Har jag problem? - Läggning...

Sv: Har jag problem? - Läggning...

Fast jag förstår dem, ersättning smakar skit :P

Det hjälpte dock inte för sömnen, han sov två timmar och vaknade igen. Jag försökte få honom att sova utan tutten men han var verkligen jättejätteledsen så efter att ha försökt i en halvtimme med ett skrikande barn tröstade jag honom och sen ammade vi och somnade på två minuter. Sen har han snuttat ett par gånger inatt också. Ena kindtanden har kommit ut lite så det kan ju varit det.

Fast jag förstår dem, ersättning smakar skit :P

Det hjälpte dock inte för sömnen, han sov två timmar och vaknade igen. Jag försökte få honom att sova utan tutten men han var verkligen jättejätteledsen så efter att ha försökt i en halvtimme med ett skrikande barn tröstade jag honom och sen ammade vi och somnade på två minuter. Sen har han snuttat ett par gånger inatt också. Ena kindtanden har kommit ut lite så det kan ju varit det.

Ja ersättning smakar verkligen skit!! Men vällingen (har Nestlés) tycker jag är god! :D

Du kan ju testa att amma sittande någon annan stanns om du inte vill amma i sängen.. Även på natten alltså.. och så lägg honom igen så han får somna själv för att ännu mer markera att han inte ska somna till tutten..
Och eftersom man själv är så pigg och glad och gärna går upp mitt i natten så är det ju extra lätt att göra så! hehe..

Ja det var en bra idé att amma sittandes, men då måste jag gå ut från sovrummet. (gäsp :D)

Ja välling är bättre och jag tycker ersättningen från ett år smakar bättre än den jag hade när han var liten iaf, den smakade fiskrens!

Nu har vi bottnat med en halv mosad banan blandat med två matskedar havrgryn och en portion yoghurt. Ska bada honom och blanda ihop lite ersättningsvälling. Ska testa ha med en flaska vatten upp också, det kan ju vara så att han är törstig när han vaknar.

Nu när han har vant sig vid vällingsmaken, har du provat att ge honom vällingen utan ersättning?
Han kanske står sig bättre på det?

Först vill jag påpeka att jag inte har barn. För annars lär någon annan påtala det när jag skriver detta ;)

Du gör det svårare för dig själv genom att försöka i 30 minuter (som jag inte tycker är lång tid) för att sedan ge dig. Jag tror faktiskt det bara är att bita ihop. Ta på dig öronproppar eller hörselkåpor med radio i om du tycker det är jobbigt att lyssna på en ledsen Sam?

De flesta barn och mammor jag känner har tyckt det varit jobbigt med att lägga av att amma på det här viset. Men jag tror ändå att du får försöka bita ihop några dagar och inte vika en tum så kommer det fortare gå över.

Först vill jag påpeka att jag inte har barn. För annars lär någon annan påtala det när jag skriver detta ;)

Du gör det svårare för dig själv genom att försöka i 30 minuter (som jag inte tycker är lång tid) för att sedan ge dig. Jag tror faktiskt det bara är att bita ihop. Ta på dig öronproppar eller hörselkåpor med radio i om du tycker det är jobbigt att lyssna på en ledsen Sam?

De flesta barn och mammor jag känner har tyckt det varit jobbigt med att lägga av att amma på det här viset. Men jag tror ändå att du får försöka bita ihop några dagar och inte vika en tum så kommer det fortare gå över.

Men jag tycker man kan ge sig om barnet inte mår bra och har ont, t.ex. vid tandsprickning som Sam verkar ha gå gång.

Fast efter 30 minuter kan jag avgöra om han verkligen är ledsen eller om han bara är arg. Jag vill inte ha ett ledset barn och hittills har det gått bra utan att han varit ledsen. Han har däremot varit väldigt arg.

Att bita ihop och vänta tills han slutar vara ledsen tycker jag är elakt. Det betyder ju att jag inte lyssnar på mitt barn som tydligt berättar att något är fel/han inte är redo för det vi gör. Men tack ändå för ditt svar.

Igår fick han hälften välling hälften ersättning och drack 1.5 dl. Han har dock vaknat minst 7 ggr inatt och snuttat. En gång lyckades han somna utan tutten. En gång somnade han med ett par klunkar vatten.

Hehe... vi brukar klara nattningen på 1 h, men då är vi ju två.... Vi ska till Serbien på bröllop.

Just det här diskuterade jag igår med en vän som råkar vara både mamma och socionom med barn som arbetsområde. Vi var båda överens om att det är att göra barnen en otjänst att aldrig låta dem vara ledsna. Om vi ständigt direkt går in och eliminerar orsaken till upprördheten och jämnar vägen för dem vid motgångar så lär de sig heller inte att hantera den typen av känslor. Minsta motgång senare i livet kan då får dem att deppa ihop hel och hållet.

Barn blir ledsna och gråter när de inte får som de vill. Det behöver inte att ha ett dugg att göra med att de inte är redo för förändring. Snarare är det så att barnet inte vill att något ska förändras. Att inte vilja sluta amma är inte annorlunda än att inte vilja klä på sig. Barnet blir ledset och stortjuter, men lik förbannat måste kläder på om man ska gå ut. Barns behov måste alltid tillgodoses, men inte barns vilja.

Vi diskuterade också det här med amning, att bära barnen för jämnan och läggning av barn i allmänhet och kom fram till att det är väl fullständigt självklart att barn kan vilja något annat än vad föräldern vill och att de då blir ledsna när de inte får sin vilja fram. Tar man dock striden där och då bli barnen snart glada och förnöjsamma igen när de fått in rutinen.

Du har ett nytt barn på g och kommer inom kort vara tvungen att sluta amma den förstfödda. Du kan då antingen ta striden nu med gråt som följd eller ta den när nummer två är född. Själv skulle jag föredra att göra det nu och sedan inte göra om samma misstag med tvåan.

Det enda du lär Sam nu det är att om han tjafsar tillräckligt mycket så får han som han vill.

Men jag tycker man kan ge sig om barnet inte mår bra och har ont, t.ex. vid tandsprickning som Sam verkar ha gå gång.

Nu är inte jag någon expert på barn överhuvudtaget. Men är det inte sorgligt att barnets tröst är moderns tutte och inte mamma i sig?

Jag menar att det inte är rätt läge att jobba med nya rutiner, om bebis inte mår bra.

Och jag håller inte med dig om någonting, men det har jag aldrig gjort så jag är inte förvånad. Jag kan skriva lite mer utförligt vad jag menar sen, nu ska jag iväg. Tack för att du tog dig tid att skriva så långt!

Och jag håller inte med dig om någonting, men det har jag aldrig gjort så jag är inte förvånad. Jag kan skriva lite mer utförligt vad jag menar sen, nu ska jag iväg. Tack för att du tog dig tid att skriva så långt!

Och jag håller med dej genom att inte hålla med Jadzia ett enda dugg.

Till Jadzia

Det är oceaner mellan att vara tvungen att klä på sig och att sluta amma.

Att klä på sig har ingenting med tryggheten att göra, amning är trygghet, barnet måste hitta något annat som kan ersätta den tryggheten och det tar ett tag och ska få ta ett tag.

Det är som att jämföra inskolning på dagis med att klä sig, inte tycker väl någon att man ska lämna sitt barn hos främmande människor utan att det har fått inskolning först?
Att klä sig har man gjort (eller fått på sig kläder iallafall) sedan man föddes, det är inget nytt och inkräktar därför inte på något trygghets område.
Där handlar det om att testa gränser, vad händer om jag gör si eller så, allt för att lära sig livets spelregler.

Jag har träffat ett antal socionomer som arbetar med barn och endel av dem har haft fullkomligt horribla idéer om både sina egna och andras barn så bara för att man är socionom är det inte säkert att man har fattat trygghets grejen.

Sedan undrar jag vad för misstag Ts inte ska göra om? Att amma? att amma länge? att bry sig om att hennes barn behöver något?

Att amma är det naturligaste som finns och att amma länge är inget konstigt för människan, det är samhället som har gjort det konstigt att ge sina barn all den trygghet de behöver (nej jag menar inte att amning är enda sättet att ge sina barn trygghet men det är ett sätt.)

Nu är inte jag någon expert på barn överhuvudtaget. Men är det inte sorgligt att barnets tröst är moderns tutte och inte mamma i sig?

Ett barn skiljer inte på mamma och bröst, mamma är bröst, för det är där mat, trygghet och närhet finns.
Alla behov som ett litet barn har uppfylls av bröstet så det är inte ett dugg sorgligt.
Jag tror inte att Ts behöver häva fram brösten varje gång lillen är ledsen utan det är när han vill ha mat, trygghet och närhet.
När han har ramlat och slagit sig vill han nog ha blås på det onda och goa kramar som alla andra barn, då behöver han inte äta för att bli glad, han behöver känna att någon bryr sig om honom och det gör man då genom att blåsa och krama.

Föräldern ska vara tryggheten, inte amningen. Det går alldeles utmärkt att ge närhet och trygghet utan att vara beroende av bröstet. Det ser man hos mödrar som inte ammar, ensamstående fäder och i föräldrapar där båda är primärföräldrar och kan trösta barnet. Amnng i sig har ganska lite att göra med att skapa trygga och glada barn. Det är ett enkelt verktyg att ta till, men det är inget måste. Amning är mysigt, gosigt och trevligt men i grund och botten är det bara matning, om man inte gör det till något större.

Det är samma som med anknytning. Det har ett betydligt mer komplext ursprung än att barnet inte får samsova, bäras eller ammas hur länge det vill.

Misstaget jag menar att TS inte ska göra om är att göra amningen till något så stort och svårt att avsluta.

KL

Jag håller med om att det är dåliga förutsättningar att sluta amma under tandsprickning.
Men jag håller inte med om att det är bra att "ge upp" efter en halvtimmes gråt. När vi slutade nattamma (så ammade vi visserligen fortfarande dagtid) sa jag nej och han fick bli så ledsen som han behövde. Det är självklart att ett avslut kan vara sorgligt, speciellt om man inte valt det själv. Jag fanns hela tiden där och tröstade på alla sätt utom med bröstet. Jag vill förstås inte heller att mitt barn ska vara ledsen, men jag tänkte att om jag gett upp efter en halvtimmes gråt så hade all gråt varit i onödan. Nu stod jag fast vid mitt och han grät en halvtimme till men sen visste han hur det var.

Amning är mysigt, gosigt och trevligt men i grund och botten är det bara matning, om man inte gör det till något större

Amma är som du säger mysigt och gosigt OCH det är även ett underbart sätt att ge trygghet. Jag tycker om att ge mitt barn trygghet på det viset och det verkar TS göra med. Vad är fel med det?

Att ammning inte "bara är mat" propageras det för rätt friskt för numera och jag håller med.

Det är rekomenderat att man håller barnet nära och gärna hud mot hud när man flaskmatar för att efterlikna ammningen. Det kan även pappor göra.

delvis kl - Teorin bygger ju på att alla barn är väldigt lika och har samma behov. Men det finns alltid en normalfördelning där några få procent ligger i ytterkanterna och det är de som skapar "problem" för att de inte passar in i mallen. Sen verkar det råda någon slags hysteri om att barnen ska vara "tämdja" innan de ens är 1 år för annars får man problem hela livet. Något jag inte tror på ett dugg. Vad är ett år extra eller två under en hel livslängd? Man kan sova med sina föräldrar tills man är 13 utan att man för den skull gör det när man är 19

Liknande trådar

Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar... 2
Svar
33
· Visningar
4 343
Senast: EmmaW
·
Gravid - 1år Jag har lite frågor och funderingar gällande amning. Min pojk är 6 månader om en vecka och ska då enligt BVC byta ut en portion till... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 870
Gravid - 1år jag vet inte vart jag ska börja. Ni som läst min pappadepressionstråd vet ju lite. Jag känner att vi kommer ingen vart. Vissa dagar är... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 935
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Vår lilla son på 7 månader håller på att driva oss till vansinne med sina sömnproblem. Han har ända sen han föddes haft väldigt många... 2 3
Svar
59
· Visningar
6 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka