Sv: har ja rätta "jockeykroppen" asså skulle min vikt och längd duga?
Eldoria skrev:
jag är 160cm lång och väger 42kg

??
Det är jättebra att du är så lätt, och liten, men precis som Annika sa så tenderar man att inte var så stark när man tillhör din storlek. Men i stället före att fundera över din vikt INNAN du ens har testat på att rida fullblod, tycker jag att du skall söka dig till en tränare och faktiskt testa. Att vara lätt är jätte bra, men inget tvång, det finns så mycket mer man kan göra med fullbloden än att just rida dem som jockey.
Jag och Annika vet båda två att det i vissa fall e fan så mycket roligare att vara amatörryttare. Båda har vi representerat Sverige i Fegentrin (världscupen för amatörryttare typ…) Vilket var störtkul, att få rida lopp i så många andra länder är en chans som mycket få professionella jockeys får. Att satsa på att bli en bra ”amatör jockey” tycker jag är ett bättre mål att ha från början.
Sedan vet jag ju inte hur gammal du är, du kanske kommer att växa både på längden, och naturligt att gå upp i vikt? Jag tycker att det låter som att du skulle tjäna på att gå upp i vikt. En jockey som väger 50kg, med massa muskler = en bara stark jockey. Jag är lika lång som du, men väger tio kilo mer, jag kan känna mig för svag ibland!!! Även om det bör poängteras att man inte håller fullbloden med råstyrka utan teknik, men dina muskler måste orka bära upp dig, och allt annat som hör ”galoppridning” till.
Jag tycker att du borde kontakta en tränare eller någon av de skolorna som ”lärut” galopp. Kanske har du till och med prao tid som du kan spendera hoss en tränare?
Hoppas att vi ses på någon av banorna!
Med vänlig hälsning Ninni