har köpte ett sidepull-hjälp tack

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fjordinghanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 191
F

fjordinghanna

köpte igår i hästaffären ett mindre begagnat sidepull för 75 kr !kunde inte låta bli. Provade o sätta på det idag på hästen o funderar på exakt hur det ska sitta. hur många fingrar ska jag få in framtill vid nosen? det är helt i läder inget rep fram utan det är läder där. Kan ta foto imorrn när det sitter på.

Har ingen padock o rida i o vet ej om jag vågar ge mig ut själv med hästen utan bett:crazy:
Har betthackar legandes u fundera på o haka i det i sidepullet o sedan rida med två tyglar o undvika att använda bettet o ha det som nöd stop. Kan det funka o göra så första gången ?
hur högt upp ska nosgrimman sitta föresten?

Sv: har köpte ett sidepull-hjälp tack

Du ska få in ungefär 2 fingrar mellan nosryggen och remmen. Nosgrimman ska sitta på sådana höjd att ringarna hamnar där bettringarna skulle vara om du red med bett.

Jag har inte provat att rida med bett i sidepull så jag har ingen aning om det funkar. Om man ska rida bettlöst (och egentligen även om man använder bett) tycker jag att man bör ha lärt sig själv och hästen nödbromsen one-rein stop. Om du undrar vad det är - använd sökfunktionen, finns flera förklaringar här och där.

Jag har ett sidepull och första gången jag provade det hoppade jag upp barbacka :angel:

Någon kanske kan leda dig lite i början?

Nu har trådskaparen läder och inte rep.:smirk: Annars så håller jag med dig om att repen kan vara stela. Om man inte vill använda ludd brukar det räcka med att linda repet med eltejp. Hur mycket man bör och kan madrassera repet beror också på hur känslig hästen är och hur skarpt man vill att sidepullet ska vara.

Min erfarenhet är att man inte ska ha "nosgrimman" så lös som möjligt utan att den bör vara hyfsat tight. Hjälperna kan bli mindre precisa med lös nosgrimma och den kan halka omkring lite hur som helst. Därmed inte sagt att det blir så för dig. Det har jag ingen aning om eftersom jag inte har sett er IRL.

Missade att hon hade i läder :o
Angående att hjälperna skulle sitta i nosgrimma låter ju inte helt bra..nosgrimman ska sitta 'lös' och ska inte spännas åt för att ge kontroll

Jag menar inte att hjälperna sitter i nosgrimman eller att kontrollen sitter där. Det jag menade var att det är lättare att använda precisa tygeltag om nosgrimman sitter där den ska. Oavsett om man tar i tygeln eller ej. Då inverkar tygeltagen där det är tänkt att de ska göra och ger bäst effekt oavsett om det handlar om att placera hästens huvud eller att ta en förhållning.

jaha då är jag med på hur du menar, mitt glider lite grann men jag skulle aldrig ha samvete att spänna åt det mer då repen är stenhårda :crazy: rider nästan alltid på långa tyglar eller med väldigt lätt hand (rider mest i skog så jag behöver inte tänka på massa 'arbete' i paddock)
Men i läder är det ju en helt annan femma, det är ju lättare att lägga i ett litet läderbalsam bubbelbad så det blir mjukt och då är det ju inga problem med att spänna åt

Får tydligen förtydliga en gång till. Jag menar inte att man ska spänna åt det hårt. Som jag skrev till trådskaparen, man ska få plats med 2 fingrar emellan nos och rem/rep utan problem. Alltså lösare än hur folk normalt spänner t ex en remontgrimma.

När det gäller precisionen i hjälperna tycker jag att det är viktigt både vid krumelurridning och i skogen. Ju finare hjälper jag kan använda och ändå göra mig förstådd hos hästen desto bättre, trevligare och säkrare för båda.

Mitt sidepull är hårt rep (Börjes...) och jag har inte märkt att vare sig förre eller nuvarande hästen far illa av det oavsett om vi har ludd eller bara tejpat. Däremot vill jag inte ha "naket" rep pga skavrisken som blir oavsett om det sitter löst eller mindre löst.

okey . två fingrar fram på nosen ska det få plats o ringarna ska sitta i samma höjd som bettet brukar sitta! ska prova rida med det i morrn, får se om jag tar nån bild,tycker iaf att jag gjorde ett fynd! Kanske kan lyckas med o övertala pojkvännen o följa med som lite extra hjälp vid marken i morgon! Men min häst är väldigt lyhörd o känner av hjälper snabbt o jag brukar rida på långa tyglar o tre delat annars så jag hoppas det går bra. FAst det hade ju känns bättre om man åtminstonde hade en sadel, nu får jag väl skumpa runt där i morgon o hoppas allt går bra barbacka..

har provat sidepullet idag!
red bara en lugn kort rid tur. Men det gick bra! hästen flåsa lite xtra o var pigg. Hade lite svårt med styrningen i början men senare kom det igång o jag kunde lätt rida serpentiner. Men det som var bäst var att det var så enklet med förhållningarna, hon skta av väldigt fort men hon körde lite extra med huvudet, tror jag måste va ännu snällare med tygeltagen. Funderar på o köpa hööks bomulls repos tyglar eller vad det nu heter, med lite mer vikt i. Nu fick jag ta mina engelska favorit tyglar men vill inte flytta från träns till träns jämnt.

Vad har ni för slags tyglar till era bettlösa träns?

Jag har min favvistyglar, ett par urgamla lädertyglar med stolpar från typ Granngården, på Odal-tiden.....:smirk: Men jag har satt ett par mäsingshakar i spännena, för att lättare kunna leda hästen och byta emellan. Dom hakarna skar jag av från ett par gamla islandshästtyglar jag hade liggande.

Det är föressten ett bra tips, att sätta hakar i allt man ofta knäpper upp och flyttar runt, jag har det på travponnysarna, för att det skall gå lite fortare vid ut och av-selning

jo det va också lite dräför jag funderade på hööks bomulls tyglar eller vad det nu heter. det är hakar o de är mjuka med tyngd i.(o kostar bara 99 kr) Något som är obekvämt annars är ju nya "vanliga" tyglar. Även beställt hem en westernsadel nu så får vi se om det funkar o passar

Liknande trådar

Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 602
Senast: videnlis
·
F
  • Låst
Utrustning Var i en sadel butik igår o lånade hem 4 sadlar till våra 2 fjordingar låna hem en hubertus i xxxw, en globus esperanza 36, en albion... 2
Svar
34
· Visningar
3 134
Senast: fjordinghanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 😢
  • GVFÖ 2025
  • Datorproblem

Hund, Katt, Andra Djur