Bukefalos 28 år!

har jag funderat på fel ras?

Sv: har jag funderat på fel ras?

:eek: Nej du ska nog se det som så att du kan vara glad att du så snabbt kunde sortera bort den typen av uppfödare! Nu vet jag väl inte direkt något om frallor men jag kan inte tänka mig att de inte klarar av det liv du beskriver. Hoppas du hittar någon bra uppfödare som kan uppskatta det det du kan ge din hund :laugh:
 
Sv: har jag funderat på fel ras?

Trista uppfödare:(

Min sambos brorsa föder upp frallor och nog tusan är det inga porslinshundar, det är full rulle utomhus på hela högen, JÄMT!
De är med som vilka andra hundar som helst och när han är på besök här springer de i stallet och käkar hästbajs!

Dock är det som andra påtalat ingen lämplig hundras om man vill ha med hunden på långa ridturer i tempo, men för skrittrundor funkar de som vilka andra mindre hundar som helst.

Du tror inte uppfödarna läste in mer i ditt mejl än du menade?

Personligen skulle jag dra öronen åt mig lite om en valpköpare pratade om att bygga hundgård.
En hundgård som används korrekt kan säkert vara en bra lösning men jag personligen tycker att för många använder hundgårdar på ett icke hundvänligt sätt, som en avdumpningsplats, för att slippa behöva gå ut med, eller aktivera hunden.
 
Senast ändrad:
Sv: har jag funderat på fel ras?

Jag minns så väl när vi hade skaffat Harley (westien) och glatt ringde uppfödaren en tid efter för att berätta hur han hade det. Han var utomhus heeela dagen i stallet och "jobbade" utöver dom promenaderna han fick och levde helt enkelt livet..Det var ju vad vi skulle trott ingen positiv respons vi fick. Finns det något jag är trött på är det uppfödare som glömde bort att det är HUNDAR dom föderupp, men istället i allra största mån försökt gå över till gossedjursavel! :mad:

Det där kan man inte annat är skaka på huvudet åt. Jag har då aldrig uppfattat westien som en ras som inte vill röra på sig (så länge det är åt de håll de själva vill :angel:), snarare tvärt om. Vår Maya har varit med min far och satt upp orienteringskontroller, dvs varit ute i timtals och klaffsat runt i all möjlig terräng och jäklar vilken envishet de kan uppvisa de där små :eek: ("Neeeej! Jag ska inte ha hjälp att ta mig runt. Kan SJÄLV!"). När (inte om ;)) jag skaffar westie igen så kommer jag absolut inte skilja på den och min(a :devil:) dalmatiner.

Förlåt ts, off topic :o
 
Sv: har jag funderat på fel ras?

men vad tråkigt att höra....jag har både fralla och mops. dom är alltid med i stallet. följa med på lugna skrittturerr ok men skuella alrig ta med då jag åker ut och kör fortare (har travhäst där jogg är betydligt snabbare än ridhästjogg)
tycker dom funakr bra i stallet och med hästar (iörjan jagade hon alla hästarna och ville elka med dom) men men ;)
abslut inga latkorvar alls r gärna ute och hittar på saker, som att följa med då man åker skidor, joggar själv osv....

tänk bara på att me deras korta nosar blir det jobbigare för dom än vanliga långnosade hundar på sommaren...

tor uppfödarna du haft kontakt med inte gillar iden med hundgård för dom tänker sägert på en vinterbona rastgård som många jakthundar bor i. men tror ju knappas du skulle ha hunden där dygnet runt...:)

vill du ha en hund som kan förlja med i hastigare tempo kanske du ska vlja en lite mer atletiskt byggd hund? ;)
 
Sv: har jag funderat på fel ras?

Jag har rätt många års erfarenhet av rasen (10+) och min mamma är uppfödare också. Jag kan gissa rätt bra vilka uppfödare du pratat med, för vissa är onekligen rätt speciella i sitt tänkande om rasen.

En Fralla av sunda linjer, är en mycket pigg och framåt hund. Dom brukar älska långa promenader, och dom vill helst hänga med precis överallt.
Hundgårdar är dom inte direkt lämpade för, utan brukar då bli mycket uttråkade och ofta ledsna. Det ger hundar som ska gräva sig ut, tugga på stängslet etc etc. Hur många timmar pratar ni om i hundgård? Om det är längre tid än dom kan vara ensamma utan att behöva kissa/bajsa, så pratar vi om 4 timmar minst ju. Det skulle nog en Fralla inte trivas med.

Att vara med i stallet och på lugna skritturer är sällan några problem, var bara medveten om att en Frallan är lite av en clown, och blir sällan några lydnadsstjärnor ;) Men med träning från början brukar det gå bra. När det är varmt är det bara typen med lite längre nos som klarar av promenader, dom med riktigt platta blir varma alldeles för fort och orkar/vill inte så mycket alls då. Överhettning är inte kul, så då får man ta aktiviteterna på morgon/kväll.

Hitta rätt uppfödare, så löser det sig nog med valp för er. Många kör med kösystem, och då är det mellan 1-3 års väntetid. Andra, som vi gör, väljer helt enkelt ut valpköpare på deras lämplighet och är man då en passande ägare så får man valp rätt fort. Dom flesta uppfödare får 1-3 kullar om året, och genomsnittet ligger på 4-5 st per kull, så vänta ett tag kan man ju såklart få göra ändå.
 
Sv: har jag funderat på fel ras?

Jag blir mer och mer förtjust i hundgård. Hundarna kan vara ute och pyssla lite och titta på saker istället för att ligga på köksgolvet medan man diskar. Har man fest kan hundarna få slippa fulla människor och har man flera hundar så kan man träna en hund medan de andra är i hundgård. Många av mina vänner har både tre, fyra och fem hundar och för att få kvalitetstid med var och en inne så är hundgård en mycket bra lösning.

Ingen jag känner har hundgårdarna som ersättning för träning och rastning utan det är som komplement och ganska ovärderligt när man har hundar som inte går ihop.
 
Sv: har jag funderat på fel ras?

Och som jag skrev, så kan en hundgård säkert vara en bra lösning för den ansvarstagande och medkännande hundägaren. MEN tyvärr används hundgårdar av många på ett sätt som jag och många med mig inte anser är förenligt med god hundvård.

Jag har sett för många ensamma ( företrädesvis jakthundar) sittandes i hundgård timme efter timme, dag efter dag, för att associera hundgårdar till en bra hundhållning.
Med det sagt så tror jag dock säkert att det finns massor av hundägare som använder hundgården på ett bättre sätt.
 
Sv: har jag funderat på fel ras?

jag svara alla lite här så jag slitpper upprepa mig;)
de där med hundgård är egentligen någon som jag ser som en nödlösning så de är troligvis inget som kommer användas ofta utan jag anser ju att hunden är ju en familjemedlem och ska ju därför just umgås med familjen;)
 
Sv: har jag funderat på fel ras?

Då tycker jag att en Fralla passar dig alldeles utmärkt :)

PM'a om du vill ha mer information, sådant som kan räknas som reklam och inte får läggas ut här. Om diverse kennlar etc.
 
Sv: har jag funderat på fel ras?

Det där kan man inte annat är skaka på huvudet åt. Jag har då aldrig uppfattat westien som en ras som inte vill röra på sig (så länge det är åt de håll de själva vill :angel:), snarare tvärt om. Vår Maya har varit med min far och satt upp orienteringskontroller, dvs varit ute i timtals och klaffsat runt i all möjlig terräng och jäklar vilken envishet de kan uppvisa de där små :eek: ("Neeeej! Jag ska inte ha hjälp att ta mig runt. Kan SJÄLV!"). När (inte om ;)) jag skaffar westie igen så kommer jag absolut inte skilja på den och min(a :devil:) dalmatiner.

Förlåt ts, off topic :o


Haha, så klockrent beskrivet :D
 
Sv: har jag funderat på fel ras?

vad kul att ni funderar på hund. Ang fransk bulldogg så har jag erfarenheten att de är ganska egensinniga och kräver en hel del när det gäller uppfostran. Men gillar uppsynen på dem. Prata med hovslagaren B**** visst har han en sån???
 
Sv: har jag funderat på fel ras?

jag har inte så jättemkt erfarenhet men :

vi fastande oxå för frallan och har haft våran tik nu i ett år precis..! hon blir 2 år i april. kom direkt fån uppf.
underbar hund som kräver lagom när man inte har som största intresse o promenara 4 timmar om dan :D

tålig o tuff i lek med frallakompisarna och kan uppfattas som lite burdus av andra hundar som undrar va tusan de e för "gris"..

ovanlig i våran stad och man får både snälla o mindre snälla kommentarer, folk som skrattar etc. ignorera e de bästa ;)
men de flesta tycker ju att hon e sååå söt!

viktigt att hitta sunda linjer och sund uppf, patella kollade och sådär.
vi har kastrerat våran tik då vi inte skall ta valpar på henne.
håller henne sunt normal i hull (vissa e lite väl tjocka och tunga enligt mig) för att skona hennes höfter vid ev problem i framtiden.
våran vill absolut vara med överallt! lugn och avslappnad när man ligger i soffan men är direkt med på noterna när man ska hitta på ngt. aldrig lat.

hon är nästan dagligen me i stallet och det är väl sådär kul enligt henne, speciellt när hästen pysslas om :grin:

skulle säkert kunna hänga me på kortare skritturer men skulle bli mos i dagsläget :D

promenader lös i skogen är favorit

nackdelen är näsan...
de snarkar ju mer eller mindre vilket beror på att slemmhinnorna i näsan är lika långa som på en hund me nos så dom är ihopknycklade = mindre utrymme för luft. när det är varmt får man hålla dem så svala och lugna det går

är inte så insatta i det här med uppfödare (vi har haft tur) men tycker typ att det är en tuff liten myshund men som INTE är av porslin

kanske blev lite luddigt...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: har jag funderat på fel ras?

Ingen jag känner har hundgårdarna som ersättning för träning och rastning utan det är som komplement och ganska ovärderligt när man har hundar som inte går ihop.
Men så umgås du med människor som aktivt tränar sina hundar också. Du har ett helt annat perspektiv. Du umgås med människor med ett verkligt intresse för sina hundar.

Jag har samma erfarenheter som hingstsugen. Mina svärisar är sådana. Där används hundgården och den trädgården till rastning och friaktivering av två stycken jakthundar. Hundgården används när de jobbar eller när det är folk hemma, trädgården används för att kissa och bajsa i. Hundarna får kanske en promenad i veckan året om, plus jakten en gång i veckan på höst och vinter.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 843
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 891
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 850
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp