Har frågat tidigare.. men gör det igen.

Elizette

Trådstartare
Överben... KAN överben växa bort? Har tyvärr inga bra bilder på det, men jag har i samband med många andra konstaterat att de rätt rejäla överben som min totts hade när jag köpte honom genomåren blivigt allt mindre och mindre.. är det ens möjligt? :crazy: :confused: Tycker att det verkar riktigt skumt.. men har ju helt klara bevis på att dom har blivigt mindre...

Någon som har nån teori eller vet något om detta?
 
Överben... KAN överben växa bort? Har tyvärr inga bra bilder på det, men jag har i samband med många andra konstaterat att de rätt rejäla överben som min totts hade när jag köpte honom genomåren blivigt allt mindre och mindre.. är det ens möjligt? Tycker att det verkar riktigt skumt.. men har ju helt klara bevis på att dom har blivigt mindre...

Någon som har nån teori eller vet något om detta?

Iaf överben av 'yttre våld' kan växa bort. När valacken var 4-5 år var hans ben som puckelpistar av överben efter yttre våld (och han fick överben hur lätt som helst med, och så noll koll på benen.). Idag är han nio år och det finns inte minsta spår av några överben kvar. Men det tog tiiid och gick sakta men försvann gjorde det.

Och man kan ju behandla aktiva överben just för att få dem att minska/försvinna, så.
 
Hur kan man få aktiva överben att försvinna?

Jag visste inte att de kan försvinna helt men att de går ner lite vet jag!
 
Min pålle roade sig med att stampa hårt i stallgolvet när han var yngre. Och med hårt menar jag HÅRT, rakt ner i betongen. Vilket gav fula belastningsöverben förstås. Men de har faktiskt minskat med åldern.
 
Det hoppas jag verkligen! :eek: Min lilla har ett rejält överben på nosryggen. Det är mycket oklädsamt. Jag kylde när det var färskt men det hjälpte inte tyvärr. Jag har för mig att de kan gå tillbaka allt eftersom skelettet nybildas, men jag är inte säker.
 
Hur kan man få aktiva överben att försvinna

Jag är inte så hemma på det, jag har inte haft problemet själv, men jag vet att man kan massera in/gnugga in olika lösningar, det mest förekommande är väl DMSO ('löksoppa' benämns det ofta). Vet fall där man behandlat både insida och utsida med, men med vad, hur länge etc har jag ingen direkt koll på tyvärr.
 
ok, forsoker mej pa en forenklad forklaring...

Skelettet fungerar sa att massan, alltsa mangeden (densiteten) av benvav pa ett specifikt stalle avspeglar belastningen pa just det stallet, alltsa, ett omrade som belastas mycket far efterhand en tatare struktur far att anpassas till denna belastning,
tvart om, sa far ett omrade som inte belastas en minskad tathet, detta sker ju bla. vid immobilisering som nar ett ben blir svagare da det har varit i gips en langre tid etc..

ater till amnet,

Ett belastningsoverben uppstar nar belastningen av benet inte passar till dess anatomiska utformning, alltsa, det behover "forstarkas" med extra benvav pa nagon punkt, detta ser man ofta pa insidan av skenbenet (griffelbenen), strax under framknaet, hos unghastar, sarskillt om dom har tranats hardare an vad dom har varit vana vid, det ar alltsa en "respons" pa en benhinneinflammation, ofta avtar processen med lite vila, och ar inte farlig i sej om hasten inte ar om av det.
Denna form av overben kan oxa uppsta vid t.ex. felaktig skoning som gor att belastningen av benet blir "skev"

Overben som uppstatt genom yttre vald ar oxa det en respons pa en reaktion i benhinnan, denna svarar genast med att producera en massa extra ben for att "forstarka" detta omrade.

kontentan av vad jag forsoker saga ar alltsa;
Om omradet med overbenet inte belastas ytterligare sa kommer kroppen att upfatta dess existens som overflodig, och den extra benvaven kommer saledes att langsamt brytas ned i takt med att skelettet omsatts,
Om det daremot fortsatter att belastas medan processen ar aktiv sa kan det daremot fortsatta att vaxa, alltsa om hasten f.ex. fortsatter med att sla sej pa samma stalle, eller om den felaktiga skoningen inte rattas upp, man kan oxa halla igang processen i ett overben genom att f.ex. lagga for strama bandage, eller ha benskydd (eller en grimma) som trycker.

Om man vill veta om overbenet fortfarande ar aktivt sa kan man ta en rontgenbild, i ett aktivt overben kan man se sma "tradar" som forbinder overbenet med det underliggande benet.

Sammanfattning;

ett overben som far ro, och inte belastas kan eftehand forsvinna,
ett aktivt overben som belastas, irriteras, fortsatter att vaxa.

I det aktiva overben kan man forsoka att avstanna processen med div. liniment, traumel salva, eller DMSO brukar fungera bast, men det viktiga ar alltsa att belastningen upphor

Hoppas att det kan vara till nogon hjalp...

c.
 
Jag har själv ingen stor erfarenhet av överben, men vi får lära oss på Axelsons att de kan bli bättre/försvinna med massage.
Hjalles inlägg var bra :bow:
Mvh/Marie
 
glömde detta;

Vid "akuta" och ömma aktiva överben kan det hjälpa med antiinflammatoriskt (butta) för att stoppa benhinne inflammationen, då kan man om man har tur förhindra överbenets växt...
 
Det var ju synd att jag inte fick butta från början med min häst. hon har inte fått något alls utan jag fick ringa och tjata, så tillslut fick jag!

Var finns detta DSMO (löksoppa) at köpa?? Är det på recept eller????
 
Var finns detta DSMO (löksoppa) at köpa?? Är det på recept eller????

Japps, via veterinär. Och det är inget man ska laborera med själv eftersom det inte är helt ogiftigt! (Dvs 'låna' inte av någon kompis som har eller så!)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 053
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 854
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 517
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp