Har jag problem? - Läggning...

Sv: Har jag problem? - Läggning...

Allt är inte svart och vitt när det gäller barn. Man kan inte säga strikt att "han kan eller kan inte. Det beror på situationen och man kan läsa sitt barn rätt bra och avgöra vad som är rätt just då.
Jag tycker du ska läsa igenom TS inlägg så ser du de olika nyanserna.

Vi vet nu att du har en väldigt strikt syn men förhoppningvis har du ändrat dig när (om) du får egna barn.

Nej det var verkligen inte battre forr, men det gar att gora ett mellanting. Som mamma till tvillingar kan jag skriva under pa vikten av att ha bada barnen i samma rutin vilket innebar att ibland maste den ena lagga sig fast hon inte ar sa jattetrott egentligen, och de maste bada ata den mat jag lagar for jag tanker inte laga flera olika matratter osv osv i all oandlighet ;)
Sa jag maste faktiskt kora med ratt raka ror. Laggdags kl 19, +/- en halvtimme beroende pa hur dagen har sett ut. Det innebar i borjan en hel del protester men det stadiet gick snabbt over och sedan dess ar det valdigt sallan problem.
Vi har lite speciella omstandigheter sa kan absolut inte ha bada barnen i var sang under natten, sa de har fatt lara sig/vanja sig vid att sova i sina egna sangar. Det har inte alltid varit latt, sarskilt i sjukdomstider nar jag och maken valt att sova i separata sangar for att kunna ha ett barn var hos oss och sen maste man vanja tillbaka till normalstadiet igen.

Personligen foredrar jag att gora processen - om den maste goras - sa KORT som mojligt aven om det innebar lite grat snarare an att dra ut pa det i det oandliga. MEn ar man helt nojd med att det tar tid sa ar det ju inget problem och behover egentligen inte tas upp till diskussion :)

Jag tycker verkligen inte att jag kör någon "hård metod" på mitt barn, snarare tvärtom. Jag skulle t ex aldrig använda mig av Anna Wahlgrens metoder, 5 minuters metoder eller liknande. Jag är mån om mitt barn och vill verkligen inte att han ska vara ledsen i onödan.

Just för att jag inte vill att han ska vara ledsen i onödan valde jag att avsluta nattamningen i ett drag, inte hatta fram och tillbaka. Ja är ja och nej är nej. Min son var yngre än vindsvisslas när vi slutade, ca 14 månader, och han förstod på en gång att det var slut. Det betyder inte att han inte var ledsen i början, det är för mig självklart, men jag tröstade honom UTAN tutte och det gick hela tiden åt rätt håll. Fjärde natten var helt utan gråt.

Har jag förstått det hela rätt har vindvissla försökt sluta i två veckor, med gråt. På vilket sätt skulle det vara snällare?

Jag gör skillnad på att inte kunna och att inte vilja. :)

Som tvillingförälder skulle jag få göra avkall på det jag tycker är rätt och riktigt ibland och jag skulle nog tycka det var mindre trevligt.

Men, det skulle såklart vara värt det med dubbel lycka. :D

Har jag förstått det hela rätt har vindvissla försökt sluta i två veckor, med gråt. På vilket sätt skulle det vara snällare?

Jag tror du har missförstått det.
Eller så har jag det för jag uppfattar det som att Sam somnat flertalet gånger utan tutte och att det går framåt hela tiden.
Dessutom verkar Vindvissla precis som jag göra skillnad på att gråta pga att han är arg och gråta för att han är förtvivlad och ledsen.

Jag lämnar inte mitt barn att förtvivlat gråta sig till sömns.

men jag tröstade honom UTAN tutte
Men om det går så är det ju toppen, då är det mycket enklare och problemet löst.
Problematiken här var ju att det inte gick att trösta utan tutte till en början.

Senast ändrad:

Jag tror du har missförstått det.
Eller så har jag det för jag uppfattar det som att Sam somnat flertalet gånger utan tutte och att det går framåt hela tiden.
Dessutom verkar Vindvissla precis som jag göra skillnad på att gråta pga att han är arg och gråta för att han är förtvivlad och ledsen.

Jag lämnar inte mitt barn att förtvivlat gråta sig till sömns.

Men om det går så är det ju toppen, då är det mycket enklare och problemet löst.
Problematiken här var ju att det inte gick att trösta utan tutte till en början.

Jag menade inte att Sam har gråtit konstant i två veckor. :)

Jag lämnar inte heller mitt barn att förtvivlat gråta sig till sömns. Vad nu det hade med något att göra?

Det har inte gått att trösta min son utan bröst heller, tidigare. Han är fortfarande helt tuttgalen och väljer helst brösttröst, utom på natten för då vet han att tutten sover. Med tålamod kan man tillsammans komma på andra sätt som fungerar.
Mitt barn har inte varit en sån som vill och tycker om att sova, utan helt tvärtom. Men det går ändå.

KL kanske...

Anna Wahlgren nämns ibland här i tråden, och andra trådar, som en osedvanligt grym person vars metoder är rena barnmisshandeln. Jag blir konfunderad - jag håller inte med Anna W om precis allt, men i det stora hela tycker jag hon har en helt underbar syn på barn och barnuppfostran, hon låter INTE ett barn ligga och gråta utan att få "svar", hon ser barnets bästa som det viktigaste och är alltid på barnets sida. Har ni läst Barnaboken, ni som tycker så illa om henne? Har ni varit inne på hennes forum och läst? Vad är det ni tycker är så hemskt?
Kanske off topic, ursäkta isåfall...

Vi vet nu att du har en väldigt strikt syn men förhoppningvis har du ändrat dig när (om) du får egna barn.

Det där är väl också ett uttalande som gör att en del knappt vågar andas härinne om man inte har egna barn.

Kan du förklara vad som gör att barnet mår bra av att hatta fram och tillbaka i veckor, ena stunden får han amma, nästa inte osv. Tror du barnet förstår skillnaden mellan när han får eller inte?

Jag menade inte att Sam har gråtit konstant i två veckor.
Ok. Jag uppfattade det så. :)

Jag tror och hoppas att jag precis som du kommer att kunna trösta min dotter med annat än amning när det är dags att sluta.
Men fungerade inte det så skulle jag hellre låta det ta sin tid än att låta henne skrika sig till sömns de gånger annan tröst inte fungerar.

Hur hade du gjort om hon inte låtit sig tröstas på annat vis?

Det handlar inte om att hatta fram och tillbaka utan att anpassa sig efter stunden och situationen. Mitt i natten med ett nyvaket yrvaket barn är skillnad mot samma barn vid läggdags då barnet är medvetet att nu ska vi sova.

Jag antar att du är till förmån för sluta tvärt och låta dem skrika av sig metoden? Du får gärna motivera varför.

Ok. Jag uppfattade det så. :)

Jag tror och hoppas att jag precis som du kommer att kunna trösta min dotter med annat än amning när det är dags att sluta.
Men fungerade inte det så skulle jag hellre låta det ta sin tid än att låta henne skrika sig till sömns de gånger annan tröst inte fungerar.

Hur hade du gjort om hon inte låtit sig tröstas på annat vis?

Jag vill påpeka att mitt barn aldrig har och aldrig kommer att få skrika sig ensam till sömns.

Hade det verkligen inte gått hade jag förstås gett upp och insett att han inte var mogen. Väntat en månad och försökt igen.
Men när jag bestämde mig för att vi skulle sluta visade han alla tecken på att vara mogen för ett avslut, även om det inte kom automatisk för honom. Han visste helt enkelt inte hur man gjorde utan bröstet och nu funkade det inte heller som han ville med bröstet. Tillsammans listade vi ut de nya rutinerna och vi sover båda bättre än nånsin efter det. :)

Jag antar att du är till förmån för sluta tvärt och låta dem skrika av sig metoden? Du får gärna motivera varför.

Men bara för att någon inte gör på vindvisslas sätt så är det "skrika av sig metoden" Det var ju du själv som nämnde att det inte är svart elelr vitt med barn. :)

Jag antog det eftersom du inte har gett din egen syn på saken och du ifrågasatte de inlägg som var svar på inlägg som handlade om den metoden.

Vart står du i frågan?

Men visst, Föräldraforumet får jag iaf. känslan av att man som ung tjej utan barn inte har rätt till att tycka något om barn och hur man uppfostrar dessa. För allt som oftast dyker meningen; "Men har du barn själv eller?" upp. Så det är lika bra att tala om det ifrån början :angel:

Alla har ju varit barn själva. Det är den viktigaste erfarenheten. Så alla kan ha något att bidra med. (Om de inte har glömt bort barnet inom sig.)

Men det är smart att tala om det från början. Jag fick barn sent, så jag har fått den kommentaren några gånger. Den är så skittråkig!

Förresten hjälper det föga att man har egna barn. Då fortsätter folk att antyda att man ska vara tyst för att man inte har barn i samma ålder, eller av samma kön, eller med samma temperament o s v.:grin:

_Viva_ TACK för att du har svarat för mig på ett helt underbart sätt, jag tror vi tänker och tycker lika i mycket.

kl

Det var värst vilket sprutt det blev i denna tråden. Konstig läggning tar jag tillbaka, det var inte illa menat, bara jag som tycker annorlunda. Så sorry, ni har ingen konstig läggning, era metoder passar bara inte mig.

För de som inte orkat läsa tråden kan jag berätta att vi framgångsrikt övat på att somna i nästan två veckor, och var kväll sen jag började har han somnat utan tutte. VAR KVÄLL. Och han har inte skrikit sig till sömns en enda gång. Detta var mitt första mål och jag tycker vi har uppfyllt det väl. Jag tycker att jag satt ett mål som jag kunnat hålla utan problem. Nattamningen har jag inte börjat med, den bekymrar mig inte så mycket och jag tror att det kommer lösa sig naturligt. Att han grät vid ett tillfälle när han vaknade mitt i natten var inget bakslag. Han kanske hade ont i sina 6 kindtänder som håller på att komma upp? Han kanske drömde något hemskt, vad vet jag? Jag vet dock att efter 30 minuter och en väldigt ledsen bebis (jag kanske måste säga att detta inte är likt honom, han har temperament men han har aldrig förr gråtit i 30 minuter) så beslutade jag att det inte var rätt, tröstade honom i famnen och ammade sen. Vad är problemet?

Personligen foredrar jag att gora processen - om den maste goras - sa KORT som mojligt aven om det innebar lite grat snarare an att dra ut pa det i det oandliga. MEn ar man helt nojd med att det tar tid sa ar det ju inget problem och behover egentligen inte tas upp till diskussion :)

Du har ju fått ta beslut utifrån ditt liv, du har två barn och jag har ett. Mitt och Sams liv hade antagligen sett annorlunda ut om jag haft tvillingar.

Att det tar tid är inget problem för mig, bara det går åt rätt håll och helst att han är med på noterna under tiden och att jag har tid att lyssna på hans behov också. Sluta amma ska vi, men det behöver inte hända på en vecka.

Och vad tycker din moster att man vinner på att det ska gå fort? :confused:

Har jag satt ett barn till världen så får vissa saker ta den tid det tar om det är till fördel för mitt barn.

:bow::bow:
Det finns ju massor man kan göra om man bara vill att det ska gå fort. Man kan t ex köra 5-minutersmetoden. Den går fort. Barnet ger upp efter tre kvällar. Man kan ge barnet skam- och skuldkänslor för oönskat beteende. Det är oxå väldigt effektivt. Man kan hitta på skräckhistorier om troll och spöken som finns utanför de gränser man vill att barnet ska hålla sig inom.

Men förhoppningsvis vill man ha en givande relation med barnet även när det har blivit vuxet. I så fall är mitt tips att INTE använda sig av snabb-metoderna.

Det har varit rätt så mycket rabalder kring just Anna Wahlgren på sistone. Hon la upp en filmsnutt på sitt forum eller hemsida som blev jätteuppmärksammad. Hon har säkert en del bra idéer, speciellt om man har svårt att hitta sin roll i familjelivet. Men hon har också en del konstiga idéer, som med pojken som skulle lära sig sova hela natten och hon "förbjöd" föräldarna att gå in till honom trots att han dunkade huvudet i väggen (spjälorna?) så mycket att sängen flyttade sig 70 cm från väggen. Han skulle ju lära sig. Efter 30 dagars konstant dunkande och en livrädd pojke avbröt föräldrarna och fick bannor av AWanhängarna.
Jag har läst flera såna här trådar med barn som inte alls passade in i AWs program, men enligt henne fungerar det på ALLA barn. Det är därför folk (iaf) tycker mindre om henne. Dessutom svarade hon jättesnoffsigt och på ett sätt Hitlerlikt i sitt forum på kritiken. Alla som inte höll med henne var idioter.

(Och vad som skrivs på hundforumet tror jag de flesta här (inklusive jag) inte har en aning om, så det vore kanske bättre att lämna det utanför? Hundar och barn ska väl ändå inte jämföras?)

Fast jag har samma syn på hunduppfostran, hästuppfostran och barnuppfostran. Det betyder inte att jag gör likadant med alla, men det betyder att jag lyssnar på individen och respekterar den. Så på det sättet tycker jag visst att man kan jämföra hundar och barn. Jag skulle ju aldrig uppfostra min hund med bestraffningsmetoder och mitt barn med beröm, man har ju samma syn på vad som funkar oavsett vilken typ av djur det är.

Hur blir ett barn som ständigt skyddas från allt vad motstånd heter? Förr eller senare måste barn lära sig att acceptera att vissa saker är som det är, och jag föredrar att det är vi som föräldrar som lär dem detta. Eller tycker du det är bättre att förskolan/skolan/samhället tar ansvar för det sen?

Jag tvivlar inte på att du är en bra mamma, men jag tycker också du verkar göra en onödigt stor affär av detta.

Jag förstår inte, hur relaterar du att ständigt skyddas från allt vad motstånd heter till min tråd? Förklara gärna. Jag håller helt och hållet med dig om att barn måste lära sig att vissa saker är som de är, men förstår inte hur det kan relateras till mina inlägg i denna tråden.

Liknande trådar

Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar... 2
Svar
33
· Visningar
4 343
Senast: EmmaW
·
Gravid - 1år Jag har lite frågor och funderingar gällande amning. Min pojk är 6 månader om en vecka och ska då enligt BVC byta ut en portion till... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 870
Gravid - 1år jag vet inte vart jag ska börja. Ni som läst min pappadepressionstråd vet ju lite. Jag känner att vi kommer ingen vart. Vissa dagar är... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 935
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Vår lilla son på 7 månader håller på att driva oss till vansinne med sina sömnproblem. Han har ända sen han föddes haft väldigt många... 2 3
Svar
59
· Visningar
6 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka