har ja rätta "jockeykroppen" asså skulle min vikt och längd duga?

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare Eldoria
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 354
Sv: har ja rätta "jockeykroppen" asså skulle min vikt och längd duga?

Det låter bra med både vikt och längd men banta inte! De flesta som är så lätta som du är däremot oftas för klena för att orka rida riktigt bra. Ett tips är att träna och bli stark/fit, fullblod i löpkondis kan bli vrålstarka!

Eldoria skrev:
jag är 160cm lång och väger 42kg:angel: ??

Det är jättebra att du är så lätt, och liten, men precis som Annika sa så tenderar man att inte var så stark när man tillhör din storlek. Men i stället före att fundera över din vikt INNAN du ens har testat på att rida fullblod, tycker jag att du skall söka dig till en tränare och faktiskt testa. Att vara lätt är jätte bra, men inget tvång, det finns så mycket mer man kan göra med fullbloden än att just rida dem som jockey. :)

Jag och Annika vet båda två att det i vissa fall e fan så mycket roligare att vara amatörryttare. Båda har vi representerat Sverige i Fegentrin (världscupen för amatörryttare typ…) Vilket var störtkul, att få rida lopp i så många andra länder är en chans som mycket få professionella jockeys får. Att satsa på att bli en bra ”amatör jockey” tycker jag är ett bättre mål att ha från början.

Sedan vet jag ju inte hur gammal du är, du kanske kommer att växa både på längden, och naturligt att gå upp i vikt? Jag tycker att det låter som att du skulle tjäna på att gå upp i vikt. En jockey som väger 50kg, med massa muskler = en bara stark jockey. Jag är lika lång som du, men väger tio kilo mer, jag kan känna mig för svag ibland!!! Även om det bör poängteras att man inte håller fullbloden med råstyrka utan teknik, men dina muskler måste orka bära upp dig, och allt annat som hör ”galoppridning” till.

Jag tycker att du borde kontakta en tränare eller någon av de skolorna som ”lärut” galopp. Kanske har du till och med prao tid som du kan spendera hoss en tränare? :banana:

Hoppas att vi ses på någon av banorna!
Med vänlig hälsning Ninni

Senast ändrad av en moderator:

okej :smirk: jag är 15år:p

En tråd för Sezzan?

Jag poppar in o lånar ert forum för en liten fråga.

Har läst en del, och tycker att det verkar som om många får svaret att de ska kontakta en tränare och ex. prova på.
Menar ni att det är vanligt att folk bara "traskar in" o pratar med en tränare och att denna släpper upp en på fullbloden?

Jag hade aldrig vågat kontakta en tränare sådär, men så är jag väldigt blyg i första mötet:angel:

Det får gärna "poppa" in folk till mig (eller ringa och fråga) och vilja hjälpa till. Men det betyder inte att man får rida ut direkt, snarare hjälpa till med stallgörat och sedan kanske få rida lite. Sen finns det alltid möjligheter att rida mera om man verkar abitiös och duktig! Det finns de tränarna som inte bits, även om de kan morra ibland... :devil: (missförstå mig inte vi är snälla!)

Så gjorde jag. Traskade in till en tränare och sa Hej får jag hjälpa er?

Efter ca 6 månaders mockande och ryktande så fick jag äntligen sitta upp för första gången. Jättekul och kommer aldrig ångra att jag vågade. Trots att jag var så nervös så jag höll på att kissa på mig och helst hade velat ramla genom väggen som jag hysteriskt tröck mig mot.

Önskar att jag kunde börja med galoppen igen.

haha mig fick dom helt enkelt stå ut med..:p Nej men tränaren driver även en ridskola som jag har ridit på sen jag var typ 7-8 år.. Var på ridläger varje sommar och den tråkigaste tiden var ju efter ridlägret innan lektionerna började igen.. :crazy: Turligt nog så råkade två klasskompisar för hmm 4 (tror jag) år sen rida på söndagmorgnar så jag brukade följa med dom dom sista veckorna på lovet.. Det slutade med att jag stannade där till kvällen för där var (är) en som jag hade ridit mycket och varit på ridläger med innan.. Efterhand så kom jag i veckorna oxå och sen på helgerna när skolan började igen.. Fick rida ganska snabbt på gamle snälle One Down *ängel*.. Men i början var det bara så kul att få vara i stallet hela dagarna då var det inte galoppen som drog! Men efter att ha fått träcka och rida inne på jägers (vilket tog typ 3 år..) för första gången och så var jag fast.. :angel:

Om du har prao kan du ju börja så, det gjorde jag. Och jag hade sån tur att jag fick börja rida efter 2 dagar:banana: första gången i hindergården, andra gången hindergården och trågvolten och sedan fleecen och sen banana:banana:
Peter var en jättebra tränare att ha i början, och även efter det;)

Samma här, hade gärna provat på att, iaf ett litet tag, hålla till med glopphästar, fast man är ju 181½ lång så, men å andra sidan tycker jag att det är en del roligare att sköta än att rida, iaf när det gäller hästar med krut under dojjorna.:smirk:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej! Jag är en tjej på 16 år och undrar om Längden 160cm samt med vikten 64kg är normalt? Är inte överviktig eller så. Vill bara veta om...
Svar
3
· Visningar
994
Senast: cirkus
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 514
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 486
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka