bommar att skritta över? Du måste alltså backa tillbaka i utbildningen rejält, för ni är inte på väg åt rätt håll...
Det är precis det vi gör i skritten (inte flatwalken). Inte bommar d¨å jag inte har tillgång till det, men hålla koll på kroppen i normal skritt. Vi är på väg åt rätt håll nu men har varit på väg käpprätt åt H-e väldigt länge. Därför går det baklänges.
Grundproblemet som jag ser det i trav är faktiskt påskjutet - den har missuppfattat ert samlingsarbete och försvarar sig med en "mittemellangångart". Den har alltså tappat det naturliga påskjutet! Min erfarenhet är att varmblodet måste få gå i ett högre travtempo till en början, kanske enbart på raka spår och hitta en riktig takt. Tar man ned tempot för tidigt blir resultatet just detta (och du är inte ensam om det!). Det här över du bäst ute på vägarna - trava gärna flera kilometer i sträck tills hästen hittar "sin" takt och är lugn och balanserad. Lätt sits eller i alla fall lättridning. När detta är befäst tar du med dig det in på ridbanan och börjar rida stora ovaler där takten är viktigast. Var inte rädd för att den "breddar bak" till en början - det är helt naturligt för dessa hästar och försvinner med styrka och bättre balans. Fortfarande får inte formen vara viktig, men de flesta hästar brukar börja söka sig nedåt framåt av sig själv vid det här laget!
Jag håller helt med dig och han har en bra takt i traven utan att bredda när vi kan rida på - dvs innan mina knän pajjade så att jag inte kan rida lätt. Därför har vi lagt traven på hyllan ett tag och jobbar med skritt och galopp där jag kan låta honom jobba rätt. (lugn i skritten och hitta takt i galoppen). Han är tränad att tölta (i ren fyrtakt) men även det ligger på hyllan eftersom jag inte kan kompensera med trav.
Strunta i vinklar, samling och allt vad det heter och fokusera på TAKT (kanske i ett halvår). Lycka till!