Har jag problem? - Läggning...

Sv: Har jag problem? - Läggning...

Nu har jag absolut inga tips eller råd men jag vill bara säga jag tycker du verkar vara en riktigt go mamma som lyssnar på ditt barn och verkligen är en "aktiv" förälder. Det kommer säkert gå jättebra med amning, nya syskon och allt som är på gång!

Jag tycker också du verkar vara en supermamma vindvissla - det har jag alltid tyckt! Mycket vettig. :)

Igår kväll kom en vän på sent besök, på 20 minuters varsel. Min mamma provade natta honom, trodde ALDRIG det skulle gå. Men han chockade oss alla och somnade mot hennes axel, vaknade till lite när hon la ned honom men slöt ögonen och somnade om direkt. :eek:

Ikväll ammade han ett par minuter bara, långt ifrån att somna, sen la jag honom i spjälsängen. Och nu har han lärt sig att det är somna som gäller. Han försöker verkligen somna! :banana: Lägger ned huvudet åt sidan och blundar, vänder sig mot mig och tittar ibland att jag är där, sen tillbaka och blundar. Somnade helt utan klag idag. :bump:

Nu har jag absolut inga tips eller råd men jag vill bara säga jag tycker du verkar vara en riktigt go mamma som lyssnar på ditt barn och verkligen är en "aktiv" förälder. Det kommer säkert gå jättebra med amning, nya syskon och allt som är på gång!

Vill bara säga att jag tycker du gör helt rätt och att Sam verkar ha en helt underbar mamma som är lyhörd för sitt barn :bow:

Kan inte göra mycket annat än att hålla med!! :bow:

Tack ska du ha.

Vad roligt att det gick bra för din mamma att lägga Valle! Det går ju verkligen kanon för er, plutt verkar ha fattat galoppen :D

Magini tack! Jag tycker faktiskt att de flesta här har sunda och bra idéer, annars hade jag inte hängt här eller frågat så mycket som jag gör. Jag vet att jag alltid kommer att få bra svar. Sen att man får svar som man inte håller lika mycket med får man ju ta, det är ett fritt forum.

Ikväll var rätt så långdragen och jag tänker var kväll att jag måste fixa spjälsängen. Grejjen är att vi saknar botten, men det är lätt fixat att såga ut en i plywood, om jag bara kommer ihåg det! Sam tycker nämligen det är jätteroligt att fara runt i rummet och underhåller sig själv i två timmar innan han lägger sig ner och somnar. Han gnäller inte och frågar inte om tutten, dricker 4 dl vällingsersättning och hoppar glatt vidare. Jag kan ju inte lägga honom klockan tio på kvällen, det funkar inte! Har ni några andra tips?

Ni kan ju testa med spjälsängen. Vår Emil var alltid trygg i den och den begränsade ju utrymmet rätt mkt om han kände för att fara runt.
Vi hade nog tur för han klättrade inte ur den förrän han var närmre 1 år och 10 månader, då klättrade han ur den säkert 25 ggr samma kväll. Efter det ingenting! Men vi bytte till stor säng när han var 2 år och helt otroligt så går han ALDRIG ur den, på natten kallar han efter pappa och då hämtar hans pappa honom och sen sover vi tillsammans alla fyra i vår dubbelsäng. Nån morgon tog han sovmorgon och vi var alla uppe när han vaknade, då ropade han från sin säng "mamma, pappa, orkar inte sova mer nu NEJ!". Så kallade vi på honom att han skulle komma upp men nejdå, han ville att vi skulle hämta honom! Lille gubben!

Annars vet jag inte... de små liven kan ju fara runt hur länge som helst och har energi till tusen trots att de egentligen är jättetrötta.

Det har gatt i perioder hur dags han har somnat. Fore 6 manader somnade han aldrig innan 21-22 och sen fran 6 man till ett ar somnade han vid 19-tiden. Fran ett ar och fram till nu har vi lagt honom efter 19 nar han blivit trott sa det har oftast varit runt 20-20.30. Oftast har han somnat efter tva tuttar men gor han inte det kan det kravas fyra tuttar och en massa sprattlande. Men nar han ammar ligger han iaf pa samma stalle och sprattlar.

Jag ska prova med spjalsangen. Han ar inte speciellt lang och forhoppningsvis forsoker han inte klattra over.

Tror du inte hans vildhet på kvällen ger med sig när det gått lite tid och den nya rutinen etablerat sig mer?

Kanske, eller sa hittar han bara pa mer saker att gora i det for ovrigt tomma rummet. Igar hittade han baby watchern och hade jattekul med den tills jag slangde ut den. Da borjade katten jama utanfor dorren och det var saklart jatteskoj.

Klart jag kan vanta ut honom, jag tankte bara att om man stanger in honom i en spjalsang sa blir han uttrakad fortare...

Det är knappt att man vågar andas på det här formumet. Massor av hormonsinta mammor som bränner oss icke-mammor på bål för att vi ens tycker något ;)

Men är det så illa att ens barn är ledset ibland? Ska man försöka undvika att barnet blir ledsen? Är inte det en helt normal känsloreaktion som är sund?

Kanske, eller sa hittar han bara pa mer saker att gora i det for ovrigt tomma rummet. Igar hittade han baby watchern och hade jattekul med den tills jag slangde ut den. Da borjade katten jama utanfor dorren och det var saklart jatteskoj.

Klart jag kan vanta ut honom, jag tankte bara att om man stanger in honom i en spjalsang sa blir han uttrakad fortare...

Jag tror inte alls att du är en dålig mamma, men jag tycker ändå att detta känns mer utdraget och plågsamt än att faktiskt bara sluta amma vid läggning.

Sedan att du föredrar att Sam inte blir ledsen vid avvänjningen är en sak, men att stänga in en övertrött unge i en spjälsäng lär knappast göra honom överlycklig kan jag tänka mig.

Jag kör stenhård rutin med bad, pyjamas, välling, leka en stund, borsta tänderna och sen sova. Aldrig sova middag efter 14 och inte över 2 h. Vi justerar det så och då sommar han oftast rätt snabbt. Men ibland löper han amok :)

Men du får nog läsa vad jag har skrivit. Vi har slutat amma vid läggning för två veckor sen. Missade du det? Du kanske bara läste Jadzias inlägg och tyckte det lät fint?

Och här är ingen som skrivit något om mammor eller ickemammor, bara att du och Jadzia har en konstig läggning. Om det beror på att ni inte har barn eller om ni bara är lagda på ett annat håll låter jag vara osagt.

Det enda jag vill är att respektera mitt barn.

Sam sover oftast vid 10-11 på förmiddagen och är sedan uppe, glad och pigg fram till 20. Sover max en timme. Vi har samma rutin var kväll, äter, badar, busar nakna, tar på pyjamas och sen läggdags.

Haha, så illa är det väl inte?

Man kan väl jämföra det med hundforumet. Det brukar bli rätt hetsiga diskussioner bland de etablerade hundmänniskorna när en novis kommer in och ger "expertråd" baserade på vad de sett "herr Ceasar" göra och sen hävdar att hundar minsan blir vad man gör dem till, oavsett ras. :D

Det är klart att de har rätt till sina åsikter men jag är inte förvånad att de blir ifrågasatta. Lika lite som att jag är förvånad att du blir ifrågasatt här.

Inte ska du vara rädd att andas för det. ;)

Man kan väl jämföra det med hundforumet. Det brukar bli rätt hetsiga diskussioner bland de etablerade hundmänniskorna när en novis kommer in och ger "expertråd" baserade på vad de sett "herr Ceasar" göra och sen hävdar att hundar minsan blir vad man gör dem till, oavsett ras. :D

Inte riktigt samma kanske? ;)

vindvissla; "bara att du och Jadzia har en konstig läggning." Hur menar du?

För övrigt, tycker jag du gör, vad som känns bäst för din man, dig och Sam.

Bara att de tänker på ett helt annat sätt än vad många andra, t ex jag, gör. Ett sätt som för mig är helt ofattbart och som jag aldrig skulle använda på mitt barn, min hund, min häst eller någon annan bekant.

Jag tycker också det funkar bra att jämföra med hundforumet och jag har lagt av att vara där eftersom där är så otrevlig stämning.

Liknande trådar

Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar... 2
Svar
33
· Visningar
4 343
Senast: EmmaW
·
Gravid - 1år Jag har lite frågor och funderingar gällande amning. Min pojk är 6 månader om en vecka och ska då enligt BVC byta ut en portion till... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 870
Gravid - 1år jag vet inte vart jag ska börja. Ni som läst min pappadepressionstråd vet ju lite. Jag känner att vi kommer ingen vart. Vissa dagar är... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 935
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Vår lilla son på 7 månader håller på att driva oss till vansinne med sina sömnproblem. Han har ända sen han föddes haft väldigt många... 2 3
Svar
59
· Visningar
6 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka