Bukefalos 28 år!

Har jag förstört och förfulat min spis för alltid?

R

Raderad medlem 6459

Vi har precis flyttat in i en helt nyrenoverad lägenhet med en underbar ny spis. Vet inte vad det kallas (spishäll?) men den ser ut typ såhär:

25032-spish%C3%A4ll.jpg


Men jag tror jag har förstört den på bara några veckor! :( Den har fått fula bruna fläckar på själva plattorna och jag kan inte få bort dem med varmt vatten. Vill heller inte prova en massa saker som kanske kan förstöra spisen på nåt vis. Vad ska jag ha på? Går det att göra något åt? På vår gamla spis använde vi stålull men jag törs inte testa det på denna.

Hjääääälp, Buke!!!
 
Sv: Har jag förstört och förfulat min spis för alltid?

Finns en grej med rakblad just för hällar. Sen finns även speciellt hällmedel att göra rent med.

Så du kommer få den fin igen. Låt bara inte sånna där fläckar vara kvar länge för då kan dom vara svåra/omöjliga att få bort beroende på vad som bränt fast.
 
Sv: Har jag förstört och förfulat min spis för alltid?

Håller med Fanzia, men tillägger att du absolut inte ska använda stålull eller scotch-brite svampar. De repar en hällspis på nolltid.
 
Sv: Har jag förstört och förfulat min spis för alltid?

Blöt upp de brända fläckarna ordentligt sedan skrapar du med ett rakblad. Se sedan till att behandla hällen med något medel som är till för att skydda hällen kontinuerligt. Det bildar en hinna som skyddar mot fastbränt jox. Det går att få fula spisar fina igen.
 
Sv: Har jag förstört och förfulat min spis för alltid?

knapplån
Du behöver ha ett speciellt medel till hällspisar som man torkar med ibland. Det gör den tåligare och blank och snygg.
 
Sv: Har jag förstört och förfulat min spis för alltid?

Köp en rakblads rengörare och rengöringsmedlet Vitroclen, med det blir spisen som ny. Man sprayar på, väntar en stund, drar med rakbladet över fläckarna ganska hårt och torkar sedan av.
Det går bra att använda vanligt diskmedel att torka av spisen med i den vardagliga rengöringen men det är bra att även använda någon spray som ger en skyddande hinna eftersom det gör att det är lättare att få bort det brända och ger tillbaka hällen dess glans.
 
Sv: Har jag förstört och förfulat min spis för alltid?

Och när du fått bort fläckarna: Se till att det alltid är ordentligt rent på plattan och under grytan innan du sätter på värmen.
 
Sv: Har jag förstört och förfulat min spis för alltid?

som sagt, hällrengörningsmedel och en svamp, du kommer få gnida. som tröst kan jag väl säga att ju oftare du håller den ren, desto lättare blir det.

förövrigt så kan jag också säga att i 99 av 100 fall är det skit under grytorna som skapar detta... därför kan du gått vända på dina kastruller och pannor och skrapa de kliniskt rena.
 
Sv: Har jag förstört och förfulat min spis för alltid?

som sagt, hällrengörningsmedel och en svamp, du kommer få gnida. som tröst kan jag väl säga att ju oftare du håller den ren, desto lättare blir det.

förövrigt så kan jag också säga att i 99 av 100 fall är det skit under grytorna som skapar detta... därför kan du gått vända på dina kastruller och pannor och skrapa de kliniskt rena.

Vill bara förtydliga att om du använder svamp så är det den mjuka ytan du gnuggar med annars blir det repor.
Jag använder bara vanlig disktrasa, det går bort ändå.
Cillitbang för fastbränd mat går också bra att använda för att få bort fläckarna men ger ingen yta så då får man använda sådant medel efteråt.
 
Sv: Har jag förstört och förfulat min spis för alltid?

Tack allihop! Får jag min spis fin igen ska jag fria till er allihop! :love:
 
Sv: Har jag förstört och förfulat min spis för alltid?

Okej, vem vill bli fru niphredil först? ;) Spisen är underbart fin igen! :love: Vi köpte stålull, rengöringsmedel för spishäll och en sån där skrapa (tusen tack popcornplayer för att du la in en bild :bow:) och så gick sambon loss på spisen och jag på kastruller och stekpanna med stålullen.
Tack till tim också som sa till mig att göra rent kastrullerna och stekpannan, annars hade jag nog inte haft en tanke på att göra dem helt rena under.

Nu är spisen i alla fall superfin och ren! Gick rätt snabbt och lätt då det inte var så mycket missfärgningar på den. Puss på er allihop!
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Sv: Har jag förstört och förfulat min spis för alltid?

Jag vill bara inflika en sak.
YES powerspray är också super att hålla rent med... Men min tjocka ekskiva gillade inte medlet :( Blev jättefula fläckar på bänken. TRIST!
Någon som vet om hällmedlet missfärgar rent trä?
 
Sv: Har jag förstört och förfulat min spis för alltid?

Här hemma använder vi cillit bang till vår hällspis. Funkar fint, låter dock bra med ett medel som skyddar den extra - skulle vår behöva en omgång av.
 
Jag har gett upp att få min ren och snygg. Köket ser ändå för jäkligt ut :( å lägenheten ska vi bara inte tala om... Egentligen är den jättetrevlig, men inte sjutton lyckas jag hålla den så trevlig som den skulle kunna vara. Och nej jag menar inte våttorkade golv varje freda och strukna gardiner utan liksom vardags fint
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 350
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Jag ska flytta från min lägenhet (hyresrätt) och har upptäckt att golvet har fått en mörk fläck som liksom gått in i golvet :crazy:. Är...
Svar
10
· Visningar
10 676
Hemmet Jag och min sambo flyttade i juni till en ny hyreslägenhet. En helt nyrenoverad och väldigt fin lägenhet på alla vis, dock med endast...
Svar
9
· Visningar
1 229
Senast: pimy
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 691
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp